האם יש אלטרנטיבה לשוק הספרים?

מאז הקמתי את הוצאת עוץ לפני חודשים ספורים, קיבלתי עשרות פניות מאנשים שקיוו שאוכל לעזור להם להוציא את ספריהם לאור. חשוב לי להבהיר שאני לא מחפשת כתבי יד. לכולם אני משיבה בשלילה, לפעמים בקצרה, לפעמים באריכות. לא הופתעתי מכמות כתבי היד שאנשים רצו לשלוח לי – אחרי הכל, קיבלתי פניות כאלה גם שנים לפני שהכרזתי שאני מקימה הוצאה. אבל כן הופתעתי משמות האנשים שפנו אלי. אנשים מוכרים. סופרים, מתרגמים ואנשי רוח בעלי שם. אנשים ששנות העשייה הספרותית שלהם מונות יותר משנות חיי. וכולם משוועים לאלטרנטיבה למסלול ההוצאה לאור הסטנדרטי הקיים היום.

נשים את הקלפים על השולחן. תעשיית הספרים בישראל נמצאת במשבר. המצליחים שבסופרים לא מתפרנסים מכתיבתם. יותר מדי מתרגמים ועורכים מתחרים על מעט מדי עבודות בתעריפים מגוחכים. הוצאות לאור פועלות בהפסד. חנויות קטנות מתקשות להחזיק מעמד, ואפילו שתי הרשתות הגדולות – שהתנהלותן לכל הפחות ליבתה את המשבר גם אם אינן האחראיות הבלעדיות לו – נקלעו לקשיים. אני שומעת כל הזמן על פיטורים, צמצומים, סגירת סניפים, פרוייקטים איכותיים שנדחו ובוטלו. כולם סובלים.

חוק הספרים שייכנס לתוקפו בפברואר הקרוב היה אמור לתקן את העיוותים בשוק הספרים, אבל עד שאושר החוק, הוא קוצץ וסורס עד כדי כך שלא ברור מה טעם יש בו. מסתמן שתוצאת החוק תהיה התייקרות מחירי הספרים ללקוחות, בלי שיפור במצב ההוצאות לאור, ורשתות הספרים תמות נפשם עם פלישתים. אף אחד לא יוכל להתקיים ככה לאורך זמן.

כשהקמתי את "עוץ", הבנתי שאני לא יכולה להרשות לעצמי למכור את הספרים בצומת ובסטימצקי. זה אפילו לא עניין עקרוני, אלא מעשי לחלוטין. המחירים שבהם נמכרים היום ספרים במבצעי הרשתות, נמוכים מעלות הייצור של הספר שהפקתי. ממחיר המכירה הנמוך אני צפויה לקבל בקושי שליש (אחרי שמנכים 60% לרשת, 12.5% למפיץ, "עמלת שינוע", "עמלת מדף" וכן הלאה), וגם זה, בתנאים של שוטף פלוס לכי-תחפשי-את-החברים-שלך, אפילו במקרה הטוב שבו הספר נמכר היטב. שלא לדבר על עלויות וקשיים של ניהול מלאי, בלאי של עותקים שמשונעים שוב ושוב, ועוד. בקיצור, לשפוך כסף, שחלקו הגדול יגיע לכיסי הרשתות, שבתורן ישקיעו אותו במסעות פירסום כדי לשכנע אנשים שיבואו לקנות אצלם ספרים, כי כל המבצעים הללו בילבלו אותנו לחלוטין, ושוב איננו קונים ספר שאינו במבצע, ואיננו מביאים ספר במתנה (זר פרחים עולה יותר), ואיננו יודעים להעריך את ערכו האמיתי של החפץ הזה הקרוי ספר, על שעות העבודה שהושקעו בו, על עלות חומריו, על התשתית שיש לתחזק על מנת שאפשר יהיה בכלל לייצר אותו.

אז אני מוכרת את הספר שלי אצלי באתר. בטיפטופים. מתאמצת בשביל כל מכירה. אבל בכל פעם שאני מצליחה למכור עותק – אני מרוויחה פי כמה משהייתי מרוויחה אילו נמכר ברשתות. גם אילו מכרתי אלפי עותקים ברשתות, הייתי נשארת בהפסד. די שאמכור כמה מאות אצלי באתר, כדי שאכסה את העלויות שלי.

