"התזמורת מתלבשת"

 

 

כתבה: קרלה קסקין; איורים: מרק סימונט; תרגום: תלמה אליגון-רוז; כנרת, 79 ש"ח

בספר "התזמורת מתלבשת" מלווים האיורים והטקסט את נגני התזמורת הפילהרמונית של ניו-יורק כאשר הם עסוקים בהכנות אחרונות בבית לפני עליה לבמה באולם הקונצרטים. המתרגמת תלמה אליגון-רוז הוסיפה לנוסח העברי נספח שבו מתוארים הכלים השונים בתזמורת, אליהם התוודענו באיורים. אין ספק שהספר משמש מבוא נהדר לנושא התזמורת. אך בעיני הקסם האמיתי טמון בהסתכלות על קבוצה גדולה של אנשים, שכולם מתכוננים לאותו אירוע, כל אחד בדרכו שלו. כל הנגנים מתרחצים, אבל בעוד רובם מתקלחים, אחדים עושים אמבטיית קצף. כולם לובשים תחתונים, אך כל אחד מעדיף גזרה אחרת ושיטת לבוש אחרת. מרתק להשוות בין הדמויות השונות, ומרתק גם לעקוב אחרי דמות מסויימת מתחילת הספר ועד סופו, וכך לגלות לדוגמה שהאיש הפרוע עם החור בגרביים והשלייקעס האדומים הוא דווקא נגן הפיקולו. זהו ספר מקסים, יוצא דופן, שגם אם אין בו סיפור של ממש אפשר לעיין בדפיו שוב ושוב, ולגלות בכל פעם פרטים חדשים. ספר הממחיש דרך איורים מתוקים, כמה שונות יכולה להיות בתוך קבוצת אנשים שלכאורה עוסקים כולם באותן הפעולות – ויש פה שיעור לחיים.

פוסט זה פורסם בקטגוריה התפרסם בלאישה. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

16 תגובות על "התזמורת מתלבשת"

  1. מיקה הגיב:

    אבל לספר אין באמת עלילה ממשית, נכון? זה ספר שמבוסס על גרפיקה ומסר. זה נחמד, אבל לא תמיד מספיק.

    יש לי שאלה- עברתי לא מזמן ליד חנות סטימצקי (שהייתה סגורה באותה העת, לדאבוני), וראיתי שחלון הראווה מוצף ומקושט בהתאם לספר שנקרא "מר נורל & מר סטריינג'", שכפי הנראה ניתן לרכישה גם בשחור עם כיתוב לבן וגם בלבן עם כיתוב שחור.
    תשומת הלב הרבה שהעניקה החנות לספר סקרנה אותי, ורציתי לדעת האם את יודעת במה מדובר, והאם הסתכלתי על ה"פוטר" הבא. (שמעתי שמועה שגם הספרים האלו עוסקים בקסם)
    אשמח לתשובה.

  2. גילי הגיב:

    ראית בשני צבעים כי יש שני כרכים. לא קראתי ואני לא יכולה לחוות את דעתי על הספר, שמעתי דברים מעורבים: מצד אחד אנשים שהתלהבו מאוד, מצד שני אנשים שאמרו שהוא איטי ומשעמם. אבל כאמור, אני עצמי לא קראתי. ובכל אופן לא מדובר בספרי נוער.

  3. מיקה הגיב:

    שני כרכים? טוב, זה גורם לי להרגיש קצת טיפשית. הייתי בטוחה שמדובר בשתי כריכות שונות לאותו הספר, וזה באמת נראה לי מגוחך.
    אם לא מדובר בספרי נוער, אז אין בשביל מה לטרוח (:
    תודה על התשובה המהירה.

  4. לירון הגיב:

    מודה לך על הקוסם מארץ עוץ. תענוג צרוף בשבוע מבאס.

  5. ח ל י הגיב:

    אבל קשור אליך ולדעתך🙂

    אני שמה לב שבקריאת ספרים, הרבה מילדי או בעצם בנות הכיתה של א' שלי מקדימות אותה בקריאת ספרים. ז'א, היא 'קריינית' ספרים הילדה שלי. קוראת הרבה, מתערבבת בספר, לא יכולה ללכת לישון בלי לקרוא (אפילו עמוד..:)

    ומגיעה לספרים בסינק מופלא עם גיל גיבוריו. נניח לאסופית היא הגיעה ממש יחד עם אן שרלי –
    בניגוד לבנות כיתתה שקראו אותו שנתיים קודם –
    עכשיו, ממש החודש היא צללה למעמקי הארי פוטר – היא בת 11 ואני מרגישה שהיא עושה מצויין בזה שהיא מצייתת לקצב שלה ולא מרגישה צורך להיות כמו כולם –

    יש לך תובנות, הכרות, דעות על העניין?

