חמש המלצות לשבוע הספר

שבוע הספר הבא עלינו לטובה הוא אחת המסורות הישראליות המלבבות ביותר בעיני. הספרים קיימים כל השנה, ובשנים האחרונות המבצעים בחנויות הספרים משתווים ואף מתעלים לא פעם על מבצעי שבוע הספר. אף על פי כן, אין כמו ההתרגשות של הסתובבות בין דוכני הספרים העמוסים כל טוב, ההמחשה הצבעונית לשפע הספרים הקיימים בשוק, האווירה החגיגית והתענוג בידיעה שהיום בוודאות נחזור הביתה עם ספר חדש. אצלי מעוררים הירידים של שבוע הספר געגועים לילדות, ואני בהחלט מקווה שגם הילדים שלי ילמדו להתגעגע כך לחוויה שכולה ספרים.
 
הנה חמישה מהספרים החדשים שתוכלו לראות השנה בדוכנים, ואולי ימצאו חן בעיניכם:
 

בילי וגורדי, כתב וצייר אנתוני בראון, כנרת, 64 ש"ח. עברית: אירית ארב. לגילאים 3 עד 6.

סיפור על ידידות בין חנון לבריון: החנון, בילי, הוא קוף שימפנזה צנום, והבריון, גורדי, הוא גורילה מגודל ומעורר יראה. האיורים מלאים קריצות מצחיקות, ולפעמים מטרידות (כמו לדוגמה כשבילי וגורדי הולכים ביחד לגן החיות, ורואים משפחה של בני אדם שיושבת בכלוב, מבוהלת לגמרי.) גורדי עוזר לבילי להתגונן מפני בריון אחר שרוצה להציק לו, ובילי בתמורה מקריא לגורדי סיפורים בספרייה, וגם עוזר לו להתמודד עם משהו מפחיד. מחמם לב. ספר נוסף בסדרת סיפורי בילי, "בילי האלוף", אף הוא ראה אור זה עתה, אבל בעיני הוא משמעותית פחות נעים לקריאה.

 

 

 

השיר של לולה, כתבה וציירה אורית ברגמן, מודן, 56 ש"ח.

לולה היא צבועה, וכל החיות פוחדות ובורחות מפניה. היא בודדה ואומללה מאוד. רק החולד מקשיב לשיר העצוב שלולה שרה על בדידותה, ומעודד אותה להשתתף בתחרות לכשרונות צעירים. השיר של לולה מרגש את כל המאזינים, ובזכותו לולה זוכה בחברים חדשים. סיפור קצר ופשוט שמתאים לקריאה לפני השינה, עם איורים נעימים של אורית ברגמן המוכשרת. החולד מזכיר את גיבור הספר "על חולד קטן שרצה לדעת מי עשה לו על הראש" והצבועה את גיבורת "הנסיכה תבוא בארבע", שני ספרים ישנים שגם אותם שווה לחפש בשבוע הספר (שניהם בהוצאת כתר). 

 

 

 

ספר האמקקות הגדול, מיריק שניר ונכדיה, הוצאת נוצה, 78 ש"ח. לכל המשפחה.

מיריק שניר הבלתי נלאית יצרה ביחד עם משפחתה חוויה אינטראקטיבית יוצאת דופן. כשהנכד אופק היה בן שלוש, הוא התחיל לספר על האמקקות הדמיוניות שהוא רואה. עד מהרה נדבקה כל המשפחה בסיפורי האמקקות, וסבתא מיריק רשמה, ברגישות ובתבונה, את מה שסיפרו בני השלוש עד ה-83. את הספר הזה צריך לקרוא עם עיפרון ביד, כדי לרשום מהר מהר את התגובות של ילדיכם. אין בו עלילה של ממש, אלא סידרה של דמיונות מעניינים, לפעמים סותרים, שפותחת את התאבון להמשיך ולדמיין. ויש גם הזמנה של הסופרת, להתחבר לאתר שלה ולהשתתף ביצירת ספר האמקקות השני. מיוחד.

 

 

 

 

 

קלמנטיין, מאת שרה פניפקר עם איורים של מרלה פרייזי, הוצאת מטר, 54 ש"ח. עברית: אסנת הדר. לגילאים 6-9.

