שבוע הספר בהוצאת גרף

תאמינו לי שלא קל לעמוד בהתחייבות הזאת. היום, לדוגמה, במקום לכתוב כאן פוסט חדש – נרדמתי. כן, כן, עיני נעצמו, עד שזחלתי אל המיטה וישנתי שעה וחצי כאילו חטפתי נבוט בראש. עכשיו בעלי העיר אותי ואמרתי לו, "נכשלתי. לא עדכנתי את הבלוג וזה כבר לא יקרה." והוא הציע שאבוא ואכתוב רשומה קצרצרה ברוח הטוויטר.

אז הנה פשרה – קצר אבל יותר ארוך מטוויטר.

אני בדרכי לדוכן של גרף בככר רבין. הדוכן של גרף קטן, אבל כמה שקטן, ככה שמח שם. הוצאת ספרים שכל מי שעובד בה מכיר ואוהב כמעט את כל הספרים, ויכול להמליץ לעוברי האורח על ספרים בהתאם לטעמם. כיף גם לפרגן לשכנים שלנו, הוצאת קדמת עדן, שמציעה ספרי מד"ב ופנטסיה משובחים המשתלבים היטב עם ספרינו (במבצע! 1+1!) כל הערב מגיעים אנשים מוכרים וטובים, משני עברי הדוכן, ויש אווירה של מסיבה אחת ארוכה. אם תצליחו למצוא את הדוכן שלנו (כשנכנסים מהצד הדרומי של הככר, עוברים את כתר וממשיכים הלאה, אנחנו דוכנצ'יק משמאל, מול מוכרי העיתונים והפירמידה של תומרקין). המוכרים אצלנו הם ילדים של עובדים, ואני ורני, ולקראת ערב בעלי, ומדי פעם גם אחד המתרגמים כמו יעל אכמון או דידי חנוך. בקיצור, יש לנו הרבה יותר מדי מוכרים – אבל מוכרים שבאמת מכירים את הספרים.

רוב הבאים לדוכן השנה הם ילדים ובני נוער שיודעים בדיוק מה הם רוצים. את הפירמידה האדומה. אנחנו מוכרים בממוצע עותק אחד של הפירמידה על כל ספר אחר שנמכר אצלנו. הקונים שאינם רוכשים את הפירמידה מתאזנים מול קוראים שמנצלים את מבצע 1+1 כדי לקנות שני עותקים של הפירמידה, אחד לילד ואחד למתנה, או אחד לילד ואחד להורים, שלא יצטרכו לריב.

הכי כיף זה להמליץ על ספר ולהצליח. לפגוש את הקוראים שאומרים, היינו פה בשנה שעברה, המלצתם לנו על ספר, היה פשוט נפלא. בכלל לפגוש את הקוראים שבאים באדיקות שנה אחרי שנה. לראות את העיניים הבורקות של ילדה אחת שמחבקת אל גופה את "מסע אל ים הנהר" בהתרגשות, כאילו היה חברה הטוב שאבד לה.

מדי פעם מגיעים אלינו אנשים עם שאלות קצת תמוהות. כועסים עלינו, לדוגמה, שהמבצעים שלנו שונים ממבצעים אטרקטיויים יותר של הוצאות אחרות. למה רק 1+1? במודן מוכרים ספר ועוד שניים בשנקל! או שמניחים שאם אנחנו מבינים בספרים שילדים אוהבים, אז כל הספרים הטובים יהיו אצלנו. אני משתדלת לכוון אותם כמיטב יכולתי. נראה שהספרים המבוקשים ביותר השנה הם: ספרי "בון", "משחקי הרעב", ספרי "דמדומים", "יומנו של חנון", "שלומצי כותבת יומן", "מילימטר", ספריה של סיגלית דיל, "חיי פיי", "ארגון" והמשכיו, "קיץ אחד ביחד" וספרי ליאת רוטנר, "ארטמיס פאול", "ספר בית הקברות" של ניל גיימן… כל אלה ספרים שחיפשו אצלנו יותר מפעם. הספר הכי מבוקש שאינו נמכר בדוכן שלנו הוא ללא ספק "מבוך העצמות" בסדרה "39 הרמזים". הטעות כאן טבעית יותר, שכן הספר נכתב על ידי ריק ריירדן, סופר הבית שלנו (שחיבר גם את "פרסי ג'קסון" ואת "הפירמידה האדומה"), ובעודנו מכוונים את השואלים אל הדוכן של מודן – הוצאה שמפיצה את הספר מטעם הוצאת צלטנר – אנחנו גם ממהרים להתריע: ריירדן כתב רק את הספר הראשון בסדרה! אצלנו הסדרות הן 100% ריירדן.

