גבירותיי ורבותיי: הסטימפאנק!

בסוף השבוע קדחתי מחום. לסירוגין, קראתי את הספר Soulless מאת גייל קריגר, המשתייך לז'אנר המלבב שנקרא סטימפאנק. התוצאה היתה כמה חלומות-חום מעניינים ביותר. החלטתי ששווה להקדיש רשומה לעניין הסטימפאנק. האמת שיש עוד סיבה: אחרי התדיינות ולבטים רבים, הכנסנו את המילה הזאת, סטימפאנק, לספר הגיבור האבוד שיצא זה עתה טרי-טרי ממכבש הדפוס*. התלבטנו, כי מצד אחד הנחנו שהמושג עדיין לא מוכר בארץ, ומצד שני, אין שום תרגום מקובל או קולע שיכול להמחיש מהו סטימפאנק. כך שמטרה שנייה של הרשומה הזאת היא שמי שיקליד "סטימפאנק" במנוע חיפוש אולי יגיע לכאן ויזכה בהסבר.

מחשב בסגנון סטימפאנק

ובכן, לצורך העניין הסטימפאנק הוא תת-ז'אנר ספרותי של המדע הבדיוני, אבל לא פחות מזה סטימפאנק הוא גם אופנה וסגנון עיצוב. סטימפאנק מתייחס לכל אותן יצירות המתרחשות בעולם חלופי שבו לא התפתחו טכנולוגיות כגון האלקטרוניקה ומנוע הדיזל, אלא במקומן שגשגו טכנולוגיות שמבוססות על גלגלי שיניים ומנועי קיטור (מכאן "סטים", קיטור). בעולם של סטימפאנק, תחבורה אווירית תתבצע לרוב באמצעות כדורים פורחים וצפלינים, ולא מטוסים. פלסטיק הוא חומר לא מוכר, וכל הטכנולוגיה המשוכללת צורפה ביד אמן מחומרים כגון פליז, רצועות של עור ועץ מגולף. בכך משלב הסטימפאנק בין האלגנטיות המסוגננת של העידן הויקטוריאני לבין כושר ההמצאה והיכולות הטכנולוגיות של תקופות מאוחרות יותר.

גבר בלבוש סטימפאנק

דוגמאות לסגנון הסטימפאנק: הסרט "פרוע על המערב", "ליגת הג'נטלמנים המובחרים", הסרט "שרלוק הולמס" עם רוברט דאוני ג'וניור וכן הלאה – סרטים כביכול תקופתיים, אך מלאים אנכרוניזמים טכנולוגיים מכוונים ומגניבים. בספרות יש שלל דוגמאות שטרם תורגמו לעברית, אתם מוזמנים להציע דוגמאות לכאלה שבכל זאת תורגמו…

על התפר בין הפּאנקיזם לויקטוריאני

אין לי ספק שאחד המרכיבים בפופולריות של הסטימפאנק הוא העובדה שברוח הסטימפאנק אפשר ליצור אחלה של תחפושות. עם עליית תרבות כנסי המד"ב והגיק-שיק, יש היום לאנשים מבוגרים מקומות לבטא את היצירתיות שלהם בהכנת תחפושות מושקעות, פעילות שפעם היתה נחלתם של ילדים בלבד. אופנת הסטימפאנק היא מתוחכמת וסקסית; היא מאפשרת למתחפשים לחגוג עם פריטי וינטג' יפים כגון שמלות, מחוכים וכובעי מגבעת מבלי לכפות על עצמם את הנורמות החברתיות השמרניות והמגבילות שהיו קיימות בתקופות בהן לבשו בגדים כאלה. תחפושת סטימפאנק יכולה להיות מאופקת או פרועה, חושפנית או שמרנית, ולשלב אביזרים שונים ומשונים החל בכובעים, מניפות ותכשיטים ועד כלי נשק, משקפות ומכשירי מדידה מדעיים. כל תחפשות מרמזת על סיפור רקע שלם, וגם זה חלק מקסמה. אני ממליצה מאוד לעיין בגלריית התמונות הזאת, של תחפושות סטימפאנק שלבשו משתתפים בכנס קומיקון בשנת 2009.