קלמנטיין היא אחת מאותן גיבורות ספרי ילדים, כמו רמונה או, להבדיל, פדינגטון הדוב, שכוונותיה טובות וטהורות אבל  איכשהו היא מצליחה תמיד להסתבך בצרות. לדוגמה, כשהיא מנסה לעזור לחברתה הטובה, מרגרט, להוציא דבק שנדבק לה בשיער, היא בטעות עושה לה תספורת איומה, ובניסיון לשפר את המראה, צובעת לה את כל השיערות בטוש אדום בלתי מחיק. המאמץ של קלמנטיין לעזור ולמצוא חן נוגע ללב, והרעיונות ה"גאוניים" שמסבכים אותה בצרות הם לא פעם מצחיקים. נעים להכיר, ואני בטוחה שיהיו עוד המשכים. חבל רק שספר שמתאים לקבוצת הגילאים הזאת לא נוקד. 

 

דמדומים, סטפני מאייר, ספריית הפועלים, 82 ש"ח. עברית: רחל אהרוני. לגילאים 13 עד 19.

זהו סיפור אהבה על-טבעי, בין נערה אמריקאית שתמיד חשה את עצמה חריגה, לבין נער חריג עוד יותר – ערפד. מדובר בספר ראשון בסדרה שכבשה את טבלאות רבי המכר לנוער בארצות הברית, ובקרוב מאוד יהיה גם סרט. אני מודה, ניסיתי לקרוא ולא התחברתי – כנראה אני זקנה כבר לדברים האלה. נערים מיסתוריים וקודרים עם סודות אפלים והרבה אנגסט נעורים כבר לא עושים לי את זה. אבל אני בהחלט יכולה להבין איך הפך הקיטש המותח והאפל הזה לסוג של קאלט. בשביל בת העשרה שבחיים שלכם.

 

 

 

וחוץ מזה אני מזכירה לכם את רשימת ההמלצות שלי לנגמלי הארי פוטר

 

ושבארכיון אפשר לראות המלצות לספרי ילדים משלוש השנים האחרונות

 

ושקוראי הבלוג זכאים אצלי להנחה על פרסי ג'קסון

פוסט זה פורסם בקטגוריה התפרסם בלאישה. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

16 תגובות על חמש המלצות לשבוע הספר

  1. סיגלית הגיב:

    גילי, האם לגארת' ניקס יש ספרים נוספים שהוא כתב והאם תורגמו ספרים נוספים שלו?

  2. גילי הגיב:

    כתב כן, תורגמו לו. אנחנו קנינו זכויות לתרגם אחדים מהספרים שלו, כולל כאלה שמתרחים בעולם של "סבריאל", וביום מן הימים הם עוד יראו אור אצלנו.

  3. טלי הגיב:

    על "קלמנטיין" ו"סםר האמקקות" שמתי עין כבר מזמן למרות שעדיין לא ראיתי אותם, אנתוני בראון תמיד נשמע טוב וההוא עם הערפדים… הממ… אחרי החוויה הבלתי מלבבת שהיתה לי לאחרונה עם קריאת "ההסטוריונית" (לא טורחת לכתוב עליו ולא כדאי לטרוח לקרוא) אני מעדיפה לשמור מרחק…

    וברגע שראיתי את תמונת הכריכה של ההוא עם הצבועה נזכרתי ב"הנסיכה תבוא בארבע" וגם בוידוי החושפני שהתוודאת כאן פעם לגביו (או שאני מפדחת את עצמי קשות ומתבלבלת עם ספר אחר?…).

    וזה מה שאני כתבתי עכשיו על ולכבוד שבוע הספר שבקושי התחיל ואני כבר מרגישה מוצפת

    http://www.notes.co.il/tali/44479.asp

  4. עומר הגיב:

    אני לא ממש יודע איפה לשאול את זה, כי בשאלות הנפוצות אי אפשר (ומה שאני צריך לשאול הוא משהו שמעולם לא עלה ורק עכשיו בידיעה).
    מה את יודעת לגבי הפריקיול שג'יי קיי רולינג אמרה שתכתוב כי לא ממש הבנתי. וכמובן, האם את הולכת לתרגם אותו?
    תודה רבה בכל מקרה וסליחה ששאלתי כאן.

  5. פינגבאק: קראתי ספר

  6. רוניתש הגיב:

    לא תיארתי לעצמי שאת תמליצי על "השיר של לולה"' כל הכבוד על גדלות הנפש. כשקראתי אותו התמלאתי כעס על ההעתקה מ "הנסיכה תבוא בארבע". אני זו שכתבתי כאן פעם שאחד הספרים האהובים עלי ביותר הוא "הנסיכה תבוא בארבע", ובתשובה סיפרת שאת תירגמת אותו.
    הנסיכה תבוא בארבע הוא ספר מזוקק ויפהפה, כתוב בצורה מדוייקת, מלא חמלה ואמפתיה. הצבועה קיבלה את אהבתו של הילד, רק בזכות עצם קיומה, למרות שהיא מכוערת, ולמרות שלא נתברכה בשום כישרון מיוחד.

