מבוך העצמות וסדרת 39 הרמזים

אתם רואים מה קרה? התרגלתי לעדכן את הבלוג ועכשיו אני מעדכנת אפילו ששבוע הספר כבר נגמר. הידד!

כפי שכתבתי כאן כבר, אחת השאלות שנשאלו הכי הרבה בדוכן של הוצאת גרף בשבוע הספר היתה אם אנחנו מוכרים "גם את הסדרה האחרת של ריק ריירדן", ולא מעט מהפונים היו קצת מבולבלים לגבי השם של הסדרה. ובכן, לסדרה קוראים 39 הרמזים, ולספר הראשון בסדרה, שאותו כתב ריק ריירדן, קוראים מבוך העצמות. הספר הראשון ראה אור ממש עכשיו בהוצאת צלטנר. נדמה לי שמדובר בספר הנוער הראשון שיוצא בהוצאת צלטנר, אשר הוציאה עד עכשיו בעיקר ספרי ילדים מאויירים (ויופי של ספרים). את הספר תרגמה לעברית רוני בק, ומיד אחר כך אותה רוני בק ערכה בשבילנו את הספר הפירמידה האדומה של ריק ריירדן. ספר טוב, הוצאה טובה, אנשים טובים – נשאלת אם כן השאלה, מדוע לא יצא הספר אצלנו בהוצאת גרף, כמו שאר הסדרות של ריק ריירדן.

קודם כל – אנחנו הוצאה קטנה, ואנחנו לא ערוכים להוציא לאור הרבה ספרים. חייבים לבחור במה להתמקד. אנחנו אוהבים כל ספר שראה אור אצלנו, אבל יש ספרים שאהבנו מאוד ושרואים אור בהוצאות אחרות, כי ככה זה: יש שיקולים כלכליים, משפטיים/חוזייים, שיקולים של עיתוי והיערכות ועוד שמונעים מאיתנו לקפוץ על כל ספר שקורץ לנו. במקרה של מבוך העצמות, לא ראינו בו ספר רגיל של ריק ריירדן, אלא מרכיב אחד במכלול הרבה יותר גדול, ולמען האמת קצת גדול עלינו.

הסדרה 39 הרמזים, לפי התפישה המקורית שהוצגה בפנינו, נועדה להיות פרוייקט מולטי-מדיה אינטראקטיבי בסדר גודל תקדימי. עם כל ספר נמכרים בארה"ב קלפי איסוף מהודרים הנושאים רמזים. אפשר להשתמש בקוד שמודפס על הקלפים כדי להיכנס לאתר אינטרנט ולהשתתף שם בפעילויות כלשהן שיניבו רמזים נוספים. כמו הגיבורים בספר, שמטיילים בעולם ומלקטים רמזים, גם הקוראים עצמם אמורים ללקט רמזים שבחלקם מפוזרים בסיפור, בחלקם בקלפי האיסוף ובחלקם באתר האינטרנט. כל העסק הוא כמובן גם תחרות, על כל המשתמע מכך. במילים אחרות, הספרים הם רק קצה הקרחון של הרעיון הכולל שהוא המותג 39 הרמזים. ריק ריירדן, סופר שאין צורך להגיד כמה אנחנו בעדו, חתום אמנם על הספר הראשון בסדרה ועזר לפתח אותה, אבל הוא רק אחד מקבוצה די גדולה של אנשים שעומדים מאחורי הסדרה הזאת. את ספרי ההמשך בסדרה כתבו וייכתבו סופרים אחרים.

בשלב שבו הוצאת גרף שקלה אם להצטרף ליוזמה הזאת, היה עדיין מעטה של סודיות על כל העסק. נתנו לי לקרוא פרקים מתוך הספר הראשון – אבל לא את כולו. הראו לי דוגמה של קלפי איסוף ותיאור של האתר, אבל האתר עצמו עדיין  לא היה פתוח ולהתנסות בו לא יכולתי. הפרוייקט הוצג לנו כעיסקת חבילה: מו"ל שמעוניין בזכויות התרגום לספרים, מתחייב להפיק גם את הקלפים (המגניבים מאוד, עם הדפס הולוגרפי) ולהעמיד אתר אינטרנט בשפתו – בעלות של עשרות אלפי דולרים. בכלל לא היתה לנו התלבטות; הוצאת גרף פשוט לא מסוגלת להרים פרוייקט כזה. למען האמת, להערכתי הכנה אין בארץ כרגע אף הוצאת ספרים שהיתה מוכנה להתחייב למשהו כל כך גדול, בלי שיהיה לה שיתוף פעולה של גוף אחר. 

