(הכל מלבד) סקס והעיר הגדולה – מה בין פנטזיה אורבנית לרומן העל-טבעי

איזה עוד ז'אנר של פנטזיה חם חם חם לוהט בימינו? הז'אנר הקרוי Paranormal Romance, הרומן העל-טבעי. המותג הכי מצליח מז'אנר זה בשנים האחרונות הוא כמובן סדרת "דמדומים" מאת סטפאני מאייר, אבל "דמדומים" הוא רק קצה קצהו של הקרחון של הספרות הנשית הזאת, הממודרת והבזויה.

בזויה מדוע? בשל כך שמקורותיו של הרומן העל-טבעי בסוגה הבזויה מכולן: הרומן הרומנטי. לא משנה כמה ערפדים, אנשי זאב, רוחות רפאים וכשפים נדחוף לתוך הרומן העל-טבעי – בבסיסו זהו סיפור אהבה, סיפור על גבר שבא לחלץ אישה מקיומה החסר, ולהביא אותה לשלמות הזוגית.

חובבי מד"ב ופנטזיה נוטים לזלזל בספרות הרומנטית במידה ובאופן שמזכירים יותר מכל את זילזולו של המיינסטרים במד"ב ובפנטזיה. נדירים הם הספרים כמו "דמדומים" וטרילוגיית "הזאבים של גרייס" מאת מגי סטיווטר, אשר הצליחו לפרוץ מבעד למידור הכפול ולהגיע לתודעה הרחבה ולמכירות משמעותיות. באופן לגמרי לא מקרי, כמעט כל הדוגמאות שאני יכולה לחשוב עליהן להצלחות שכאלה באות מתחום ספרי נוער. למה ספרי נוער? כי אנחנו חיים בעידן של פריחה והעצמה לספרות הנוער, וכי בכל מה שנוגע לספרות נוער לנשים עדיין יש כוח, וכי ספרות הנוער בלאו הכי נדחקת אל השוליים ועל כן קורים בה הדברים הכי מעניינים בלי שאיש ישים לב… אבל על זה בפוסט נפרד. בינתיים די לומר, שההצלחות הבודדות של ז'אנר הרומן העל-טבעי, אף שהן לעיתים הצלחות אדירות בכל קנה מידה, לא מעידות על הגורל של רוב רובם של הספרים הנכתבים בז'אנר זה

בהוצאת הספרים Harlequin – הוצאת ספרים אשר כה מקושרת לרומן הרומנטי, עד שבארה"ב שמה הוא שם נרדף לסוגה הזאת – מקוטלגים נכון לעכשיו במדור "רומן על-טבעי" 412 כותרים. 412 כותרים שעל פי רוב הסממנים הם פנטזיה פר אקסלאנס, אבל את הסופרות שכותבות את הספרים הללו לא תפגשו בכנסי מד"ב ופנטזיה, תמונתן לא תופיע ב"לוקוס", וקהילת המד"ב והפנטזיה העולמית אפילו לא טורחת להתנער מהן, מרוב שהיא לא מכירה בהן. אלה רומנים למשרתות, ספרים בגרוש. ולא במקרה, ספרים שכתבו נשים על נשים ובשביל נשים.

הספרות הרומנטית לא יכולה היתה להתעלם מהפוטנציאל האירוטי האדיר הגלום ביסודות פנטסטיים ועל-טבעיים. בכיפה שולט הערפד: הזר הגבוה והאפל האולטימטיבי. גבר יפה תואר סתם יסחוף אותך מהרגליים. ערפד יהפנט אותך ויישתלט על תודעתך, ואת בפסיביות מוחלטת תלכי שבי אחריו, חסרת אונים, שעה שהוא יונק ממך את כוח החיים המזין. אבל גם המזדאב הוא דמות טראגי-רומנטית, אשר אחת לחודש נתונה לחסדי הלבנה, מאבדת צלם אנוש ונותנת ליצר החייתי להשתלט עליה… שלא לדבר על דיבוק שנכנס בכלה הבתולית, מאהב שאפילו המוות לא יפריד בינו לבין משלימת נפשו, ויישותו חודרת לגופה… וכן הלאה וכן הלאה. בספרות האימה, ובספרות הגותית שקדמה לה, מאז ומעולם היו חזקים היסודות העל-טבעיים והיסודות האירוטיים (ע"ע פרנקשטיין).

