מה מפיץ בית התפוצות?

בשלהי החופש הגדול, בניסיון נואש למצוא תעסוקה ממוזגת-אוויר לילדים (מלבד בהייה אינסופית בטלוויזיה), עליתי איתם על אוטובוס ונסענו ביחד לבית התפוצות. ראינו שם תערוכה קטנטונת אך חביבה מאיוריה של רינת הופר, תערוכה קטנה אך מעניינת מאוד של עיצובים מודרניים לחפצי-דת יהודיים, ולבסוף גררו אותי ילדי חובבי הטכנולוגיה לחדר מלא עמדות מחשב. התברר שאין זה אלא המאגר הגניאולוגי המיתולוגי של בית התפוצות, שפעם לפני שנים היה צריך להזמין תור כדי לערוך בו חיפושים, אבל כיום הוא ככול הנראה פתוח ונגיש על מחשבים חדשים ויפים. תמיד הסתקרנתי מה יש בו במאגר הזה, ושמחתי בהזדמנות שצצה לי סתם כך לעיין בו עם הילדים. אולי אגלה הפתעות מעניינות כמו שגיליתי במאגר השמות של יד-ושם? קרובי משפחה שלא ידעתי על קיומם?

התיישבנו ליד המחשב, ודי מהר נחלנו אכזבה. השם "סמו" לא הניב תוצאות כלל, וגם "בר-הלל" לא. שם הנעורים של סבתי, "אשכנזי", הניב למרבה הפתעתי מספר חד-ספרתי של תוצאות (שבבירור לא היו קשורות אליי). בשלב זה ניגשה אלינו עובדת בית התפוצות, אדיבה ונעימה, ונתנה לנו כמה עצות. מתברר שבמאגר יש רוב גדול של שמות לועזיים, וכשעברנו לאנגלית כבר ראינו תוצאות שונות לגמרי. את השם "אשכנזי" אפשר לאיית בדרכים שונות, לכן יש במאגר פונקציה של "נשמע כמו" שנותנת את כל האיותים הדומים – במקרה זה, אלפי תוצאות. "בר-הלל" לא מצאתי גם באנגלית, וכשניסיתי שוב לנצל את פונקציית "נשמע כמו" קיבלתי שוב אלפי תוצאות: כל השמות המתחילים ב"בר", בר-אילן, בר-ניצן, בר-לב וכו'. עד כאן באגים קטנים וזניחים יחסית. חיפשנו שם אחר בלועזית וסוף סוף מצאנו תוצאות של אנשים שזיהיתי כבני משפחה של בעלי. מהר מאוד הגעתי גם אל שמו של בעלי, ואף אל שמי שלי, שאותו לא מצאתי בחיפוש הרגיל כי היה מאויית לא נכון.

פניתי אל העובדת של בית התפוצות ושאלתי איך אני מתקנת את הרשומה (רציתי גם לעדכן בשמות הילדים שלי). היא הסבירה לי בנועם שבעמדות המחשב האלה אי אפשר לתקן או לעדכן, אלא רק לערוך חיפושים במאגר הקיים, אבל היא נתנה לי דף עם הוראות שמסבירות כיצד אוכל להתחבר מהמחשב הביתי שלי ולהעלות שמות חדשים למאגר, וגם טרחה לרשום בשבילי את המספר הסידורי של השם שלי ולהפנות אותי לכתובת אימייל שבה יוכלו לסייע לי לתקן את השגיאות.

עם שובי הביתה, שיגרתי לבית התפוצות את האימייל הבא:

שלום רב,

ביקרתי היום בבית התפוצות עם ילדי, וערכנו חיפוש על בני משפחה שונים. גילינו שלפני כמה שנים מישהו כנראה הכניס אותי למאגר, אך למרבה הצער נפלו טעויות בכתיב השם הפרטי ושם המשפחה שלי. האם יש דרך לשנות זאת?

מספר הרשומה היה: xxxx

השם השגוי שהיה רשום:

GALI BAR HILEL

השם הנכון:

GILI BAR-HILLEL

תודה רבה.

 

עד מהרה קיבלתי מייל תשובה מבית התפוצות, בזו הלשון:

שלום רב,

רושם אילן היוחסין xxxx הוא [פלוני אלמוני] רחוב [כך וכך] רמת אביב תל אביב.