מתישהו כנראה החליטה ההוצאה האמריקאית שהיא מוכנה להתפשר עם המו"לים הזרים. (עכשיו אני מעלה השערות – אני לא יודעת מה באמת הלך מאחורי הקלעים.) מישהו כנראה החליט שעדיף למכור זכויות על הספרים לבדם, מאשר לא למכור כלום. וכך רואה אור בעברית הספר מבוך העצמות, בלי קלפי איסוף של רמזים, ובלי אתר אינטרנט.

האם הספר לבדו מספיק חזק כדי להצדיק מהלך כזה? בינתיים נראה שמדובר בהצלחה: הספר הגיע מהר מאוד לרשימות רבי המכר בארץ, וניכרת התלהבות של ילדים שכבר מכירים את שמו של ריירדן כמחבר סדרת פרסי ג'קסון, ורוצים עוד עוד עוד. ההדים הראשונים שמקבל הספר אף הם בעיקרם חיוביים. אך מה יקרה כשיצאו לאור בארץ ספרי ההמשך, שעליהם חתומים סופרים אחרים שאינם מוכרים בארץ? למיטב ידיעתי, רק אחת הסופרים החתומים על ספרי ההמשך בסדרה כתבה ספר שתורגם לעברית. האם כוחו של הספר מבוך העצמות יספיק כדי למשוך קוראים אל תשעת הספרים הנותרים בסדרה? לעת עתה אני לא חושבת שיש מישהו שיודע את התשובה לשאלה הזאת. בארצות הברית, כל ספרי הסדרה 39 הרמזים נכנסו לרשימות רבי המכר מיד עם צאתם לאור; מצד שני, בארצות הברית הסופרים הללו קצת יותר מוכרים מאשר בארץ, ושם גם יש אתר אינטרנט וקלפי איסוף ופעילות שיווקית אינטסיבית מאוד של אחת מהוצאות הספרים החזקות בעולם בתחום הילדים והנוער. כך שההצלחה בארה"ב אינה בהכרח מנבאת הצלחה גם בישראל. יש לחכות ולראות – ואני חייבת להגיד, אפילו אם יתברר שההימור היה מוצלח, אני לא מצטערת אפילו קצת שזה לא הימור שלי!

כל זה הוא בגדר הצצה אל השיקולים שהנחו אותנו בהוצאת גרף. מבחינתכם הקוראים, זה לא ממש צריך לשנות באיזו הוצאה יצא הספר – העיקר שתורגם לעברית ושאתם יכולים עכשיו לקרוא אותו. ובכל זאת זהו ספר של ריק ריירדן, קצבי, מותח, משעשע ומשכיל כמו כל ספריו. שורת הפתיחה לבדה ראויה להילמד בסדנאות לכתיבת ספרי מתח: "חמש דקות לפני שמתה, גרייס קהיל שינתה את הצוואה שלה". נראה אתכם אומרים שלא בא לכם לקרוא את ההמשך.

פוסט זה פורסם בקטגוריה פרסי ג\'קסון, עם התגים , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

21 תגובות על מבוך העצמות וסדרת 39 הרמזים

  1. טלי הגיב:

    בא לי בא לי בא לי! (-:

    (אבל גם מעניין לקרוא את השיקולים הכנים של מאחורי הקלעים המו"ליים)…

  2. אביגיל הגיב:

    תודה ששיתפת וחסכת מאיתנו את הספקולציות🙂

  3. נעם הגיב:

    אני קראתי את הספר והוא ממש יפה אבל חבל שלא עושים את הקלפים והאתר בישראל. אני אמשיך לקרוא את הסדרה גם אם ריק ריירדן לא ימשיך לכתוב אותה.

  4. שוֹעִי הגיב:

    הי גילי,
    ראשית כבר קראה את 'הפירמידה האדומה' וגם את 'מבוך העצמות', שבטובך הפנית אותנו לדוכן בו הוא נמכר בכיכר רבין. היא נהנתה מאוד משניהם. (-:

  5. שיר הגיב:

    זה ספר ממש טוב ואני אמשיך לקרוא את הסדרה, גם של סופרים אחרים (כמו נעם…..)

    זה יכול להיות מזה מזה מגניב אם יהיה בארץ גם אתר וקלפים….. =)

  6. גיא הגיב:

    היי גילי….

    קודם כל נורא שמחתי שראיתי את הבלוג כי נהנתי לקרוא באתר רשומות אבל בחודשים האחרונים לא היה כלום….