אני גם מוכרת את הספר באמצעות קומץ חנויות ספרים עצמאיות – אף שעל המכירות שם אני מרוויחה בקושי חצי, וגם זה רק אם מתעלמים מעלויות ההובלה והגבייה – כי אני מאמינה שאותן חנויות מגלמות אלטרנטיבה שמוכרחים לטפח ולתחזק אותה. אני רוצה שהחנויות הללו ימשיכו להתקיים, לא רק כמוציאה לאור, אלא כאדם אוהב ספר.

אבל נחזור רגע לאותם יוצרים שפנו אלי עם הספרים שלי, וביקשו ממני להוציא אותם לאור. ממני הקטנה, שבקושי מצדיקה בעיני עצמה שאת ההשקעה האדירה שהשקיעה בספר בודד, ששוברת את הראש איך לקדם ולפרסם אותו, שעדיין עושה טעויות ולומדת בדרך הקשה. אבל אני קצת משוגעת. כי בינינו, מי היום עוסק בכלל בהוצאת ספרים? רק עשירים ומשוגעים. בעיקר משוגעים.

משוגע מי שמקדיש שעות מיומו ושנים מחייו בכתיבת ספר, ששום רווח כספי לא יצמח לו ממנו. משוגע מי שמשלם על עריכה, הגהה ודפוס של ספר שסיכוייו להימכר ברווח שואפים לאפס מאופס. להוציא היום ספר לאור זה כמו לשרוף כסף. פשוט מאוד.

אבל יש משוגעים לדבר. יש כאלה שלמרות הכל, כנגד כל הסיכויים, עדיין משקיעים וכותבים ומתרגמים ומאיירים וחולמים ובוראים ספרים. כי בנפשם היא. כי הם לא יכולים אחרת. כי עבורם זהו טעם החיים.

ובין המשוגעים האלה, אני לא היחידה שהבינה שהמסלול הרגיל הפך להיות פשוט בלתי אפשרי. לכן מחפשים היום דרכים אחרות. להוציא ספרים בהוצאה עצמית. במימון המון. למכור אותם באינטרנט. במהדורות אלקטרוניות בלבד. בירידים אלטרנטיביים. לפרסם אותם בפייסבוק. באימייל. בבלוגים.

ושוק הספרים השגרתי? משהו שם יישבר. משהו יקרוס. זה פשוט לא יכול להחזיק.

תעשו לעצמכם טובה, ותלמדו לצרוך את הספרים שלכם אחרת. תקנו ספר אחד שאתם באמת רוצים, במקום ארבעה ספרים במבצע. תקנו בחנויות עצמאיות. תקנו ישירות מהיוצר. תקנו באינטרנט. תקנו דיגיטלי. תקנו יד שנייה. תשאלו ספרים מספרייה, ריבונו של עולם! תגלו שאפשר גם ככה. לפעמים זה יותר זול, וגם כשלא, תדעו שאחוז גדול יותר מהכסף שתוציאו נכנס לכיס היוצרים, ומאפשר להם להמשיך ליצור. ההרגשה נהדרת.

וכששוק הספרים יעבור טלטלה אדירה, והוצאות הספרים הוותיקות תפשוטנה רגל, וסניפי הרשתות ייסגרו בזה אחר זה – אתם כבר תהיו שותפים בבניית שוק ספרים חדש, בריא ונכון יותר.

קריאת כיוון

פוסט זה פורסם בקטגוריה עסקי הספרים. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

14 תגובות על האם יש אלטרנטיבה לשוק הספרים?

  1. נדב פרץ-וייסוידובסקי הגיב:

    שאלה לטובת הקוראים בפריפריה, שמתקשים להגיע לחנויות הקטנות:
    האם כשאקנה ספר בצומטסקי, אחרי חוק הספרים, במחיר הקטלוגי – ההוצאה והסופר ירוויחו מזה סכום הוגן?