    כי עצות אני לא צריכה במקרה הזה🙂
    סתם שרינג ועניין אמיתי בדעתך. נתקלת בכאלה שקוראים מוקדם מדי, אפילו מעצמם , בלי הורים מדרבנים מאחוריהם?

    נ.ב. מה שלומך?🙂

  6. טלי הגיב:

    סיימתי לקרוא לא מזמן טרילוגיה שפשוט "תפורה" על הוצאת הספרים שלך. (לפי העובדה שבחרת לתרגם את גארת' ניקס)
    אני לא יודעת אם שמעת על הטרילוגיה "uglies" של הסופר סקוט וסטרפלד?
    הספר הראשון קרוי uglies השני קרוי pretties והשלישי specials. אם לא קראת- הם מומלצים בחום. פנטזיה מעורבת עם מעט מדע בדיוני, ומסר חברתי נוקב על ערך היופי בחברה המודרנית מבלי להיות מעיק, וכך מתאים גם לבני נוער, שלא אוהבים שמנופפים להם במסרים מול הפרצוף.
    פשוט טרילוגיה משובחת.

  7. גילי הגיב:

    קודם טלי: תודה על ההמלצה, אחפש אותם.

    מצד אחד, אני יכולה לאשר שישנו "כלל אצבע" בתחום, לפיו קהל היעד של ספרי נוער הם ילדים קצת יותר צעירים מגיבורי הספר. מצד שני, אז מה? אם הבת שלך קוראת הרבה וקוראת להנאתה, מבחינתי היא בראש סולם ההישגים של הקריאה, ולא צריך לדאוג לה יותר. אין דבר חשוב יותר מאהבת הקריאה.

    אמא שלי היתה אומרת עלי, "כשהיית בת שש וקראת ספרים לבני 12, זה היה מרשים. עכשיו שאת בת 16 ועדיין קוראת ספרים לבני 12, זה מתחיל להיות מביך". מה לעשות שטעמי הספרותי מושך אותי לספרים האלה עד עצם היום הזה, וגם עשיתי מזה קריירה. האם אני מפגרת בקריאה? לעומת בני גילי שקוראים במקרה הטוב עשרה ספרים בשנה? לדעתי לא.

    והאם ישנם ילדים שקוראים מוקדם מדי בלי הורים שמדרבנים אותם – כן, רבים כאלה, לדוגמה הבן שלי.

  8. ח ל י הגיב:

    וכלל וכלל והלואי כל ילדי העןלם יקראו בעונג ותבונה והתעמקות כמוה אמרה אמא של באובייקטיביות, סתם עניין אותי …
    כי היא מגיעה לספרים באמת ב'סינק' מושלם עם גיל גבוריו, בלי לתכנן או מ'שו.

    " אני "קריינית דומה לך מאד
    הקדמתי את גילי בהרבה בילדותי ונעורי והיום אני מתענגת על ספרי נוער, שלא נדבר על ספרי ילדים כמובן.
    חוץ מהארי אני חייבת להגיד…אליו קצת פחות😦

    מהו כלל האצבע?

  9. טלי הגיב:

    אבל נשמעת המלצה טובה, סומכת עלייך שתדאגי לייבוא…

    ואני מסכימה לגמרי שבקריאה אין חוקים, בטח לא בכיוון הזה (אם כבר, אז בכיוון ההפוך, יש ויש ספרים שקשים מדי תוכנית, רגשית או מכל בחינה אחרת וכדאי לחכות איתם, אבל גם שם זה תלוי בילד ובשאר הספרים שקרא ואהב).

    מה שקורה לילדתך, חלי, מזכיר לי דווקא מה שקורה לי כשלפעמים , בלי שום תכנון מוקדם או יד מכוונת, אני קוראת ספרים ש"מתכתבים" אחד עם השני ושאני מגיעה אליהם (במקרה) אחד אחרי השני, או ספרים שמתכתבים עם עניינים מה"מציאות", מהחיים, ואומרים את שלהם.

    שתקרא בכייף, שנקרא בכייף כולנו, בלי מגירות והגבלות.

