"היום מתחשק לי לאכול ילד!"

כתבה: סילביאן דוניו; איירה: דורותי דה מונפרד; תרגם: יהודה אטלס. צלטנר, 62 ש"ח.
 
אם אהבתם את "האריה שאהב תות", הנה מעין סיפור הפוך לו, אבל חינני לא פחות. במקום גור אריות שמשתוקק לאכול רק תות, כוכב ספרנו הוא קרוקודיל קטן שמתחשק לו רק לאכול ילד (האמת, בשביל קרוקודיל, העדפה די הגיונית). הוריו של הקרוקודיל נוהגים לאכול בננות, והרעיון לאכול ילד נשמע להם די משונה. אף על פי כן הם משתדלים לרצות את בנם, ולהביא לו מיני מטעמים כגון נקניקיה ע-נ-ק-י-ת ועוגת שוקולד, אבל הקטנצ'יק מתעקש שהוא רוצה לאכול רק ילד. בסוף הקרוקודיל הקטן לוקח פיקוד ויוצא לצוד לו ילד, ואז מתבררת לו האמת המרה – לא שילדים אינם ערבים לחיכו (זה מה שגילה האריה לגבי תות), אלא שילדים הם הרבה יותר חזקים מקרוקודילונים קטנים, ולא נותנים שיאכלו אותם. אין לו ברירה אלא להמשיך לאכול בננות עד שיגדל. אולי לא הסוף הכי מרגיע בעולם, אבל שיעור חשוב לחיים: מי שיש לו חלום להגשים, צריך להקשיב לעצות של אמא ואבא, להתאמץ, להתמיד, ולהתאזר בסבלנות.

פוסט זה פורסם בקטגוריה התפרסם בלאישה. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

15 תגובות על "היום מתחשק לי לאכול ילד!"

  1. טלי הגיב:

    ועל ספרים אחרים שבהם "אוכלים" ילדים (הארץ ספרים של היום). ספר קניבלי קלאסי שיעל דר השמיטה הוא "ברמלי" של צ'וקובסקי בתרגום המופתי של אלתרמן, ספר שלמרות שגדלתי עליו אני מודה שקשה לי איתו בגלל שאוכלים שם ילדים… אבל הספר הנוכחי נשמע חמוד ומשעשע ואם המסר הנוסף שאת מוצאת בו זה בכלל טוב.

  2. משה משה הגיב:

    1. "תפסיק לבכות ותפסיק להתאונן" – האריה הקטן שרוצה משהו שונה מהתפיסה המורתית של אמו סתם בכיין בעיני אימו.
    2. זאת היתה פשוט טעות כל העניין הזה עם התות. – האריה שניסה משהו חדש שציפה לו זמן רב לא היה מרוצה. במקום לראות בכך נסיון לא מוצלח הוא רואה בכך טעות.
    3.והוא כבר לא בוכה ולא מתנהג כמו טיפש – שוב, בעיני הסופרת, האריה שחרג קצת מהנורמות המקובלות הוא לא רק בכיין (כמו שתופסת אותו אימו) אלא טיפס.

    מה אני אגיד – ממש ספר מצוין לילדים שמעודד אותם לנסות דברים חדשים ושונים מהמקובל.
    בדיוק בגלל ספר שכזה החברה שלנו היא חברה עדרית כל כך.
    גם סיפור הזה וגם הנוסח שאת הצעת לו (שבו הקרוקודיל צריך רק לחכות כמה שנים ואז יאכל את הילד) לא ממש תורמים לחינוך ילדים כמו שאני הייתי רוצה.
    לכן אני משתדל מאוד למנוע את הסיפור מהבת שלי (לצערי היא שומעת אותו בגן ואוהבת אותו למדי. תשאלי למה? התשובה היא רק מילה אחת. איזו מילה?)

  3. גילי הגיב:

    טלי – וואלה, אפתח "ספרים". מתישהו כשאקום מהמחשב הארור הזה, אולי בהפסקת ההנקה הבאה.
    את יודעת שצ'וקובסקי "גנב" את ברמלי (וגם את לימפופו) מיו לופטינג (דוקטור דוליטל), נכון? אם כי לקח חירויות שכאלה שבאמת הפך את זה למשהו משל עצמו.

    משה משה – מה שאתה עשית כאן, זהו למעשה ניתוח של הספר "האריה שאהב תות". נתת דוגמאות שתומכות בניתוח שלך. עם זאת, אין זה הניתוח האפשרי היחידי, וודאי וודאי אין זה בהכרח המסר שעובר לכל ילד ששומע את הסיפור. החדשות הטובות הן שאתה כהורה יכול להטות את הפרשנות שהילדה שלך נותנת לספר, באמצעות שיחה פשוטה. תשאל אותה שאלות מנחות כגון, למה את חושבת שהאריה רצה תות? זה טוב או רע? אמא של האריה התייחסה אליו יפה או לא? וכן הלאה.

