עוגת חור שחור

בן ה-12 הטרי כבר הספיק לנזוף בי על כך שעדיין לא העליתי פוסט על עוגת יום ההולדת שלו. מתברר שגם כתיבת הפוסטים היא כבר חלק מהמסורת.

כפי שיודע מי שעוקב אחרי הפוסטים לאורך השנים, אני מכינה עוגות יום הולדת לפי בקשות הילדים שלי. והילדים שלי בהחלט אוהבים לאתגר אותי. במיוחד רועי, שאוהב להטיל עלי הכנת עוגות כמעט בלתי אפשריות, כגון עוגת הפרדוקס מהשנה שעברה.

בקשתו הראשונה של רועי היתה שאכין עוגה בצורת טסרקט. למי שלא יודע, טסרקט הוא "גוף במרחב ארבע-ממדי המהווה היפרקוביה מממד 4" (תודה ויקיפדיה). זה נראה בערך כך:

גיגול תמונות של עוגה בצורת טסרקט הניבו בעיקר את גרסת הטסרקט המופיעה בסרטי עולם מרוול ("הנוקמים", "קפטן אמריקה" וכו') שהיא קוביה מיסטית בצבע כחול זרחני. לא מספיק טוב בשביל רועי.

הצעה נוספת שעלתה, היתה להכין עוגה לפי ההסבר והאיורים בספר המצוין "קמט בזמן" מאת מדליין ל'אנגל. דמיינו נמלה המטיילת על בד חצאית. אם מישהו יקפל את החצאית, הרי שזה יקצר מאוד את מסע הנמלה מצד אחד של החצאית אל משנהו. בספר "קמט בזמן" עורכות הדמויות מסעות בחלל ובזמן, באמצעות קיפול החלל והזמן בשיטה המכונה טסרקט.

אבל רועי לא קרא את "קמט בזמן" ואני לא חושבת שהוא היה קונה את ההסבר הזה.

אחד המגיבים שלי בטוויטר הציע שנכין עוגה בצורת קובייה, ונגיד לרועי, "הטסרקט נמצא בפנים. עכשיו תאכל ותשתוק". אני מודה שזה היה מפתה.

למזלי הרב, כשהתקרב מועד יום הולדתו, רועי התחרט או שכח, והודיע לי שהוא רוצה עוגה בצורת חור שחור. עדיין אתגר, אבל אפשרי.

הסוד בהכנת עוגות בצורות מאתגרות, הוא לעשות סיעור מוחין ולדמיין המון המון אופציות, ובסוף לבחור באופציה שדורשת הכי פחות עבודה. וכך עשיתי.

אפיתי עוגה בתבנית חד-פעמית גדולה. השתמשתי בשתי חבילות של אבקה תעשייתית להכנת עוגת שוקולד (במקרה של חברת פילסברי, אבל כולן דומות). לפני שיצקתי את הבלילה לתבנית, העמדתי באמצע התבנית כוסית שוֹטים, כדי שיהיה חור באמצע העוגה. לכוסית בה השתמשתי היתה שפה מתרחבת כך שנוצר חור עם רמז לצורת משפך.

את העוגה ציפיתי בקרם שוקולד מריר, אמנם לא שחור כמו חשכת החלל החיצון, אבל די כהה ובלי צבעי מאכל. המתכון לקרם הכי קל בעולם: שוברים חפיסה של שוקלד מריר לתוך קערה, מוזגים פנימה חצי כוס שמנת, ומכניסים למיקרו לדקה: מערבבים ומערבבים עד שהכל מתמזג לתערובת אחידה. (אני הכפלתי את הכמות כי היתה לי עוגה גדולה במיוחד).

כעת היתה לי עוגה שחורה עם חור באמצע. רציתי להדגיש איך הכל נמשך אל תוך החור, וחשבתי לשרטט קווים שמתעקלים לכיוון החור השחור. המחשבה הראשונה היתה להכין קרם לבן ולהזליף את הקווים, אבל בהיותי עצלנית, רציתי לחסוך עבודה. עלה בדעתי הרעיון להכין את הקווים מאיטריות, אותן בישלתי במי סוכר על מנת שטעמן ישתלב עם העוגה. את האיטריות היה קל למתוח על פני העוגה, והשתמשתי במקלות אכילה כדי למשוך אותן קלות לכיוון החור. מה שלא הבאתי בחשבון הוא שאחרי לילה במקרר האיטריות נעשו כמעט שקופות, אבל האפקט בכל זאת די מצא חן בעיני.

