"אניס, מכשפה מתחילה"

 

מאת אשכר ארבליך-בריפמן, איר יניב שמעוני
ידיעות אחרונות, סדרת פרוזה צעיר, 95 עמ', 68 ש"ח
  
אניס היא ילדה-מכשפה, שחיה בעולם של מכשפים ומכשפות, אוכלת מאכלים מוזרים כגון תרד בקצפת ותולעי משי מסוכרים, ומקבלת שיעורים פרטיים בכישוף ורקיחת שיקויים מהמורה אלוורה. נשמע כמו חיקוי של הארי פוטר? אז מה. גם אם נקודת הפתיחה היתה לרכוב על גל ההצלחה של הקוסם הממושקף, אשכר ארבליך-בריפמן תרמה רעיונות מקוריים משלה והפיקה סיפור די נחמד בזכות עצמו. אניס שונאת להכין שיעורי הבית, ושונאת את אחותה הקטנה והמעצבנת, מרווה. (לכל הדמויות בספר שמות של תבלינים.) ברגע של חוסר זהירות היא מבקשת משאלה, לחיות בעולם שאין בו קסמים. לחרדתה המשאלה מתגשמת, וכעת היא חייבת למצוא דרך לתקן את העולם כולו, בעזרת מי אם לא אחותה הקטנה, שמתגלה במפתיע כנכס. אשכר ארבליך-בריפמן היא סופרת ישראלית (לא מתורגמת!) שזכתה להצלחה עם סדרת "ווינטר בלו ילדת פיות". הספר החדש מוצלח בעיני יותר, כי לשם שינוי רמת הקריאה תואמת לתוכן המתקתק. לא מבריק, לא מהפכני, אבל בהחלט מלא חן ומתאים מאוד לילדות שרק לאחרונה התחילו לקרוא בכוחות עצמן.

פוסט זה פורסם בקטגוריה התפרסם בלאישה. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

16 תגובות על "אניס, מכשפה מתחילה"

  1. והיא שותה רק פרנו פסטיס ואוזו?
    (אייקון של חיוך)

  2. טלי הגיב:

    לגבי ווינטר בלו, ויסלחו לי המעריצות שזועקות מדי פעם בתגובה על הביקורת שלך, כולל אחת שאני מכירה אישית מאוד ושאפילו סיפקתי לה כמה ווינטר בלויים בעצמי, אני חלוקה בדעתי- אמנם זה אכן מאוד קריא, מותח ומושך ואמנם עם הצלחה אי אפשר להתווכח, ובכל זאת, היו שם הרבה ניסוחים וחריקות ברמת הסגנון שעשו לי חמוץ בפה, למרות מנת היתר הסכרינית.לא שגיאות של ממש, אבל עילגות ורדידות וניסוחים צולעים. ועדיין, אם זה עובד, כנראה יש לזה מקום, בעיקר אם הפעם יש התאמה בין רמת הטקסט לרמת העלילה כדברייך, כל עוד זה לא התפריט התרבותי היחיד של הילדים/ות.

    ואפרורפו עובד אני חייבת להתפעם ולקרוא קריאות הידד- יש לי סוף סוף חיבור אינטרנט נורמלי ואני יכולה להגיב פה שוב כמו בנאדם, תיכף זה גם יקרה לפי הסדר…

  3. אלירן הגיב:

    הזמנתי לביתי בת השבע…

  4. תמי הגיב:

    הספר מאוד חמוד. מתוק וילדותי, וזה מה שהיה יפה בו
    אני אנסה לקרוא גם את הספר הזה, נשמע לי נחמד

  5. שני הגיב:

    אני מתה על הספר ווינטר בלו ילדת פיות הוא ממש חמוד ואני גם מאוד אוהבת פיות אז אני הקרא גם את זה
    תודה רבה על ההמלצה

  6. אורי הגיב:

    יש לנו אותו בבית, אחותי קראה. היא דווקא ממש נהנתה.
    ולכל מי שלא מחבב את ווינטר בלו: ובכן, אני בעצמי לא קראתי את הספר, כך שאין לי את הזכות להביע את דעתי, אבל עדיף שילדים יקראו את זה מאשר לשרוף את הזמן על שטויות.העיקר שהם קוראים, זו הכוונה, לא?

  7. עדי הגיב:

    אני קראתי את כל ארבעת הווינטרים וגם את אניס, ואת כולם אהבתי מאוד (גיל 13! למרות שקראתי רק בגלל שאשכר כתבה את זה…)
    בכל אופן, אהבתי יותר את ווינטר, כי זה יותר לגילי, ואני לא חושב ש"עודף סוכר" זה משהו נורא כלכך.. סה"כ הספר מעניין, העלילה מרתקת ואשכר כותבת באופן שקל להתחבר לכתיבה… השפה די גבוהה לטעמי, וגם אניס, לעניות דעתי, כתוב כך שיהווה אתגר לקוראים צעירים… הכתבה בכלליותה אמורה להחמיא, אבל אי אפשר להחמיץ את העקיצות המגעילות שלך… אף פעם לא אהבת את סגנון הכתיבה של אשכר, וחבל, אבל זו בעיה שלך…

  8. עורכת הגיב:

    בתי בת ה-7 התענגה על הספר הזה. עכשיו היא קוראת את ג'ודי בלום ואחר כך מחכה לה "החברות הכי טובות" של יהונתן גפן. מה עוד כדאי? לאילו גילאים מיועד סבריאל?

  9. גילי הגיב:

    על "סבריאל" לא הייתי ממליצה לגיל 7. הספר מתאים לגילאים 12 פלוס, אפילו למבוגרים.

    מהספרים שאני תרגמתי יכולים להתאים כמה, במיוחד ספריהן של ג'קלין ווילסון ושל נואל סטריטפילד.

    ספר יקר לליבי במיוחד הוא "מי מבין את בטסי" מאת דורותי קנפילד פישר שיצא בהוצאת כתר. נסו גם את הספרים של פטרישה רידי "שיחות עם דרקונים" וכו'.

  10. עורכת הגיב:

    נהדר תודה
    ועוד שאלה – יש סיכוי לסיבוב נוסף של ההשתלמות בבית ברל?

  11. גילי הגיב:

    בסמסטר הבא פנו אלי להעביר קורס במסגרת לימודי התרגום שם, משהו קצת אחר מההשתלמות מבחינה אדמיניסטרטיבית אבל התכנים יהיו דומים. קיומו של הקורס ו/או של כל השתלמות עתידית תלויים בעיקר בביקוש.

  12. אלירן הגיב:

    ביתי, יובל, קראה ומאוד נהנתה. תודה על ההמלצה…

  13. איילת ה. הגיב:

    בתי בת ה- 9 סיימה זה עתה לקרוא את הספר בהנאה. קשה שלא להבחין בבחירת השמות התבליניים לדמויות שמזכירה מאד מאד (בלשון המעטה) את שמות הדמויות בספרה הנפלא (והמומלץ) של גייל הראבן "אגדה חדשה" .

  14. לא זוכרת אותו הגיב:

    כדאי לכם ליקרוא את הספר וזה הספר האהוב עלי

  15. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    ספר נחמד וחביב [:
    לכל הגילים, לדעתי .

  16. אביגיל הגיב:

    אני רוצה ווינטר בלו מספר שבע!!!!!!!!!!!!!!!!!!

כתיבת תגובה