    ובאשר לשאלה למה הבת שלך אוהבת את הסיפור כל כך, אני סבורה שהתשובה נעוצה לא מעט בסיטואציה. מי מקריא, איך הוא מקריא, איפה הוא מקריא, ואיזה מין פעילות מלווה את ההקראה – כל זה משפיע מאוד. אם המקריאה היא גננת נבונה ויצירתית שמתייחסת לכל ילד וילד אצלה בגן, כמעט לא משנה מה היא מקריאה – הילדים יאהבו את זה.

  4. אומה הגיב:

    הרגשתי שהוא דידקטי מדי.

  5. לא אהבתי את הסיפור על התנין שרוצה לאכול ילד ולא אהבתי את המסר והמסקנה (לחכות).
    גם את האריה שאהב תות אני לא אוהבת, וגם לא את מיץ פטל.
    בעוונותי אני מונעת את ההיכרות איתם מהילדים שלי (אם כי הגדול ראה בגן הצגה של האריה לפני כמה ימים, אבל לשמחתי, לא דיבר איתי על זה).

  6. טלי הגיב:

    שצ'וקובסקי גנב מליפטינג, אבל אלתרמן גנב, במידה רבה, מצ'וקובסקי וניכס ואילתרמן את היצירה עד שהיא כמעט שלו. הגונב מגנב פטור? לא בטוחה, אבל אנחנו בכל זאת הרווחנו…

  7. גילי הגיב:

    אל תאלצו אותי לסגור את הבלוג הזה לתגובות. תאמינו או לא, באים לכאן אנשים שלא מתעניינים רק בהארי פוטר.

  8. קולבלעתי D; הגיב:

    … מלא.

  9. יאנה קוקס הגיב:

    לאט לאט אני מגלה ששכל הסיפורים ששמעתי בילדותי בברית המועצות גנובים מסופר כזה או אחר, זה קצת עצוב

  10. גילי הגיב:

    נכון: פינוקיו הפך לבורטינו, הקוסם מארץ עוץ הפך לקוסם מארץ הקסמים – הרוסים לא התביישו לאמץ לעצמם מהספרות הקלאסית של העולם. אבל הנה שתי מחשבות להתנחם בהן. מחשבה ראשונה: הרוסים לא המציאו את הטריק הזה: האחים גרים (גרמניה) גנבו משארל פרו (צרפת) שגנב מכל מיני מקורות אחרים (סינדרלה במקור אגדה סינית); שייקספיר גנב כמעט את כל העלילות שלו ממקורות שונים, וכו' וכו'. גנבה ספרותית היא חלק מהמנוע שמניע את הספרות בכלל. ומה, רולינג לא גנבה רעיונות מהמיתולוגיה ומסופרים אחרים? מחשבה שנייה: לפחות בברית המועצות בדור שלך גידלו ילדים ברוח תרבותית של אהבה לסיפורים ולמלה הכתובה. זה לא נכון באותה מידה בכל התרבויות.

  11. גילי הגיב:

    … ספרות הילדים הישראלית גנבה הרבה מהרוסית. "דירה להשכיר", "המפוזר מכפר אז"ר" ועוד כהנה וכהנה, מקורם בסיפורים רוסיים.

  12. עינת הגיב:

    אם הייתם עורכים בהוצאה לאור של ספרי ילדים, האם הייתם מוציאים את הספר לאור?
    לדעתי מדובר בסתם ספר.אבל מצד שני, לפנינו מונח ספר מושקע, יש כאן דיסוננס, שאותו אנו מנסים לפתוח באמצעות ניסיון לקרוא תובנות מאלפות בין השורות, כי הרי לא יתכן שאין משהו נהדר בספר כל כך מושקע…

  13. גילי הגיב:

    להוציא אותו לאור סביר להניח שלא הייתי מוציאה, כי אצלי הרף להוצאה לאור הרבה הרבה הרבה יותר גבוה מאשר הרף להמלצות. הספר לא עד כדי כך מושקע, מבחינת ערכי דפוס והפקה, כך שלא נראה לי שיש אפקט דיסוננס. אני פשוט אהבתי אותו, יחסית לערימת הספרים שקיבלתי באותו חודש (שבד"כ מונה כעשרים עד שלושים ספרים לפחות), וכן, כתיבת ההמלצה כרוכה בחיפוש תובנות כדי להצדיק את הבחירה בספר, ולפעמים התובנות מאולצות יותר. עושה רושם שהספר הזה פחות פופולארי בקרב קוראי הבלוג שלי מאשר רוב הבחירות שלי – קורה. אני בכל אופן בחרתי כפי שאני בוחרת בכל שבוע, מה שמצא חן בעיני יחסית למצאי.

  14. אש סגולה הגיב:

    מזכיר לי שיצא עכשיו בסין ספר הארי פוטר, שהוא בעצם עלילת ההוביט מולבשת על שמות דמויות מהארי פוטר.

  15. ליאורה הגיב:

    משה משה, תנסה לחשוב על הרעיון "הפוך על הפוך". אולי ניסתה המחברת להגיד משהו בדרך הפוכה ולא בצורה הפשטנית שנראית במבט ראשון?

כתיבת תגובה