בספרה Rhetorics of Fantasy, מציעה החוקרת והמבקרת פארה מנדלסון שיטה ייחודית ומשכנעת לסיווג סוגות בפנטזיה. היא מחלקת את הפנטזיה לארבעה סוגים, על פי הקשר בין הפנטזיה למציאות: פנטזיית מעבר (portal fantasy) שבה הגיבור עובר מעולם מציאותי לעולם פנטזיה; פנטזיית משוקעת (immersive) שמתקיימת כולה במציאות פנטסטית; פנטזיית חדירה (intrusion) שבה העולם הפנטסטי פולש לעולם המציאות ומשתלט עליו בהדרגה; ופנטזייה לימניאלית, שבה קיים מתח בלתי מייושב בין המציאותי לבין הפנטסטי. גם זה נושא לפוסט שלם נפרד, לפחות, ולא אכנס עכשיו לכל הסוגים השונים, אבל אני מזכירה את התיאוריה של מנדלסון כי היא קושרת כל כך יפה בין ספרות האימה, הרומן העל-טבעי והפנטזיה האורבנית: כולן סוגות מהקטגוריה השנייה שמנלדסון הגדירה, פנטזיית החדירה. ברמת העלילה הבסיסית ביותר, מציאות של שגרה מופרת על ידי יסודות פנטסטיים שמתגלים תחילה כצרימות קלות, רמזים מבשרי רעות, ואט אט משתלטים ומערערים את עולמו של הגיבור. מעולם לא למדתי לימודי מגדר, אבל אני בטוחה שיש תזה בעניין הזה של ספרות נשית של פנטזיית חדירה. ונעזוב את זה בזאת.

בולמוס קריאה

רציתי לחזור גם אל הפנטזיה האורבנית. בתוך הפנטזיה האורבנית יש נתח לא קטן של יצירות שנושקות לרומן העל-טבעי. יצירות פנטזיה של נשים על נשים לנשים, שמתרחשות במציאות עכשווית פחות או יותר, ויש בהן גם קווי עלילה רומנטיים. לפעמים ההבדל בין היצירות הללו לבין הרומן העל-טבעי הוא דק מאוד, ובכל זאת, מדובר בדרך כלל ביצירות שהזיקה שלהן למסורת הפנטסטית בכל זאת חזקה מעט יותר מהזיקה שלהן לרומן הרומנטי. הן נבדלות מפנטזיה אורבנית בעיקר בכך שמעמדן קצת נחות ופחות, כי הן עוסקות בענייני נשים. לפני כשני וחצי נתקפתי בולמוס וקראתי ברצף כחמישה או שישה מהספרים האלה, רובם מסדרת Juno, סדרת ספרי כיס לנשים בהוצאת סיימון אנד שוסטר. השתעשעתי מכך שהעלילות מתרחשות לא בכרך הגדולה אלא בערים קטנות או בשוליהן, ועל כן המצאתי להן את התווית  Suburban Fantasy, "פנטזיית פרברים". אח"כ גיליתי שאני לא היחידה שהמציאה את החידוד הזה, ואולי כבר אפשר להתייחס אל פנטזיית הפרברים כאל ז'אנר נפרד בזכות עצמו.

בועטת - מרסי תומפסון

הגיבורה של פנטזיית הפרברים, בניגוד לגיבורה של הרומן העל-טבעי, היא אישה חזקה, יוזמת, פעילה. היא מחוזרת לרוב על ידי יותר מגבר אחד, ולרוב בין מחזריה אפשר למצוא את החשודים הרגילים: ערפד, איש זאב, שוטר בעל כוחות טלפאתיים… אבל גם אם ליבה נוטה מאוד אל אחד מהם, היא שומרת בעקשנות ובתקיפות על עצמאותה. היא אישה עובדת, לפעמים בעלת עסק. לפעמים מדובר אפילו באם חד-הורית שצריכה לפרנס את בתה, או את אמה הזקנה, או את אחותה החולה. יש לה כוחות על-טבעיים שבעזרתם היא מגוננת על היקרים לה מפני כוחות הרשע העשירים, המושחתים, והמאבק תמיד קשה. היא גיבורת מעמד הפועלים, והיא בועטת, בענק. היא באפי ציידת הערפדים. היא סוקי סטקהאוז, ברגעיה הפחות מעצבנים. היא מרסדס ת'ומפסון, הגיבורה שממש התמכרתי אליה מספריה של פטרישיה בריגס: מוסכניקית (!) שגרה בעיר הקטנה קניוויק במדינת וושינגטון, ירשה מאבותיה האינדיאנים את היכולת להחליף צורה לזאבת ערבות, ומצליחה להישאר עצמאית למרות נסיונותיהם של ערפדים, פיות ושלל אנשי זאב לנכס אותה לעצמם.