    • gilibug הגיב:

      לדעתי לא יהיה הבדל גדול, אבל יש דברים שעוד לא ברורים. לפי העיתונות, צומטסקי מתכוונים פשוט להעלות את ההנחה שהם דורשים מההוצאות לאור על הספרים כדי לפצות את עצמם על הירידה הצפויה במכירות בכלל.

    • ציפי הגיב:

      נדב, לידיעתך, מרוב החנויות העצמאיות אפשר להזמין דרך אתרי האינטרנט והספרים יגיעו אליך בדואר. אני יודעת שזה לא פותר את הרצון בדפדוף ובסיפוק מיידי, אבל זה כל כך עדיף על-פני קניה ברשתות..

      • gilibug הגיב:

        זה נכון. לפעמים אפשר גם להזמין ישירות מהוצאות הספרים, לא רק מהוצאות קטנות אלא גם מעם עובד, כתר, הקיבוץ המאוחד… ולרוב המחיר יהיה נמוך משמעותית ממחיר קטלוגי מלא, נדמה לי, אם כי לא בדקתי אתר אתר. זה מין סוד כזה, שבעידן האינטרנט לא מוכרחים ללכת לחנות ספרים כדי לקנות ספר שרוצים. היתרון בהזמנה מחנות ספרים עצמאית הוא שאפשר להזמין ספרים של יותר ממו"ל אחד, גם בשפות שונות, וגם מוצרים אחרים, וגם תומכים בחנות עצמה.

  2. כל האמת הגיב:

    כתיבת ספר נהפכה להיות כמו השתתפות בסדנת יוגה או כל תחביב ממלא אחר – זה בעיקר לנשמה.
    יכתבו אנשים שיש להם זמן וכסף שמספיקים להם להתעסק באהבת הכתיבה, השוק השתנה – אני רואה את אשתי, שהיתה "תולעת ספרים שהכרתי אותה", מבלה את מרבית זמן הקריאה שלה כעת בבלוגים ובפייסבוק וקוראת בקושי ספר בשבועיים.
    סופר כמו רצען נהפך למקצוע אנכרוניסטי (לצערי) ובשנים הבאות, כאמור, נקרא ספרים כאמור רק אנשים שיאמצו זאת כתחביב.

  3. uv1 הגיב:

    האלטרנטיבה קיימת. כקורא נאמן לכל מילה שלך, אני מופתע שעדיין לא העלית את אפשרויות onDemand הקיימות בעולם ונמצאות כבר בארץ. מזמין אותך ואת קוראייך לבקר באתר ספרספר ובחנות הספרים ולבדוק שיווק בדרך ריווחית וכדאית ליוצר וליצרן.

  4. בינה פלד הגיב:

    גילי כל מילה שכתבת מדויקת ואני מצטרפת. אין לי ספק ששוק הספר
    ים עומד להשתנות גם בגלל שהוא הגיע לשפל בלתי נסבל מה שהביא להרבה כוחות שהולכים ומתחזקים המתנגדים לו. לדעתי חוק הסופרים גם יתרום. הספרות הדיגיטלית גם היא תכנס לאט אבל תכנס ותביא שינוי מבורך. בהזדמנות זו מספרת לך על תבשיל טעים שמתבשל כבר כשנה. הקמנו קבוצה של סופרים, עסק בבעלות משותפת של סופרים שיקדם את צרכי הסופרים מהוצאה לאור ועד מכירה, תוך דגש מיוחד על קשר ישיר עם הקורא. זה ממש בגדול. אעדכן עוד בהמשך. יש למה לצפות!

  5. פינגבאק: ספרות ברשת: הסופרת אסתר שטרייט-וורצל הלכה לעולמה בגיל 81; המשך הדיונים על השפעתו של חוק הספרים; שיחת הטלפון שבישרה לעגנון על זכייתו בפרס נובל;

  6. פינגבאק: הרפובליקה הספרותית » הדפדפן 1213: לינקים אחרונים לשנת 2013!

  7. marly youmans הגיב:

    Good luck to you Gilibug!
    The world of books is changing so fast…we must be nimble, we writers!

כתיבת תגובה

