שבוע הספר בפתח

השנה החלטתי ששוב אנסה לעשות מה שעשיתי לפני שנתיים, ובמהלך שבוע הספר אשתדל לעדכן את הבלוג מדי יום. גם אם אכתוב רק משהו קצרצר. בתחילת דרכו של הבלוג הוא שימש לא רק כבמה אלא גם כשסתום: מקום לשחרר בו קיטור. בימינו הבמה נחוצה לי פחות, ושסתום מיידי וזמין יותר יש בטוויטר ובפייסבוק. אני חוששת שהפעילות שלי שם מפחיתה את הצורך האישי שלי לשתף דברים כאן בבלוג. בתפישה שלי, בבלוג אני צריכה לכתוב דברים מכובדים יותר, שדורשים זמן למחשבה ולעריכה עצמית, ואין לי זמן לעומק כזה.

עוד מתחרה על תשומת הלב שלי הוא הבלוג של הוצאת גרף, שגם אותו אני מזניחה. את הבלוג מנהל דידי חנוך, שנכון לעכשיו כותב שם את רוב התכנים. מאחורי הקלעים דידי כל הזמן מנסה לשדל את רני גרף ואותי לתרום תכנים נוספים, כדי לגוון, להעשיר ולחזק את הבלוג. האמת שכמעט כל מה שמתאים לכתוב פה אצלי בבלוג, יכול להתאים גם בבלוג של גרף, וזה קצת מבלבל אותי. אני כבר לא יודעת בשביל מי אני כותבת. לדוגמה, סדרת הפוסטים הקצרה שלי על ז'אנרים בספרות מד"ב ופנטזיה השתלבה יפה מאוד בבלוגרף; ביוזמתו של דידי, הועתקו כמה מהפוסטים מכאן לשם. על כן אולי את הפוסטים של שבוע הספר אעלה במקביל גם שם, או רק שם עם הפנייה מכאן – עוד לא החלטתי איך בדיוק אעשה זאת. נראה.

אז מה יהיה לנו פה בימים הקרובים? בלי נדר, אבל הנה כמה נושאים שחשבתי לגעת בהם:

* לספר על ספריה של ג'יל מרפי שתרגמתי לאחרונה

* לספר קצת על מוריס סנדק, שנפטר לאחרונה

* להעלות כאן קטעים מתוך רפראטים שהגשתי באוניברסיטה, בפרט על תרומתם של סופרי הילדים לקידום זכויות הילדים – בזה יש חומר לכמה פוסטים טובים

אני צריכה גם לחשוב איך בדיוק להתייחס לפרשת צומתסקי (צומת+סטימצקי). אנחנו בהוצאה כרגע במצב של "תחזיק אותי תחזיק אותי" כלפי הרשתות. המבצעים הקטלניים של שבוע הספר משאירים לנו ברירה להתאבד לאט, או להתאבד מהר. אני יודעת שהרבה קוראים לא מבינים למה ספרים זולים זה רע. האמת, זה לא רע. אני לגמרי בעד שספרים יהיו זולים. אני בעד ספריות, אני בעד חברים שמשאילים זה לזה ספרים. מה שאני לא בעדו, הוא שגופים קמעונאים יתעשרו על חשבון היצרנים, ושיהיה להם הכוח הבלעדי לקבוע את מחיר המוצרים בלי התחשבות בעלויות ליצרן. כרגע הרשתות אונסות אותנו למכור ספרים במחירי הפסד, ובקצב הזה לא תהיה הוצאת גרף – לא, כפי שנשמות טובות מנסות לטעון, כי אנחנו לא עומדים בתחרות בשוק, אלא להיפך – כי הספרים שלנו מצליחים מאוד, ולכן אנחנו מוכרים המון ספרים במחירי הפסד, וההפסדים נערמים. אבל כאמור, אצטרך להקדיש לעניין פוסט נפרד.

בשבוע הספר אהיה כמעט כל ערב בדוכן של הוצאת גרף ביריד בתל אביב. אשמח לפגוש אתכם שם.

פוסט זה פורסם בקטגוריה Uncategorized, עם התגים . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

12 תגובות על שבוע הספר בפתח

  1. איציק ש. הגיב:

    הייי גילי. חבל לי שהוצאת גרף ועוד הוצאות רבות אחרות נמצאות במצב לא פשוט. השבוע הוצאה מוכרת הודיעה באתר שלה שהיא תפסיק לקבל חומרים חדשים עד חקיקת החוק ביוזמת לימור לבנת. הדורסנות של ההוצאות פוגעות לא רק בסופרים, אלא גם בדור ההמשך שחושב להוציא לאור ספרים בעתיד, ובכלל בתרבות כולה. כולי תקווה שהוצאת גרף ויתר ההוצאות האחרות ידעו ימים טובים יותר. ימים שבהם ייגמר הסיפור של הריכוזיות והקפיטליזם בעולם הספרות, וימים שהצרכן הממוצע הישראלי ייקח גם חלק במאבק ולא יסתנוור בגלל המבצעים המפתים שיש ברשתות.