צריך לפנות אליו ולבקש ממנו לעדכן את אילן היוחסין שלו מאחר ורק הוא יכול למסור לנו עדכונים.

בברכת שנה טובה ומבורכת בכל המובנים.

קראתי שוב לוודא שקראתי נכון. שיפשפתי את עיניי.

בית התפוצות לא יכול לתקן רשומה במאגר, אלא רק להפנות אותי אל האדם הפרטי שבמקרה העלה את שמי לפני אי-אלו שנים. אותו אדם אינו מוכר לי כלל וכלל. בית התפוצות נתן לי מיוזמתו את כתובתו הפרטית של אדם שאיני מכירה, ולפי המהירות שבה זה נעשה, קשה לי להאמין שאותו אדם ידע ששמו וכתובתו נמסרים כעת.

נדהמת, כתבתי בחזרה לבית התפוצות, שאם זו השיטה היחידה לעדכן בה את פרטיי האישיים, אני מעדיפה שהטעויות תישארנה במאגר. לא עבר זמן רב וקיבלתי תגובה בזו הלשון:

יקירה,

1. אם הוא רשם את שמות בני משפחתך הוא מן הסתם בן משפחה

2. את מוזמנת לרשום את אילן היוחסין של משפחתך ואת תהיי בעלת האילן ובלי רשותך לא יהיה ניתן לשנות להוסיף או לתקן.

3. אני מפנה אותך לכתובת אתר בית התפוצות לקרוא את התקנון

בברכת שנה טובה ומבורכת בכל המובנים

 

עניתי גם על זה – בינתיים לא קיבלתי תשובה ואני מניחה שגם לא אקבל. נדמה לי שהעלבתי מאוד את נציגת בית התפוצות, והיא לא מבינה מה אני רוצה מהחיים שלה, הרי היא בסך הכול נענתה לבקשתי במהירות ובנימוס וניסתה לעזור. בעיני מדובר בחוסר הבנה מוחלט מצד בית התפוצות, של איך מתפקדים מאגרי נתונים גדולים בימינו, ומה הן המוסכמות לגבי פרטיות נתונים במאגרי מידע שכאלה. כתבתי שאני מהססת לעדכן את פרטי המשפחה שלי באינטרנט, כשלא ניכר שיש הגנה כלשהי על פרטיות המידע, בהתחשב בקלות שבה נמסרה לי כתובתו של אותו אדם שהכניס אותי למאגר. כאמור, לא קיבלתי תשובה.

אף על פי כן, מתוך סקרנות ובמחשבה על פרוייקט שורשים עתידי שמן הסתם יהיה לילדים שלי בבית הספר, הבטתי שוב בדף שקיבלתי בביקורי בבית התפוצות, כדי לנסות להבין אם יש דרך בשבילי לרשום אילן יוחסין כמיטב ידיעתי ולשמור אותו במחשב האישי שלי מבלי לשתף אותו עם מאגר המידע של בית התפוצות. שימו לב להנחיות על הדף הכתוב:

 

לחצתי ולחצתי ולא קרה כלום. פיסת הנייר נותרה אותה פיסת נייר.

בכל זאת, היות ואיני מטומטמת גמורה, נכנסתי לכתובת URL שרשומה במקום אחר בדף: myheritage.com ולמרות שבשום מקום לא ראיתי התייחסות לפרטיות המידע, ניסיתי להוריד את התוכנה Family Tree Builder. ובכן, לידיעת כל מי שמתכוון לעשות זאת: מדובר בתוכנה שכברירת מחדל במהלך התקנתה, משנה את עמוד הבית של הדפדפן לעמוד של myheritage. מרגע שמתחילים לגעת בה, היא מנסה ללא הרף להתחבר לאינטרנט – שוב ושוב – ולהעלות לשם את הפרטים. מי שאינו מעוניין להעלות את פרטיו לאינטרנט נאלץ לפחות ארבע-חמש פעמים לבחור שלא לעשות זאת. אין לי שום תחושה של ביטחון שהתוכנה הזאת לא מדברת עם האינטרנט למרות בחירתי המפורשת שלא לעשות זאת. התנהגות כזאת של תוכנה היא התנהגות שאינה מאפיינת תוכנות תמימות: זאת התנהגות של נגע מחשב מסוג סוס טרויאני. משהו שראוי שאנשי בית התפוצות ייקחו לתשומת ליבם, וראוי שמי שמנסה להוריד את התוכנה אל המחשב שלו ידע מראש.