  10. טלי הגיב:

    לא ידעתי שיש "טלי" קבועה, מצטערת. קראתי לעצמי ככה כי זה גם השם של הדמות הראשית בספר.
    ושמחתי להמליץ, גילי (:

  11. טלי הגיב:

    השם לא נרשם על שמי בטאבו, אבל כדאי להפריד כדי שיהיה יותר קל לכולם לדעת מי כתב מה (אני טלי באמת, לא רק בספר מסויים…)

    (-:

  12. הדר הגיב:

    אולי להוצאה שאת עובדת בה,, אולי סתם כדי שתקראי, מדובר בסדרה (בעצם כמה) שאני מאוד אוהבת אבל לא תרגמו אף לא ספר אחד ממנה לעברית😦

    מדובר בספרים של הסופרת האמריקאית Tamora pierce שכתבה כמה וכמה סדרות, אלה קראתי מתרחשות במין עולם פנטאסטי , הגיבורות של כל הסדרות הן בנות, כשכל סדרה מתרחשת כמה שנים (לרוב) אחרי הקודמת ודמויות מופיעות שוב (למשל הגיבורה של הסדרה הראשונה, מופיעה כאשה מבוגרת בסדרות הבאות)
    לסדרה הראשונה קוראים The song of the lioness והיא מספרת על נערה צעירה בשם אלאנה (Allana)
    שהחלום שלה הוא להיות אבירה, אבל בממלכה בה הסיפור מתרחש , הייעוד של בנות אצולה הוא ללמוד איך להפוך ללידי ולמצוא שידוך טוב, אז אלאנה מתחזה לבן, מתחלפת עם אחיה שהולך ללמוד קסמים (במקום להיעשות לאביר) ונוסעת לעיר הבירה של הממלכה במטרה להגשים את החלום…נשמע די נדוש אבל אני נורא אהבתי, יש עוד כמה וכמה סדרות המשך (The imortalls היא הראשונה שבהם) ולצערי קראתי רק שלוש מהסדרות… (לא הצלחתי להשיג בארץ, אז הזמנתי מאמאזון את השתיים הראשונות והשאלתי את השלישית) אבל הייתי מאוד שמחה אם יתרגמו אותם ויצאו בארץ ספרי פנטזיה והרפתקאות עם גבורות בנות (שהן לאו דווקא פיות מטופשות בעולם סכריני עד בחילה…)

    חיפוש קצר בוויקיפדיה יעלה כבר ערכים על הסופרת ועל ספריה….

  13. אורי הגיב:

    סתם לידע כללי, יש ספרים רבים שבהם יש גיבורה ראשית. כרגע אני קורא את "בנות הדרקון" (וגילי היקרה, ללא הממלצה שלך על ספר זה בבלוגך מעולם לא הייתי מניח את ידי על הפנינה הזו!) שבה יש לא גיברה אחת, אלא כמה גיבורות. לפי מה שהבנתי, גם בספר "סבריאל" (שטרם קראתיו) יש גיבורה.
    ובכלל, לא חסרים ספרים בעלי נשים עוצמתיות (מה שמזכיר לי את "האוהל האדום", שכולו פמיניסטיות!).

  14. מיכאל (לשעבר "טלי") הגיב:

    הדר, לא רק ב"סבריאל", אלא גם בהמשכו "ליראל", הגיבורות הן בנות.
    וגם "המצפן הזהוב" עוקב אחרי ליירה (רק אחר כך מופיע גם ויל, בספר "הסכין המעודן")
    אוי, כל כך אהבתי את "האוהל האדום"! אני ממליצה לך לקרוא גם את "האישה העשרים", מאת אינדו סאנדרסאן, המגולל את קורותיה של מהרוניסה, ביתם של פליטים שעתידה לההפך לשליטה. (גם "קיסרית" טוב, ד"א)
    באמת שלא חסרות נשים בספרות, אני הייתי הראשונה להתקומם אם זה באמת היה ככה, תאמיני לי (:

  15. הדר הגיב:

    בודאי שיש ספרים עם גיבורות בעברית…
    אבל למה שלא יהיו עוד?
    לצערי לא הרבה אנשים שמעו על הסופרת הזאת בארץ. וחבל שכך…

  16. הספר על התזמורת באמת מרהיב, רק שאפילו בו יש קריצות שוביניסטיות פשוט מרתיחות. תסתכלי בעמוד שהנגנים יוצאים מהבית להופעה – הנגנית יוצאת ומשאירה אחריה בעל שיושב וקורא עיתון, והנגן משאיר אחריו אישה שעושה כלים. נו, בטח, כי הנגנית כבר עשתה כלים לפני שהיא יצאה, כשבעלה רק התחיל לקרוא את העיתון. ממש קוץ באליה.

כתיבת תגובה