  2. גלית הגיב:

    תודה שתירגמת את worst witch🙂 יש סיכוי שיתורגמו עוד ספרים פרט לשניים הראשונים?

    • gilibug הגיב:

      אכן ספרים חמודים, תכף אכתוב עליהם פוסט. ובאשר לשאלה אם יתורגמו גם ספרי ההמשך: זה לא תלוי בי, כי אם בהוצאת כנרת, בהתאם למכירות הספרים הראשונים.

  3. אדאמה הגיב:

    אז מה עדיף לכם, שנקנה את הספרים שלכם או שלא נקנה?
    אני לא שואל בציניות, אני רציני. לתל אביב אני לא יכול להגיע עם תולעי הספרים שלי, שמאוד אוהבים את פרסי, משפחת קיין ואחרים. בירושלים אין לכם דוכן, וחבל (אני לא יודע עלויות, אבל אם לשפוט לפי השנים האחרונות, אתם מפסידים המון המון לקוחות).
    אז לקנות בצומתטסקי או לא?

    • gilibug הגיב:

      אדאמה, תודה על השאלה. אהיה מוכרחה להתייחס לכך בפוסט עתידי, אבל לא רציתי לכתוב בשעת כעס. בין היתר, סטימצקי עשו לנו תרגיל של ממש: הזמינו מאיתנו כמה אלפי עותקים תוך הבטחה שהמבצע יהיה X, ואחרי שכבר השקענו בהדפסת העותקים, ברגע האחרון התחרטו והנחיתו עלינו מבצע לא משתלם. עכשיו אנחנו תקועים עם העותקים, שבהם כבר השקענו, ועם הבחירה בין מכירה בהפסד שלפחות תקטין את ההפסד שלנו, לבין פיצוץ והפסד מוחלט.

      בלי להיכנס לעובי הקורה, לשאלתך: אם יש ספרים שלנו שאתם רוצים, קנו אותם. אנחנו מרוויחים הרבה יותר כשקונים ישירות מאיתנו בדוכן בשבוע הספר, אבל כידוע לך יש לנו דוכן רק בתל אביב. ובהחלט שקלנו לפתוח דוכנים גם בערים אחרות, אבל זו אכן הוצאה משמעותית, והשנה נאלצנו להדק חגורות.

      בל נשכח שיש עוד ברירה לקנייה בצומת ובסטימצקי. כשאתם קונים בחנויות הפרטיות, הספרים מן הסתם יהיו יקרים יותר, אבל אתם יכולים אולי לראות בכך סוג של השקעה, גם בנו וגם בחנויות הפרטיות, שהן זן בסכנת הכחדה. אבל אני לא יכולה בלב שלם לדרוש מכם לקנות את הספרים ביוקר כאשר מסביב לפינה מוכרים אותם יותר בזול. אפשרות נוספת: לקנות את הספרים שלנו כעותקים דיגיטליים בחנות "מנדלי מוכר ספרים", שיש לה עכשיו מבצעים נאים לשבוע הספר.

      בימים אלה אנחנו עובדים על הקמת חנות אינטרנטית להוצאת גרף, שתאפשר לקוראים להזמין את הספרים ישירות מאיתנו ולקבל אותם בדואר. אבל זה ייקח קצת זמן: אנחנו רק שניים, ומעולם לא ניהלנו חנות…

      • קורא הגיב:

        זה רעיון מצוין לפתוח חנות אינטרנטית. הקוראים שלכם ישמחו לקנות שם במקום לסבסד את סטימצקי או צומת!

      • arnevet הגיב:

        גם אני חושבת שחנות אינטרנטית זה רעיון מעולה.
        ושאלה סקרנית, באמת, מה קובע את מחירו של ספר? ההרגשה שלי – ואולי אני פשוט טועה – היא שהמחיר הקטלוגי (זה שלפעמים מודפס על הספר) של ספרים בישראל הוא יחסית גבוה, בהשוואה נניח לאנגליה. על עותקי סדרת ה-worst witch (שבזכותך גיליתי שיצאו בה עוד שני ספרים מעבר לארבעה שכבר יש לי) שיצאו לאור בהוצאת Puffin מוטבע מחיר של כארבעה פאונד (בערך עשרים ושלושה שקלים). ואני חושבת שכמעט כולם מכירים את הספרים של הוצאת פינגווין, שמוכרת קלאסיקות במחירים מגוחכים. אבל – הספרים האלה יצאו כ-paperback, על נייר צהבהב (ממוחזר?) עיתוני-למדי, ואלה של פינגווין גם מודפסים בגופן קטן וצפוף במיוחד בעוד בארץ הספרים מודפסים על נייר לבן ומשובח. האם שם הספרים, לפחות אלה שבכריכה רכה, מסובסדים? או שפשוט עלות ההדפסה של ספרים כאלה נמוכה בהרבה? או שגם שם התגמול לכותבים ושאר העוסקים במלאכה נשחק? אני בכוונה משווה בין מחירים קטלוגיים כדי לנטרל את האפקט של מבצעי הרשתות הגדולות, ואני ממש לא חושבת שההוצאות בארץ מנסות לעשות קופה על גב ציבור הקוראים, והרשתות, בטובן, מצילות אותנו מהמזימה. אני פשוט סקרנית.
        ועוד שאלה קטנה – מה הדין של חנויות "אקדמון" במשוואה הזו? לא חנות פרטית קטנה, אבל גם לא רשת ענק…

      • אדאמה הגיב:

        תודה על התשובה. נשקול את צעדנו.
        אם מותר לי להציע משהו, שלחו איזה מישהו לשבוע הספר בירושלים באחד הערבים, שיעיף מבט על כמות האנשים וילדים שמסתובבים שם מארבע-חמש עד תשע-עשר. אולי יהיה לכם משתלם בשנה הבאה.

  4. שוֹעִי הגיב:

    הי גילי, מה שאת מתארת הוא חמור מאוד והוא שלב נוסף במחיקת הספר והפיכתו למוצר צריכה כמו שמפו או סימניה
    כלומר לי זה הזכיר את "המותגים הפרטיים" של רשתות השיווק הגדולות, החותמות חוזים עם קבלני משנה הנאלצים לחתום באם הם רוצים שמוצריהם יעמדו על מדפי הרשת, וייזכו לעדיפות (מותג פרטי של הרשת).
    די קשה לי עם אנשים הקושרים בין קריאה ובין כוח (אם ידע הוא כח), קריאה וצריכה זה צעד נפסד הלאה, למקום שבו יהיה רק מקום לרבי מכר להמונים שיעובדו על ידי אולפנים לשוברי קופות גדולים, ולסדרה של מוצרים נלווים.
    לשירה, לאוונגרד ספרותי, אפילו לספרות מינורית– לא יישאר מקום במציאות כזו.

    אני מניח כי נתראה בדוכן של גרף, אף על פי שלטעמי הילדים שלי קראו גם את כל הסדרות הנוספות שגרף הוציאה השנה. ובכל זאת, תזסמכי עליהם, הם לא יפספסו את הדוכן (-:

  5. gilibug הגיב:

    ארנבת, העלית כמה השערות שעושות קצת סלט מהעניין. הניסיון להשוות מחירי ספרים בין ישראל לחו"ל הוא בעייתי, שכן ההוצאות והפוטנציאל להרוויח מספר שונים מאוד. גם אם נניח שהנייר והדיו ותהליכי הדפוס עולים פחות או יותר אותו הדבר בארצות שונות (מה שלא בהכרח נכון), תחשבי כמה קוראים יש בעברית, וכמה באנגלית? האם אפשר להשוות בכלל מהדורה של 2000 עותקים שמודפסת בארץ, לבין מהדורה של 2000 עותקים שמודפסת בארצות הברית? כאן אם כל חנות תמכור רק עותק אחד, נגיע לכמה מאות עותקים, ושם אם כל חנות תמכור רק עותק אחד, הם יצטרכו להדפיס עוד כמה מהדורות.

    אני אצטרך כנראה לכתוב על כך באריכות, אבל אציין שהמחירים הקטלוגיים של ספרים בארץ הם כרגע נפוחים, כי הם נקבעים מתוך נקודת הנחה שהספר כמעט אף פעם לא יימחר במחירו הקטלוגי. חלק מה"הנחה" כבר מגולם אל תוך מחיר הספר. אנחנו קובעים את המחיר לפי נוסחה כלשהי שמביאה בחשבון את עלויות הדפוס, את עלות ההשקעה הראשונית בספר (רכישת זכויות, תרגום, עריכה), את הוצאות התקורה הסדירות שלנו וכיוצא בזאת. למרבה הצער אנחנו לא יכולים להתעלם מכל המבצעים וה1+1 וכן הלאה, כי הם נוגסים משמעותית בהכנסות שלנו. על רווחים כרגע אין כמעט מה לדבר.

כתיבת תגובה

