פרנק באום – גזען?

 

זהו שחזור של רשומה ישנה, אחת הראשונות שהופיעו בבלוג. קצת ערכתי ועדכנתי.
 
בימים אלה יצאה מהדורה עברית מוערת של "הקוסם מארץ עוץ", שתרגמתי להוצאת אריה ניר. לצערי, תכנים אחדים שקיוויתי להכניס לספר, הושמטו מפאת חוסר מקום. אחד החשובים בהם קשור לפרשיה היסטורית טראגית שהתרחשה בתקופה בה פרנק באום, מחבר הספר, היה עורך עיתון מקומי בהתיישבות חדשה במדינת דקוטה הדרומית. האירועים הקשים גררו מפרנק באום תגובות חריפות, שאי אפשר אלא לתאר אותן כגזעניות. מתוך סיפור חייו של באום ועיקר כתיבתו, מצטייר פרנק באום כאדם עדין (שלא לאמר רכרוכי), פציפיסט אוהב אדם שהיה פתוח לרעיונות חדשניים, וכיבד את השונה בכל אדם. בספרו הנסיכה האבודה של ארץ עוץ (1917), נואם האריה הפחדן: "להיות אינדוידואל, חברי, להיות שונה מאחרים, זאת הדרך היחידה להתבדל ולהתעלות על העדר. הבה נשמח, אם כן, שאנחנו שונים זה מזה בצורתנו ובאופיינו. המגוון הוא טעם החיים…" למותר לציין שהדימוי המקובל של באום אינו מתיישב עם התווית "גזען". את הדברים הקשים שכתב בעיתונו חובה לבחון בראייה הסיטורית: רק כך ניתן להבין מה הניעו לכתוב דברים שלא היו צריכים להיכתב.
 
רקע הדברים

בשנת 1890 קמה בארצות-הברית תנועת "ריקוד הרוחות", תנועה ספק דתית ספק פוליטית של אינדיאנים שהאמינו שריקוד אקסטטי תחת השפעה נרקוטית של קקטוס הפיוטי (peyote), יוכל לאחדם עם רוחות אבותיהם ולהשיב את תור הזהב, קודם שהלבנים התיישבו בארצם. הממשל הלבן ראה בהתארגנות זו של האינידאנים איום, וביקש לעצור את מנהיגם הנודע ביותר, סיטינג בול ("שור יושב", או "טָטַנקָה אִיוֹטָאקֶה" בשפת הסוּ). אך ב-15 בדצמבר, 1890, כשמשלחת של סוכנים אינדיאנים הגיעה למחנה של סיטינג בול במטרה לעצור אותו, פרצה במקום תיגרה אלימה, במהלכה נהרגו סיטינג בול ובנו, קרואו פוט ("רגל עורב").
 
באותה תקופה, התגורר פרנק באום עם משפחתו בעיירה אברדין בדקוטה הדרומית, אותה מדינה בה התרחשו האירועים לעיל. באברדין ספג באום סדרה של כשלונות צורבים, בהם פשיטת רגל של חנות הכולבו שהקים בעיירה. בצורת ממושכת הותירה את איכרי האזור חסרי פרוטה, ואיש לא יכול היה לפרוע את חובותיו. באום היה על סף פרישה מעריכת העיתון המקומי, ועזיבת אברדין לטובת שיקאגו, כשהגיעו הידיעות על מותו של סיטינג בול. בתגובה פרסם את ההספד הבא:
 
 

שור יושב, המפורסם מבני הסו ( Sioux) בעידן המודרני, מת.
הוא לא היה צ'יף, אבל גם בלי שהיה שייך לשושלת מלוכה, הצליח להתרומם ממעמד נחות והפך למנהיג (medicine man) הנודע בתקופתו, בזכות עורמתו ותעוזתו.
הוא היה אינדיאני בעל מזג של אדם לבן, רוחש שנאה ונקם כלפי מי שהנהיגו עוולות נגדו ונגד עמו. בחייו היה עד לתהליך ההדרגתי של נישול בנו ושבטו מרכושם: איך בכפייה אולצו לוותר על שדות הציד הקדומים שלהם ולאמץ את העבודה הקשה והתעסוקות הבזויות של הלבנים. כובשיו, מצדם, הפגינו כלפי בני עמו חמדנות, רמייה ובוגדנות. מה פלא שטבעו הפראי, שגם שנים של שיעבוד לא יכניעוהו, התקומם בקרבו? מה פלא שזעם חם המשיך לבעור בו, ושחיפש כל הזדמנות להפעיל נקמה נגד אויביו הטבעיים?
רוח הגאווה של האדונים המקוריים של ערבות הענק הללו, שעברה בתורשה לאורך מאות שנים של מלחמות חורמה רוויות דם על השליטה בהן, הוסיפה לפעום לבסוף רק בחזהו של שור יושב. עם נפילתו, כלתה אצילותם של אדומי העור, והמעט הנותרים אינם אלא חבורה של כלבים מייבבים שמלקקים את היד המורמת להלקותם. הלבנים, בתוקף חוק הכיבוש וצדק הציוויליזציה, הם האדונים על יבשת אמריקה, וביטחון מלא של הישובים החלוציים יושג באמצעות הכחדה מוחלטת של האינדיאנים המועטים שנותרו. ולמה לא הכחדה? תהילתם נטשה אותם, רוחם שבורה, גבריותם הושחתה; עדיף מותם על חייהם הנוכחיים העלובים והאומללים. ההיסטוריה תשכח את היצורים הנתעבים האחרונים הללו, ובימים לבוא נזכור רק את תהילת המלכים הרמים של היערות והמישורים, אותם האדיר [פנימור] קופר בכתביו.
לא נוכל בכנות להצר על הכחדתם, אך לפחות נעשה צדק עם התכונות הגבריות שהיו, כך לפי מסורתם ומאוריהם, חזקתם של אדומי-העור הקדמונים באמריקה.