קוראים מבקשים אצלנו ספרי המשך לספרים המצויינים "דרקון הוד מלכותו" ו"סבריאל" – עצוב קצת לנסות ולהסביר מדוע נכון לעכשיו לא משתלם לנו להוציא לאור את ספרי ההמשך. לפחות מדובר בספרים שעומדים בזכות עצמם, כך שהקורא בהם אינו חש מרומה שאין להם המשך. שואלים אותנו גם אם יש המשכים לספר "הבריון של ארצ'ר" (לא נכתב כזה). שואלים מתי יוצאים ספרים חדשים של קרול ברג ושל רוברט צ'ארלס ווילסון (בסתיו! בסתיו! ווילסון אמור להיות אורח הכבוד בפסטיבל אייקון שיתקיים בסוכות בסינמטק ת"א סליחה, טעיתי והטעיתי. ווילסון אמור להיות אורח הכבוד בפסטיבל אייקון שיתקיים בסוכות 2011…)

אבל בינתיים הפנייה התמוהה ביותר היתה משפחה אחת שרצתה לדעת איפה אנחנו מחביאים את גלילה רון פדר. הם שאלו במודיעין, כך טענו, ובמפורש הפנו אותם אלינו. הנה, תראו אפילו במפה, הקיפו בשבילנו את הדוכן שלכם בעיגול.

שלחתי אותם לחפש בהוצאה אחרת – מודן אולי. רק אחרי שהלכו העלה בעלי השערה מעניינת לגבי הסיבה שבגינה אולי שלחו אותם דווקא לדוכן שלנו. גלילה רון פדר – ראשי התיבות שלה הן ג.ר.פ.

בקיצור, בואו, יהיו קטעים. אנחנו אוהבים אתכם, קוראים שלנו.

פוסט זה פורסם בקטגוריה Uncategorized. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

15 תגובות על שבוע הספר בהוצאת גרף

  1. רפאל הגיב:

    הייתי בדוכן שלכם היה מוצלח ביותר. באמת הצטערתי לשמוע שלא יצאו המשכים לסבריאל ולדרקון הוד מלכותו, אבל אני צרך לומר שאני אישית הזמנתי את הספרים במיוחד וגם ההיכרות עם הספרים נעשתה במקרה, יכול להיות שאם הספרים היו משובקים יותר היה יותר בביקוש..

  2. רפאל הגיב:

    *משווקים

  3. חתול הגיב:

    אוי! לא צפוי המשך לדרקון עוד מלכותו?
    הוא ספר מצוין ומאכזב לשמוע שלא צפוי תרגום ההמשך.
    תוכלי לשתף גם אותי בסיבות להחלטה?

  4. gilibug הגיב:

    הבהרה: לא שלא צפוי המשך – לא צפוי בעתיד הקרוב.
    הן "דרקון הוד מלכותו", הן "סבריאל", נכתבו כספרים בודדים בלי שתוכנן להמשיך אותם לסדרה. הם נסגרים יפה. אחרי שהצליחו, החליטו הסופרים להוסיף להם המשכים ולהאריך לסדרה. במקרה של "סבריאל" ההמשך מתרחש עשרים שנה מאוחר יותר ויש בו דמויות אחרות.

    העניין הוא שהן ההמשך של "דרקון הוד מלכותו", שנקרא "כס הירקן", הן ההמשך של "סבריאל", שנקרא "ליראל", מסתיימים בקליפהנגר – כלומר, בשיא המתח. כך שלהוציא לאור את הספר השני בלי להוציא לאור מיד גם את השלישי זאת התאכזרות לקוראים, הרבה יותר מאשר לעשות הפסקה ארוכה אחרי הספר הראשון.

    למרבה הצער, המכירות של הספרים לא היו נפלאות, ואנחנו חוששים להשקיע בהוצאת הספרים השני והשלישי בשתי הסדרות כשלא ברור שדי אנשים יקנו אותם כדי להחזיר את ההשקעה.

    שיווק של ספרים עולה אף הוא כסף, ודורש מאמצים. רשתות הספרים לא ששות כל כך לקדם דווקא ספרים ישנים של הוצאות קטנטנות. בדוכן שלנו בשבוע הספר, מכרנו השבוע יותר עותקים של "סבריאל" ושל "דרקון הוד מלכותו" מאשר נמכרו בכל הארץ בחצי שנה – כי כשאנחנו נפגשים עם הקוראים פנים ופנים, ומספרים להם על הספר וממליצים עליו, זה הרבה יותר משפיע מאשר כשהוא סתם תחוב באיזה מדף באיזו חנות, אם בכלל. אם היינו משלמים די כסף הרשתות אולי היו מסכימות לקדם את הספרים בשבילנו, אבל הרווחים מהמכירות לא היו מכסים את הוצאות הקידום…