  7. הלה, סידני, אוסטרליה הגיב:

    אבל מספרים אחרים של הכותב הזה לא התלהבתי כל כך. אני שמחה על המלצתך (?) על הספר של סטפני מאייר. ראיתי את הספרים שלה (ארבעה, כבר חשוד במסחריות) היום בחלון הראווה ותהיתי האם היא טובה, האם שווה לטרוח (באנגלית, או לחכות שיזדמן לי בעברית). והנה התשובה הגיעה. תודה.

  8. נעמה הגיב:

    האמת היא שיש לי המלצה משלי – ניקולא הקטן של רנה גוסיני בשיתוף עם כותב נוסף ששמו לא זכור לי. ספר מצויין. חמוד ושובה לב, ומפיל מצחוק.

  9. גילי הגיב:

    עומר: יש לי חשד שאתה האמנת לאיזו שמועה לא מבוססת. לא ידוע לי על שום ספר חדש שרולינג מתכוונת לכתוב.

    רונית: נכון, אני תרגמתי את "הנסיכה תבוא בארבע" תחת שם עט. זה באמת סיפור מיוחד ורגיש, וגם אני כמוך חושדת שאורית ברגמן הושפעה ממנו, אבל גם אם כן היא לקחה ועשתה משהו חדש שראוי להמלצה בזכות עצמו.

    הלה: זהו, שגם אני קצת חצויה בהמלצה על סטפאני מאייר. הספר העיק עלי ולא הצלחתי לגמור אותו, אבל מצד שני הוא הזכיר לי קצת ספרים של וי. סי. אנדרוז ("פרחים בעליית הגג") וזיהיתי את פוטנציאל ההתמכרות לזבל. את כל ספריה של וי. סי. אנדרוז (שהיו קיימים אז) קראתי ברצף בזמן מלחמת המפרץ הראשונה, בין אזעקה לאזעקה.

    נעמה: תודה על ההמלצה, המלצות כאלה תמיד מתקבלות בשמחה.

  10. עומר הגיב:

    האגדות של בידל הפייטן שהיא מכרה במכירה פומבית כי הבנתי שזה משהו כזה.
    את יכולה לראות כאן http://the-leaky-cauldron.org/2008/5/29/j-k-rowling-updates-site-on-new-prequel-material
    תודה שענית.

  11. ביילע הגיב:

    זאת הזדמנות להגיד לך שגם אני קוראת את הבלוג שלך באופן קבוע ונהנית מהכתיבה שלך. הייתי שמחה להגיד לך את זה פנים אל פנים בשבוע הספר, אבל לא הגעת לירושלים.
    (אצלינו לא חילקו מילקי אלא דגני בוקר חדשים של תלמה)
    אשמח להמשיך לקרוא את מה שאת כותבת ואני מקווה שגם התגובה שלי שמחה אותך.

  12. שון הגיב:

    קניתי אותו לבתי בת ה 8 וקראתי אותו בעצמי. משעשע ביותר

  13. ליאורה הגיב:

    הספר קלמנטיין יפה ומעניין כדי לכם…

  14. אורית הגיב:

    שלום רונית
    קצת באיחור ראיתי את התגובה שלך. לא קראתי את הספר הנסיכה תבוא בארבע, שמעתי עליו לאחר שכתבתי את הסיפור שלי. הנושא של דמות דחויה המתקבלת בזכות כישוריה ולא בזכות איך שהיא נראית הוא באמת לא נושא מקורי. הרבה ספרים נכתבו עליו. בכל זאת אני חושבת שעדיין מענין לטפל בו. דמות של צבועה היא נושא נפלא ומסובך לאיור, זאת היתה אחת הסיבות שבחרתי בה.
    אורית

  15. לי הגיב:

    גילי שלום
    אני מחפשת את הספר "הנסיכה תבוא בארבע" כבר שלוש שנים והוא לא נמצא בשום חנות ספרים (גדולה כקטנה),אני אשמח אם תוכלי לגלות לי איפה הוא ולמה ככ קשה למצוא אותו… שמעתי אותו פעם באיזו סדנא והתאהבתי…
    תודה רבה
    לי

כתיבת תגובה