באוקטובר האחרון השתתפתי בכנס הפנטזיה העולמי, שבו אחת מאורחות הכבוד היתה העורכת הספרותית ג'ו פלטשר. בביוגרפיה של פלטשר שהתפרסמה בתוכניית הכנס היה כתוב משפט שדי הצחיק אותי: היא היא העורכת ש"גילתה" את שרליין האריס, והפכה אותה להצלחה "בן לילה" אחרי לא פחות מ-23 שנות כתיבה. אז היום שרליין האריס מפורסמת בחוגים נרחבים מאוד, בזכות ספריה ששימשו בסיס לסדרת הטלוויזיה "דם אמיתי". אבל האריס כתבה את הספרים הללו שנים בלי לזכות בטיפת תהילה. הספרות שלה היא ספק רומן על-טבעי, ספק פנטזיית עיירה קטנה. מה שבטוח – ספרות נשים. ובשל כך – ספרות שוליים.

הצלחה בן לילה - אחרי 23 שנות כתיבה

פוסט זה פורסם בקטגוריה ז'אנרים, עם התגים . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

7 תגובות על (הכל מלבד) סקס והעיר הגדולה – מה בין פנטזיה אורבנית לרומן העל-טבעי

  1. גילי, איזו סדרה של פוסטים – תענוג. תודה!

  2. נועה הגיב:

    נהנתי מאוד.. מרתק!

  3. הלה, סידני, אוסטרליה הגיב:

    הכותרת "סקס והעיר הגדולה" מתאימה מאוד, לדעתי, בעיקר משום שצפיתי שלשום בסרט (לראשונה בחיי, באיחור אופנתי של שלוש שנים בלבד), וכהרגלי בקודש הוטרפתי מהפסיביות של קרי ברדשאו, שכל הסרט, כמו סינדרלה, מחכה שאהבת חייה תופיע פתאום. לעומת ארבע הגרציות מניו יורק (להוציא סמנתה) ארבע הגרציות מויסטריה ליין הפרברית הן הרבה יותר אקטיביות בחייהן…
    הצורך ברומנטיקה בגיל הנעורים הוא מאוד חזק, ולממש אותו דרך ספרים מאוד בטוח (להוציא העובדה שלא ניתן להיכנס להריון, ההבטחה שיהיה "סוף טוב" מונעת לב שבור – יש אמצעי מניעה לבעיה הראשונה, אך לצערי, לא לשניה). אני חושדת שיש ספרים שיש בהם קו איכותי בז'אנרים שהזכרת (דמויות, שנינות, או שאר אמצעים ספרותיים כשרים למהדרין) אך בגלל שהם ספרות לנערות על ידי נשים אין סיכוי שיכירו בכך במאה שנים הקרובות…

  4. Asael הגיב:

    פוסט מעולה🙂

  5. רוניבק הגיב:

    לא אפספס הזדמנות לניימדרופינג, ובשולי הדברים אני נזכרת במה שרוברט וילסון אמר באחד ממפגשינו באייקון : When you think about it, every romance is paranormal🙂

  6. אור הגיב:

    גילי תעשי לי הרצאה! (טוב, אני מניחה שאם היה לך זמן כבר היית מרצה בכנס כלשהו בכל מקרה, אבל הייתי נורא נורא נורא שמחה לשמוע הרצאה על פנטזיה רומנטית ורמנטיקה פנטסטית. רצוי גם כזו עם רובין מקינלי ושות', אבל גם בעיקר הרחבה על רעיונות מהפוסט הזה ועל פאנפיקים. אני יודעת בוודאות שיש הרבה בנות שהיו רוצות לשמוע את זה וכנראה גם כמה בנים).
    בכל מקרה, מרתק לקרוא ועשית לי חשק לקרוא "פנטזיית פרברים" אפילו שכנראה שהדמויות יעצבנו אותי מהר מאוד. אגב, הספר "דם ושוקולד" משחק לדעתי בדיוק על הקו בין "דמדומים" לתחושה שקיבלתי מהתיאור של ספרי פטרישיה בריגס: מצד אחד דמות עצמאית יחסית עם כוחות על שמתאהבת בבן אנוש "קטן ומעפן", מצד שני הרומנטיקה שם גובלת בקריפיות אובססיבית דמדומית-משהו. אני חשבתי שהוא איום ונורא (הסרט לטעמי טוב יותר, וגם הוא איום ונורא) – אבל למתעניינים בז'אנר יכול להיות שהוא יכול לתת עוד זווית…

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s