  5. טלי הגיב:

    ואני קיויתי שההצלחה המסחחרת של ספרי ריק ריירדן תבשר באיזשהו שלב גם תרגום המשכים לסבריאל…

    השנה לא הגעתי לשבוע הספר בת"א, אחרת ב-ר-ו-ר שהייתי באה לבקר (-:

  6. דובי הגיב:

    דווקא זו רשומה ממש מעניינת. כל הרשמים משבוע הספר.
    והדוכן שלכם היה ממש ממש נחמד, כרגיל… [והמון הערכה לסבלנות שלך ושל כולכם שם!!!]
    בנוגע להמשכים- היה בהחלט עצוב לשמוע. האמת שאני חשבתי שעם כל ההצלחה עם ספרי ריק ריירדן אולי ההוצאה תוכל להרשות לעצמה.
    שמעתי על כל האגודות האלו לפנטזיה ומדע בידיוני שעוזרות להוצאות קטנות להוציא ספרים לאור.
    אני עכשיו מצטרף אליהן בתקווה לעזור. עד כמה שאדם אחד יכול לעזור, כדי לתרום כמיטב יכולתי לשוק הספרים. ובכלל ממש טוב לקנות מהוצאת ספרים קטנה וטובה.
    אני ממש מקווה שהוצאת הספרים שלכם תגדל ותפרח, כי נראה שאתם בהחלט שמים דגש על ספרים טובים. וזה ממש כיף לראות אנשים שלא חושבים רק על הצלחה מסחרית. לכן אני אוהב לקנות אצל הוצאות כאלה.
    אני מת כבר לקרוא את ה"בריון של ארצ'ר". האמת שאני באמצע ספר של דיאנה וין ג'ונס עכשיו, ואני מאוד אוהב אתה הטירוף הזה שלה והדימיון הזה שהולך לכיוונים כאלה מוזרים. ומצד שני יש בה מין בגרות וחינניות. שמעתי על הספר הזה דברים ממש טובים. חבר שלי בדיוק אמר לי לאחרונה שאני ממש חייב לקרוא אותו.

  7. ירין הגיב:

    אני יודע שאין לו קשר לגרף, אבל מה עם הארי? ממשיך להימכר גם אחרי כל השנים?

  8. chellig הגיב:

    ג.ר.פ. הסבר גאוני, אפילו היא לא חשבה עליו🙂

    כיוון שכאן הנוער לא רוצה מדע בדיוני ב כ ל ל …טמנתי מלכודת דבש ישנה וקניתי השבוע אני, רובוט –
    אני מקווה שמה שעבד על רוב העולם יצליח ובשנה הבאה נגיע לא רק להציץ לא גם להשלים חסרים…:)

  9. רפאל הגיב:

    אממ.. אולי אפשר לקדם את המכירות בעזרת חנות הספרים האלקטרונית החדשה? אני חושב שהדרך הזאת אמורה להיות זולה יותר? אולי כדאי לנסות חבל שהציבור יפספס את הספרים הללו וגם ספרים אחרים שלכם אגב כמו "הינקי מקונטיקט בחצר המלך ארתור" וכדומה.

  10. גיא הגיב:

    כל כך חבל לי לשמוע על דרקון הוד מלכותו, ספר נהדר וציפיתי בקוצר רוח להמשך, עקבתי באדיקות באינטרנט אחרי תגובות והודעות בנושא וגם באתר של גרף היה כתוב שהספר הבא בשלבי תרגום, אני מאוד מקווה שהדברים יתגלגלו בצורה כזאת שיהיה אפשר להוציא לאור את כס הירקן בקרוב…

  11. הלה הגיב:

    ממש כיף לקרוא את הרשמים האלה, כל כך חסר לי שבוע הספר השנה….
    (למרות החלק העצוב, חבל שאי אפשר להוציא ספרים רק כי הם טובים)

  12. יונתן איטנברג הגיב:

    אני ממש מקווה שתוציאו את ספרי ההמשך של סבריאל ודרקון הוד מלכותו. אפשר לפחות לנסות לעשות סקר כדי לברר אם זה משתלם להוציא אותם.

    • gilibug הגיב:

      יונתן: מבחינתנו אין סקר מדויק יותר מאשר נתוני המכירות של הספרים. למרבה הצער, אלה לא מצדיקים בשלב זה להוציא את ספרי ההמשך. אבל לפחות לגבי "סבריאל" אנחנו בהחלט שוקלים לחיוב השקה מחדש של הספר.

  13. 123 הגיב:

    בסדרת טמרייר(דרקון הוד מלכותו) כבר יצא הספר השמיני באנגלית…

כתיבת תגובה