    אני קראתי את מבוך העצמות, ספר נחמד ביותר, אמנם הספר לא יוצא בגרף אבל אולי ידוע לך או שאת משערת כיצד יועברו בישראל הרמזים שבחו"ל הועברו דרך האינטרנט והקלפים? כי הרי אי אפשר להחסיר כזאת כמות של עלילה…

  7. יורם הגיב:

    מה יותר טוב הפירמידה האדומה או מבוך העצמות

  8. נעם הגיב:

    קראתי את ספר הוא פחות טוב מפרסי ג'קסון אבל מגניב .
    הפרימידה האדומה הוא הספר המשך של הסדרה או בלי הקשר?
    האם את יודעת מתי יצאו שאר הספרים בעיברית ?

  9. תולה הגיב:

    מאחורי הקלעים מספק לא מעט עניין בפני עצמו.

    בכל מקרה שמחה שהספר מצליח.

  10. אור הגיב:

    שלום גילי,
    אני יודע שזה לא קשור, אבל בגלל שלא מצאתי תשובה בשאלות הנפוצות וביקשת לא לשלוח אלייך למייל שאלות על הארי פוטר, אני אשאל בתקווה שבכול זאת תעני.

    איך היית מתרגמת לעברית את המילה "אנימאגוס"?
    האם היו לך רעיונות בזמן תרגום הספר לפני שהחלטת לתעתק את המושג כפי שהוא?

    אודה לך מאוד על תשובתך =]
    אור.

  11. מאי הגיב:

    אוקיי אז שכן שלי קורא את הספר והוא מנסה לפתור את ריבוע הקסם ב\שנדמה לי שבעמ' 173 האם תוכלו לעזור? צריך בכלל לפתור אותו?

  12. נועה הגיב:

    מבוך העצמות זהו ספר נחמד, אבל אי אפשר להשוות אותו לספרים בגוף ראשון של ריק ריידן..
    האמת אני ואחותי מאוד אוהבות את התרגום של יעל אכמון ודי הצטערנו שלא היא מתרגמת, אבל תודה ששתפת אותנו בשיקולים…

  13. יהונתן הגיב:

    מישהו יכול להגיד איפה קונים את הספר מבוך העצמות

  14. מעריצה של פרסי ג'קסון הגיב:

    שלום, אני מאוד אוהבת את סדרת פרסי ג'קסון ויש לי שאלה אליכם.
    בארצות הברית, ריק ריירדן הוציא ספר בשם "דמיגודס פיילס" – כתבי החצויים. זה בעצם ספר נספחים לפרסי ג'קסון, והוא יצא בין הספר הרביעי לחמישי.
    יש שם שלושה סיפורים שלא סופרו בסדרה, ראיונות עם הגיבורים, תא המטען של אנבת' ועוד. שאלתי היא, למה אתם לא מתרגמים אותו לעברית?
    אני בטוחה שכל מעריצי הסדרה יסכימו איתי.
    תודה.

  15. Dark הגיב:

    אני קראתי את 1 ו-2 והם מעולים!!!
    מחכה בקוצר רוח לשלישי!
    הפירמידה האדומה יותר טובה,אבל לא בהרבה😀

  16. gddg הגיב:

    אז ככה הספר הצמו משעמם למדי למרות שלדעתי ריק ריידן סופר נפלא הפעם הספר לא יצא משהו

    נ.ב:
    יצא ספר חדש בסידרה 39 רמזים אבל למי שלא ברור לא כול ספר בסידרה ניכתב על ידי סופר אחר אז רק למי שאהב

  17. יובל הגיב:

    אוקיי
    אני מסכימה עם רוב התגובות
    מבוך העצמות והפרמידה האדומה פחות טובים מפרסי ג'קסון
    אבל הוא מדהים גם.
    היה מגניב אם היו קלפים ורמזים גם בארץ.
    (אם יצא ספר שלישי לסדרה אתם יכולים לכתוב את השם שלו
    אני מחכה בקוצר רוח לקרוא אותו🙂

  18. יעל הגיב:

    ספר מדהים קראתי גם את 2 "התו הקטלני" אפשר למצוא בכל ספריה אזורית לא חייבים לקנות.

  19. הפירמידה האדומה ספר נפלא הגיב:

    לא משנה שסופר אחר כתב את הספר השני העלילה נחמדה
    ומאוד אהבתי אותה. מישהו שמע על הפרמידה האדומה 2? אם כן מה השם?

  20. ונסה הגיב:

    קראתי את מבוך העצמות ואת התו הקטלני מסדרת 39 רמזים.
    לא היה לי סבלנו לחכות לספר הרביעי והשלישי בעברית אז קראתי אותם באנגלית.
    הספר הרביעי בסדרה הכי מעניין.
    ממליצה לקרוא את השלישי ואת הרביעי באנגלית כמובן למי שלא לא קשה.😮
    :p

  21. פינגבאק: מבוך העצמות « עכשיו תורי

כתיבת תגובה