2014-01-07 22.14.15

הפרט האחרון שהוספתי, כי טיפת הומור יכולה לעשות את העוגה כולה: דמות אסטרונאוטית קטנה מלגו שנשאבת אל תוך החור, לחרדתה:

2014-01-07 22.15.09

אסטרופיזיקאי אחד שראה תמונה של העוגה ציין שחבל שהדמות לא נ-מ-ת-ח-ת כדי להדגיש את המשיכה לחור השחור. אז אפשר, אם רוצים, להוסיף עוד לבנת לגו לגוף כדי להאריך אותו…

הנה שוב העוגה מזווית נוספת, אחרי לילה במקרר שבמהלכו השוקולד התקשה והאטריות נעשו שקופות:

2014-01-08 07.52.01

ומה דעתו של ילד יום ההולדת על העוגה?

החור היה טעים מאוד, הוא מעיד. וגם מופחת קלוריות, יחסית לשאר העוגה. זו תורת היחסות כולה.

2014-01-08 09.41.04

פוסט זה פורסם בקטגוריה עוגות יום הולדת. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

10 תגובות על עוגת חור שחור

  1. greentul הגיב:

    פעם ראושנה שהחור השחור הוא זה שנשאב (לתוך הבטן.. אני מניח)

  2. אור הגיב:

    גילי,

    החכמתי מהרשימה האחרונה שלך (טסרקט) ורשמתי לי לעיין בספר: קמט בזמן של מדליין ל'אנגל.
    אחרי הכל יצאה עוגה שוקולד רגילה עם טוויסט. (לשביעות הילד. שזה מה שחשוב.).

    תודה עבור הפוסט.

    • gilibug הגיב:

      אגלה לך סוד: כל העוגות שהעליתי כאן הן בסך הכל עוגות שוקולד רגילות עם טוויסט… זאת אכן פשוטה מהאחרות, גיאומטרית, אבל גם באחרות חלק לא קטן מה"קונץ" הוא פשוט הרעיון עצמו.

  3. את יודעת איך זה בהוצאות ספרים, שמוציאים רבי מכר כדי לממן את הספרים האחרים? אז את צריכה להוציא את ספר העוגות שלך, כולל הסיפורים ואולי חלק מהתגובות. זה יעמיד את עוץ על הרגליים עד סוף הדורות.

  4. חוטהשני הגיב:

    כל הכבוד לעוגה.
    העוגות הכי פשוטות לדעתי הם הכי כיפיות🙂
    (אני למשל אהבתי להכין את עוגת המשק ועוגת המטמון שבנויה מעוגה שלמה מקושטת…)

  5. נעה כרמל הגיב:

    גילי, בלי קשר לעוגה המוצלחת,
    חשוב לי לברר אם יש באופק תרגום של קלריס בין. אם לא- אזמין את אלה שאינם מתורגמים מעבר לים.
    מזל טוב!
    נעה כרמל

  6. gilibug הגיב:

    נועה, אני לא ממש יודעת מה קורה עם הוצאת אגם. מונחים אצלהם כמה ספרים שתרגמתי מזמן, והם לא רואים אור. ניסיתי לפנות ולברר ולא זכיתי לתשובה. כך שלא נראה לי שיצא בקרוב עוד ספר על קלריס בין, לצערי.

  7. marlyyoumans הגיב:

    I enjoyed it very much and your black hole cake as well.
    Hello Gili Bar and thank you for coming by and leaving me a Billina note!

  8. tamarsho הגיב:

    וואו! החזרת אותי כמה עשורים אחורה לספר "קמט בזמן".
    ידוע לך אם הוא תורגם לעברית?
    בכל מקרה, העוגות שלך הן תמיד דוגמה לשעשוע גם למוח ולא רק לחיך. את נהדרת.

    • gilibug הגיב:

      לא רק שיצא, בשנה האחרונה יצא במהדורה מחודשת שאפשר להשיג בקלות. תעשי חיפוש בגוגל ותמצאי את כל הפרטים. ספר שמאוד אהבתי בילדותי, וקראתי המון המון ספרים של אותה סופרת, וככל שקראתי יותר אהבתי אותה פחות. עכשיו גם את קמט בזמן קשה לי לאהוב.

כתיבת תגובה