אביזר חובה לסטימפאנקיסט המתחיל - משקפות

בהזיות החום שלי, תהיתי ביני לבין עצמי אם הסטימפאנק הוא סוג של תגובת נגד לתרבות הצריכה ההמונית. כשכל פריט לבוש שאנחנו לובשים נלבש על ידי עוד מאות אנשים שקונים באותה רשת, וכל מכשיר שמשמש אותנו ביום-יום יצא מפס יצור וזהה לאלפים ולרבבות של מכשירים דומים ברחבי העולם, משהו בלב משתוקק לימים שבהם בגדים ומכשירים יוצרו ביד, והיו יחידים במינם. בימים שבהם אפילו מטרייה היתה חפץ אמנות, עם ידית שגולפה ביד, חיפוי שנתפר ביד – אולי מבד שהותאם לשמלה – ולאף אחד אחר לא היה בדיוק כזה. את הנעליים עשה הסנדלר לפי מידה. אפילו האקדוחים יוצרו בסדנאות קטנות והותאמו לצרכי בעליהם, לרבות צרכים אסטתיים, עם ידיות מקושטות באם-הפנינה ושם הבעלים חרוט באותיות מסולסלות על הקנה. אולי גם זו הסיבה שהתקופה שאליה מתגעגע הסטימפאנק היא התקופה של תחילת המהפכה התעשייתית, ההתחלה של הסוף של בעלי המלאכה הקטנים.

כלי רכב לסטימפאנקיסט - חד אופן ויקטוריאני (חבל שהרוכב אינו לבוש בהתאם!)

בזירת המד"ב יש שכבר מדברים על זה שהסטימפאנק עבר את השיא, שזהו ז'אנר בדעיכה שכבר חדל להיות מעניין. דיבורים כאלה מאפיינים תופעות שנדדו מהשוליים ומתחילות לנוע לכיוון המיינסטרים. מסקרן לראות מה יקרה לסטימפאנק, האנטי-מיינסטרים מיסודו, כשהוא עובר להיות נחלת ההמונים. אולי אכן יפשוט את הרגל ויחדל להיות מהנה – אבל בינתיים ממש כיף לנו איתו.

"סטימפאנק - כן, זה די ככה"

*הדוגמה המובהקת לסטימפאנק בספר הגיבור האבוד הוא הדרקון המכאני, פסטוס, שמופיע על עטיפת הספר.

פוסט זה פורסם בקטגוריה ז'אנרים, עם התגים . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

25 תגובות על גבירותיי ורבותיי: הסטימפאנק!

  1. דור הגיב:

    מאוד אוהב אישית את הז'אנר, גם טרילוגיית חומריו האפלים של פיליפ פולמן מרחשת בעולם סטימפאנק, ד"א למי שמעוניין יש באיביי אקססוריס של סטימפאנק ווינטג' מעניינים במיוחד, דוגמא-
    http://cgi.ebay.com/Alchemy-Gothic-Anguistralobe-Steampunk-Destiny-Pendant-/120655589805?pt=UK_Jewellery_Watches_Ethnic_TribalJewellery_CA&hash=item1c17a231ad

  2. נעם הגיב:

    יתקבלו בהמון תודה – המלצות על ספרי סטימפאנק מוצלחים..

    • נעה הגיב:

      Leviathan של Scott Westerfeld נפלא ונהדר, ויחסית פשוט לקריאה גם במקור האנגלי. השמועה העסיסית גורסת שיתורגם לעברית בהוצאת גרף עד סוף השנה… (:

  3. gilibug הגיב:

    נועם – כאמור, SOULLESS של Gail Carriger, סטימפאנק עם ערפדים ואנשי זאב. חמוד, קל משקל.
    דידי חנוך כתב המלצה על ספר בולט בז'אנר מהשנה שעברה, BONESHAKER מאת Cherie Priest: http://didichanoch.wordpress.com/2010/04/14/boneshaker/
    לפחות שלושה מהספרים שעתידים לראות אור בסדרה שלי בגרף הם סטימפאנק: AIRBORN מאת קנת' אופל (כן, כן, אני יודעת שאנחנו מבטיחים את הספר הזה כבר שלוש שנים אבל באמת באמת הוא קרוב ליציאה לאור); LEVIATHAN מאת סקוט וסטרפלד ו-CLOCKWORK ANGEL מאת קסנדרה קלייר. יש גם כאלה שאני מעדיפה לא להמליץ עליהם בפרהסיה כי עוד לא סגרנו זכויות אצלנו…
    להלן רשימה של ספרי סטימפאנק מומלצים באנגלית:
    http://www.goodreads.com/list/show/618.Best_Steampunk_Books
    בהם כל החמישה שהזכרתי לעיל, פלוס הטרילוגיה של פיליפ פולמן שאף היא הוזכרה בתגובה לעיל ותורגמה לעברית (אם כי לדעתי היא לא ממש סטימפאנק קלאסי, אבל שיהיה).
    עוד תורגמו לעברית מתוך הרשימה הזאת הספרים קלאסיים של ה"ג וולס וז'ול ורן (אפשר להתווכח אם הם נחשבים סטימפאנק או לא. הם לא מד"ב המסתכל אחורה אל התקופה הויקטוריאנית, אלא פשוט מד"ב שנכתב באותה תקופה…) את "הטירה הנעה" מאת דיאנה וין ג'ונס תרגמתי בעצמי ולדעתי הוא בכלל לא סטימפאנק, מלבד אולי האינטרפרטציה שבחר מיאזאקי לעשות כשעיבד את הספר לסרט אנימציה… הספר "שערי אנוביס" מאת טים פאוורס יצא לאור בתרגום עברי בהוצאת אופוס – אחלה ספר! זהו, לא ידוע לי על ספרים נוספים מהרשימה הזאת שכבר תורגמו.