 

ונסיים בברכת "שנה טובה ומבורכת בכל המובנים".

פוסט זה פורסם בקטגוריה Uncategorized. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

9 תגובות על מה מפיץ בית התפוצות?

  1. גלעד הגיב:

    שנה טובה ומבורכת בכל המובנים.
    זו ברכה נפלאה בכל המובנים.
    ובכלל, התוספת בכל המובנים היא שימושית (בכל המובנים)
    למשל – בחיי היום יום:
    מה שלומך בכל המובנים?
    טוב תודה בכל המובנים.

    בחיוג לחברת הסלולאר
    אם מכשירך אבד או נגנב – הקש 1
    לכל המובנים – הקש *

    וכן על זו הדרך
    (בכל המובנים)

    שבת שלום

  2. צביקה א' הגיב:

    אין לי ניסיון עם בית התפוצות. לעומת זאת, יש לי קצת ניסיון עם התוכנה הנזכרת. לא הבחנתי בזליגה של נתונים שלי-שלנו למי מן המפרסמים. לעתים קופצת שורת הכותרת (toolbar) ואני מסלק אותה בקלות. יש שירות של אתר-העץ, אשר מודיע לכל בעלי כתובת דוא"ל על ימי הולדת קרובים. אין חובה להשתמש בשירות של האינטרנט. אבל העץ המודפס (הייררכי או בצורת מניפה, עד כדי מעגל שלם סביב ההורים הקדומים) יפה ממש ומרשים מאוד. העדכון קל ואינטואיטיבי. לא, אינני שייך לזה, וגם לא מועסק אצלם, והגעתי אל הדבר הזה לגמרי במקרה, לפני שנים אחדות🙂

  3. Boojie הגיב:

    יש לציין שחוק הגנת הפרטיות מכיל התייחסות ספציפית לנושא של מאגרי מידע ולכך שהחזקתו של מאגר מידע שכזה מחייבת את בעלי המאגר להגן על פרטיותם. נראה לי שבית התפוצות לא מודעים לאחריותם החוקית בעניין הזה.

  4. אביגיל הגיב:

    איזו עובדת ציבור רחבת לב. כבר אחרי מייל אחד הפכת ליקירתה. אני לא רוצה לחשוב מה קורה אחרי שיחת טלפון.

  5. מרב הגיב:

    הברכה הלבבית של אותה עובדת מזכירה לי משום מה משהו שקרה לחברתי, שסירבה לתרום בטלפון לעמותת אחת מתשע, בתגובה ברכה אותה המתרימה בחמיצות: "שתמיד תהיי בצד התורם." מיד אח"כ הלכה חברתי להיבדק …

    ואכן נשמע שמשהו פגום מאוד בהגנה על הפרטיות של מאגר בית התפוצות.

    שנה טובה (-:

  6. נטע גונן הגיב:

    הי גילי

    אם את מעוניינת באתר ידידותי לבניית אילן יוחסין, את יכולה להיכנס ל: geni.com
    ולבנות אילן יוחסין בקלות ללא הורדת תוכנה וללא השתלטות על המחשב.

  7. דובי הגיב:

    גם אני נכנסתי כדי להמליץ על על ג'ני כחלופה מוצלחת למדי. אמא שלי בזמנו נכנסה לאטרף של בניית עץ המשפחה ויש לנו שם כעת יותר מ-700 איש, אבל זה דעך די מהר. אחר הבעיות היא שהאנשים שיש להם נגישות להכי הרבה מידע רלוונטי הם אלו שהכי פחות סביר שיהיה להם חיבור לרשת (ויש גם את הקטע הזה של השואה, שהפך את רוב הדור הרביעי מעלי לענפים נטולי המשך…).

  8. רחלי הגיב:

    גם אני ממליצה על geni.com. אתר מעולה, שדרכו אף גיליתי ענפים חדשים של העץ המשפחתי.

  9. מעצבן מאוד ומלחיץ מאוד!
    מעצבן שמישהו מכניס את הפרטים שלך בלי ידיעתך, ועוד בצורה לא נכונה, ועוד יותר מלחיץ שפרטי ההתקשרות חשופים לכל דורש.
    אני מקווה שהם יתקנו את זה במהרה, ושיבינו מה מעצבן בזה.
    שתהיה לך שנה טובה ומוצלחת!

כתיבת תגובה

