מסע בעקבות הז'אנר

יש לי רעיון לסדרת פוסטים. בהתחלה חשבתי שאכתוב רק פוסט אחד, אבל כשהתחלתי לשוחח עם בעלי על הרעיון, מהר מאוד התבהר שיש כאן חומר לדיונים אינוספיים והתפלפלויות, ופוסט אחד לא יכיל את כולם. כבר כתבתי כאן על הסטימפאנק, אחד הז'אנרים האופנתיים כעת. המחשבה שלי היתה לחקור עוד תתי-סוגות שפופולאריות כרגע ושהשמות שלהן נזרקים באוויר כשאנשים מתארים ספרים, עד כדי כך שלפעמים נעשה בהם שימוש יתר ושימוש לא נכון.

נראה לי שהגיע הזמן לנסות לשפוך קצת אור על ההגדרות והתוויות המשמשות את תעשיית המו"לות, את החובבים ואת המבקרים כשהם כותבים על ספרות מד"ב ופנטזיה. (ולא נשכח שלא פעם יש חוסר תיאום בין אנשי התעשייה, החובבים והמבקרים.) מה בעצם ההבדל בין ספרות דיסטופית לספרות פוסט-אפוקליפטית? בין פנטזיה אורבנית לבין רומן על-טבעי? בין פנטזיה לפולקלור, או לריאליזם קסום? מדוע היסטוריה חלופית נחשבת פנטזיה, גם כשאין בה אף מרכיב של קסם? מה מגדיר מדע בדיוני "קשה"? שלא לדבר על הסוגיה הנצחית: מה ההבדל בין מדע בדיוני לבין פנטזיה? ומדוע, למרות כל ההבדלים, כרוכות שתי הסוגות הללו זו בזו בקשר בלתי נפרד?

במהלך הימים הבאים אשתדל לדון בכמה מהשאלות שהעלתי למעלה, וגם לתת דוגמאות לספרים קלאסיים המייצגים את הסוגות השונות, ולספרים שמפרים ומערערים את ההגדרות. וזה אולי המקום להזכיר שהגדרות של ז'אנר הן לא פעם הגדרות כפויות, מלאכותיות. במקרה הטוב מדובר בהגדרות תיאוריות שמצליחות לקבץ יחדיו יצירות שונות אשר להן מכנה משותף. היצירות הגדולות באמת לא כוונו מראש להשתייך לתת-ז'אנר כזה או אחר, וסופר טוב שיש לו רעיון טוב לא יגביל את עצמו בסד חוקי הז'אנר.

לכאורה, את הקוראים יכול לעניין פחות מה הז'אנר שאליו משתייך הספר שבידיהם, כל עוד הוא ספר טוב, שמצליח לתפוס אותם, לרגש אותם ולהרשים אותם. אף מעריצת "דמדומים" לא אמורה לשמוט את הספר מידיה בשאט נפש, כשמתברר לה שכל השנים היא קוראת רומן על-טבעי ולא פנטזיה אורבנית. עם זאת, אני לא יכולה למנות כמה פעמים שמעתי אנשים שמגדירים את עצמם מראש כ"לא אוהבים פנטזיה" ו"לא נוגעים בספרות נחותה כמו מדע בדיוני". לא פעם אלה אותם אנשים בדיוק שבלעו בשקיקה את הארי פוטר, שסבורים ש-1984 של ג'ורג' אורוול היא יצירה אלמותית, שאהבו את "אשתו של הנוסע בזמן" ומחכים בציפייה דרוכה לעונה הבאה של "משחקי הכס". אבל פנטזיה ומדע בדיוני – איכס.

לכל הסוגות ותתי הסוגות הללו – פנטזיה, מד"ב, היסטוריה חלופית, סליפסטרים ("זליגת זרמים"), וכל מה שבלי לדעת למה נדמה לנו שייך – אנחנו מתייחסים תחת הכותרת "ז'אנר". נכון, "ז'אנר" היא מילה כללית עם משמעות רחבה יותר, וזה בערך כמו לקרוא לזה "ספרות". אבל חובבי ז'אנר קוראים לזה ז'אנר. ואם באתם לקרוא כאן אצלי בבלוג, סביר להניח שגם אתם חובבי ז'אנר. אל תכחישו ואל תסנבבו. חובבי הז'אנר יודעים איפה אתם גרים.

עוד דיסקליימר: אני לא פילולוגית ולא היסטוריונית. את הבלוג הזה אני כותבת להנאתי מתוך החומרים הנגישים לי מיידית, ואין לי שום כוונה לערוך תחקיר מעמיק לפני כל פוסט. אני שופכת מחשבות: אתם מוזמנים להוסיף מהידע שלכם, להתווכח, לדון, להפנות למחקרים מעמיקים יותר. אבל אנא, אל תבואו אליי בטענות אם הדברים שאכתוב כאן לא מתיישבים עם הדברים שכתובים אצלכם באנציקלופדיה. המטרה שלי היא לא להיות אנציקלופדיה, אלא להציף מחשבות, ואני לא מייצגת אף אחד מלבד את עצמי. אז יאללה. פוסט ראשון, בלי נדר, מחר.

פוסט זה פורסם בקטגוריה ז'אנרים, עם התגים . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

10 תגובות על מסע בעקבות הז'אנר

  1. מעולה. את כמו הגברות האלה שבאות ומסדרות לך את הבית. הגיע זמן.

  2. דפנה לוי הגיב:

    וממש אין צורך להתנצל. אני קוראת אותך כקרוא חובבת ספרים אחת את רעותה, ומתוך שמחה לשמוע רעיונות ותובנות חדשים.

  3. נועה הגיב:

    נפלא.. אני ממתינה בציפייה דרוכה. גם אם הבלוג לא קם לתחיה, ההגיגים המזדמנים שלך תמיד מרתקים ועכשיו יש למה לחכות.

  4. Rose הגיב:

    רעיון מצוין, אשמח לקרוא פוסטים אלו. העניין הזה די סיקרן אותי לאחרונה.

  5. Karin Levi הגיב:

    איזה כיף לראות עדכונים בבלוג🙂

  6. רוני הגיב:

    או, מעולה. אולי בשנה הבאה אני אבין את התכנייה של אייקון.

  7. לאה הגיב:

    הי גילי, זה לא קשור לפוסט אך לא מצאתי מקום לשלוח הודעה בנפרד… בכנס אייקון השנה שמעתי אותך מספרת על רשימה של חובבי דיאנה ווין ג'ונס שמתכננים לקרוא את כל ספריה בו זמנית ולדון עליהם- האם את יכולה לשלוח לי קישור? מאד אשמח להצטרף.
    תודה!
    לאה.

  8. avivamishmari הגיב:

    חובבת מד"ב קשה (שמתעייפת מפנטזיה אחרי 5 עמודים) מתיישבת במקום טוב ביציע.

כתיבת תגובה