    • עדי הגיב:

      עולם הדיסק של טרי פרצ'ט מכיל המון סטימפאנק (וגם אימפ-פאנק שזה אותו דבר רק מונע ע"י אימפים). להערכתי הוא הקדים את המושג בכמה שנים

  4. נעם הגיב:

    תודה. הפוסט הזה עומד לעלות לי לא מעט כסף 🙂

  5. gilibug הגיב:

    אה! אה! מוזכר ברשימה גם הספר "דרקון הוד מלכותו" מאת נעמי נוביק. הוא תורגם לעברית – נחש באיזו הוצאה…?

  6. שכחתם לציין את תרבות הגיימינג הפורחת (אם כבר ב"גיקשיק" עסקינן) ככלי מצויין להגשמת עולמות סטימפאנק,
    אמליץ במיוחד על BioShock כמשחק מיוחד (ומוצלח) המשלב אלמנטים של סטימפאנק במהלך עלילה מצוינת ומלאה בעיצובים בהשראת תרבות סטימפאנק. אך ישנן דוגמאות נוספות רבות מספור.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Steampunk_video_games

  7. מרגוליס הגיב:

    דוגמה קולנועית טובה היא סרט האנימציה הקצר והמשובח –
    The Mysterious Explorations of Jasper Morello

    שווה להעיף מבט.

  8. טלי הגיב:

    חידשת לי!

    לא הכרתי את המונח, נשמע מעניין, מתוך כל מה שהוזכר כאן נראה לי שאני מכירה רק את חומריו האפלים ואת הסרט על שרלוק הולמס עם רוברט דאוני ג'וניור ואכן, נראה יופי של דבר!

    הוגו קברה גם נחשב שייך? וסטרווגנזה? (מנחשת מתוך מה שהבנתי מההסבר המסקרן שלך)

    רק בריאות! (-:

  9. gilibug הגיב:

    הוגו קברה על הגבול אבל לדעתי לא נחשב, בעיקר כי הוא מציאותי מדי, גם כי התקופה טיפה מאוחרת מדי. זה לא ספר ז'אנרי (קרי, מד"ב פנטזיה או היסטוריה חלופית) אלא ספר פסבדו-היסטורי. מה שכן, האובססיה לאוטומטונים מתאימה מאוד.

    סטרווגנזה לדעתי אף הוא לא ממש מתאים, כי ההיסטוריה החלופית המתוארת בו היא מוקדמת מדי וספציפית מדי: איטליה של הרנסאנס. אין שם גם מספיק עיסוק בטכנולוגיה. אבל קראתי רק שניים מהספרים ואת שניהם די מזמן. מה שכן, סטרווגנזה מכיל יופי של דוגמה למעבר בין הזמן שלנו להיסטוריה חלופית, ובכך הוא מדגים שני תת-ז'אנרים פופולאריים: ז'אנר ההיסטוריה החלופית, וז'אנר ה-time slip, מעבר הלוך ושוב בזמן (הדוגמה הקלאסית בהא הידיעה היא "גן החצות של טום").

    את יודעת איזה ספרים אולי יותר מתאימים? ספרי דידו טויט של ג'ואן אייקן, מהם תורגמו לעברית "הזאבים מאחוזת וילובי", "ציפורי לילה בננטקט", "מזימות אפלות בבטרסי". הם ללא ספק מתארים היסטוריה חלופית, ואפילו אם זכרוני אינו מטעיני יש שם מסע בכדור פורח…

  10. רז הגיב:

    אם כבר הוזכר מיאזאקי, Castle in the Sky המוקדם יותר שלו הוא דוגמה מצוינת לז'אנר.