 Aberdeen Saturday Pioneer, 20.12.1890

 

תשעה ימים לאחר פרסום ההספד, כמו חזה זאת באום מראש, התחולל טבח ובו נהרגו כ- 300 אינדיאנים בני שבט הסוּ (153 מתו במקום, מספר ההרוגים מפציעות משתנה מאוד בהתאם למקור המדווח) מתוך שבט של 350 שחנה בווּנדֶד-נִי ("ברך פצועה") דקוטה הדרומית, בידי יחידות מחיל הפרשים השביעי של ארצות-הברית שלכאורה רק חיפשו כלי נשק באוהליהם. 25 מחיילי חיל הפרשים מתו גם הם במקום. בזאת באה לקיצה תנועת "ריקוד הרוחות". בתגובה לטבח, כתב באום מאמר דיעה נוסף בעיתונו:

 

המדיניות המוזרה של הממשלה, שבחרה אדם חלש-אופי והפכפך כמו הגנראל מיילס שישמור על האינדיאנים המתקוממים, הובילה לאובדן חיים מחריד בקרב חיילנו, ולקרב שהוא, במקרה הטוב, חרפה למשרד המלחמה. די והותר זמן היה לפעול בנחרצות ובהחלטיות, ולנקוט אמצעים שהיו מונעים את האסון הנוכחי.
בעבר כבר הכריז [עיתון] "הפאיוניר", שבטחוננו תלוי אך ורק בהשמדתם המוחלטת של האינדיאנים. אחרי מאות שנים של עוולות שהנהגנו נגדם, על מנת להגן על הציויליזאציה שלנו, עוד עוול אחד ימחק את היצורים הפראיים והבלתי-ניתנים לאילוף הללו מפני האדמה. בזאת יובטח בטחונם העתידי של המתיישבים שלנו ושל החיילים הנתונים להנהגה אזלת-יד. אחרת, ניתן לצפות ששנות העתיד יהיו מלאות צרות עם אדומי-העור, לא פחות משנות העבר.
—-
 
גרעין של חכמה יש בדבר השנינות שנכתב בעיתון במזרח: "כשהלבנים מנצחים בקרב, זה ניצחון, וכשהאינדיאנים מנצחים בו, זה טבח".

Aberdeen Saturday Pioneer, 3.1.1891

 

(את הטקסט המלא באנגלית ניתן לקרוא כאן.)
 
כמאה שנה אחרי שפירסם באום את המאמרים הללו, כשביקשו יזמים להקים במדינת קנזס פארק שעשועים שייקרא "ארץ עוץ", מאמציהם נכשלו בגלל התארגנות של תושבים אינדיאנים, שהתנגדו בכל תוקף להקמת אנדרטה לכבודו של באום על אדמה שהיתה פעם שייכת לאינדיאנים.
 
* אלי אשד כותב על פרנק באום
* סקירה על המהדורה המוערת, הכוללת פרקים לדוגמה
 

פוסט זה פורסם בקטגוריה ארץ עוץ. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

10 תגובות על פרנק באום – גזען?

  1. מנשה הגיב:

    שהוא כתב מאוד חמקמקים ומזגזגים בין אמירות גזעניות לאיזושהי ציניות ואירוניה קיומית.
    קשה לי לראות בהם גזענות לשמה, כאילו חסר עוד איזה חוט מקשר שייתן רקע אישי נוסף שלו לאמירות.

  2. אור הגיב:

    שוביניזם גס אך לא גזענות. י

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    שמעת על ..לעדכן?

  4. גילי הגיב:

    "גילי, שמנו לב שהמון זמן לא עידכנת את האתר. קרה משהו?"
    "גילי, אנחנו מתגעגעים, אולי תחזרי אלינו?"

  5. sarag הגיב:

    ובלי קשר לתגובה לעל –
    גילי, האם הכל בסדר? העדכונים שלך באתר חסרים לי.
    מקווה שכולם בריאים ושתחזרי לעדכן בקרוב!

    קוראת נאמנה – שמתענינת במיוחד בנושאי תרגום

  6. DirtySpirit הגיב:

    *קורא סמוי*
    P:

  7. הילה הגיב:

    אני קוראת כאן בקביעות המון זמן וזאת הפעם הראשונה שאני מגיבה..

    גילי אני מאוד אוהבת את דעותייך והמלצותייך והייתי שמחה אם היית מעדכנת יותר
    [ובקשר לתגובתך לאיזה אחד פחדן אני באמת מקווה שהכל בסדר!]

  8. גילי הגיב:

    ראשי פשוט טרוד בכל מיני עניינים מעניינים שונים ואני לא מגיעה לעדכן. סליחה. בקרוב אני מקווה לחזור לפעולה.

  9. טלי הגיב:

    ובתקוה שהעניינים שמטרידים אותך לפחות חיוביים

  10. הרוזן הגיב:

    ההתקוממות של האינדיאנים נגד היוזמה להקים לונה פארק בקנזס נכונה. זה לא יהיה דבר ראוי לעשות, וחוץ מזה המוני אדם באים לאורלנדו מדי שנה, למה לא שם? (כחובב של הקוסם מעוץ הייתי שמח לראות את הסיפור קורם עור וגידי פלסטיק קפיטליסטיים של יזמים תאבי בצע. (סתאאאם))

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s