  11. י. הגיב:

    החום ירד?;)
    אם הבנתי נכון,פירוש המושג הוא יצירת חפצים/בגדים וכו׳ יחודיים למשתמש.נכון?
    אגב,מתי אמור לצאת הספר השני של הפירמידה האדומה?(אם כבר מדברים על ספרי ריק ריידן..)

    • gilibug הגיב:

      לא, זה לא ממש פירוש המושג. אפשר ליצור חפצים ובגדים יחודיים בלי שיהיה להם שום קשר לסטימפאנק, ואפשר לעסוק בסטימפאנק כז'אנר ספרותי בלי ליצור חפצים ובגדים.

  12. גלי; הגיב:

    מישהו ב"גיבור האבוד" אפילו ~מציין~ ש "הם ממש בקטע של סטימפאנק"! (טרם הספיקותי, אבל בינתיים חמוד כרגיל)
    תודה על הסבר המושג, חידשת לי.

  13. גלי; הגיב:

    עכשיו קראתי שנית את השורות הראשונות של הפוסט, ו – אופס. אבל משעשע אותי שבמקום לחפש מהו סטימפאנק ולהגיע הנה, קודם קראתי כאן ואח"כ אצל ריידן (:
    (וסליחה על השרשור העקום, וורדפרס לא הסכים שאגיב לעצמי)

  14. פשוט יעל הגיב:

    דוגמא מגניבה במיוחד לסטימפאנק היא הוובקומיק 2D Goggles:
    http://sydneypadua.com/2dgoggles
    למה מגניבה במיוחד? אל"ף, כי הוא מתמקד בצ'רלס באבאג' ועדה לאבלייס, שתי דמויות מרתקות למדי, ומשלב עוד דמויות מעניינות מתקופתם (למשל מהנדס-העל איזאמבארד קינגדום ברונל); ובי"ת, כי היוצרת היא די אובססיבית לגבי הצד ההיסטורי, וכל 'דף' חדש שהיא מעלה מלווה ברשימה של הערות עם הפניות למקורות היסטוריים רלוונטיים – וחלק גדול מהסיפורים אצלה, מופרכת ככל שתהיה העלילה עצמה, בכל זאת מבוסס על פרטים היסטוריים אמיתיים (למשל, הידעתם שצ'רלס באבאג' לא אהב מוזיקה, ובמיוחד שנא מוזיקאי-רחוב? באמת!). מומלץ בחום.

  15. Uri הגיב:

    גם הסרטים ברזיל ו12 קופים של טרי גיליאם בזאנר

  16. יעלת הגיב:

    את 'ברזיל' לא ראיתי (אני יודעת, בורות אדירה), אבל '12 קופים' הוא ממש – ממש! – לא סטימפאנק. מאיפה הבאת את זה?

  17. foxy הגיב:

    אם הבנתי נכון אז נדמה לי גם שיש ספר פנטזיה/מד"ב די זניח שלא תורגם לעברית אבל בעיניי מצוין שתופס כסטימפאנק (היה בו דרקון מכאני לפני הספר של ריק ריורדן!) ושמו Havemercy מאת Danielle Bennett ו- Jaida Jones. יש לו גם שני המשכים. מומלץ!

  18. gilibug הגיב:

    מאמר מעניין שקראתי היום, שבחלקו עוסק בניסיון להגדיר את הסטימפאנק ואת המשיכה שבו (ובחלקו עוסק בד"ר הו ובהתחפשות לדמויות כשיקוף עניינים מגדריים): http://geekfeminism.org/2012/01/07/re-post-steampunk-tech-and-tardises-a-cosplay-tale/

  19. gilibug הגיב:

    ומשם הגעתי לזה, כתבונת של (סופר הנוער) לב גרוסמן על סטימפאנק, בשביל טיים מגזין, שבה הוא מראיין את (סופר הנוער) סקוט ווסטרפלד. אוהבת סופרי נוער, כבר אמרתי? http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,1945343,00.html

  20. פינגבאק: המדריך לאובדים בקיטור או: "שוב שכחתי את כובע הצילינדר שלי בצפלין" « מסילות המידע

  21. פינגבאק: ענבל שגיב, מתרגמתכננת האווירונאוט - ענבל שגיב, מתרגמת

  22. פינגבאק: המדריך לאובדים בקיטור | מסילות המידע

כתיבת תגובה