"שלושת השודדים"

כתב ואייר: טומי אונגרר; נוסח עברי: מיכאל דק
צלטנר ספרים של ילדים, 62 שקלים

 

"שלושת השודדים" הוא ספר יוצא דופן. הסיפור חריג, אבל עוד יותר חריג הוא האופן שבו הסיפור מועבר: בתמציתיות, כמעט בראשי פרקים. מעשה בשלושה שודדים אכזריים, שבעקבות מפגש עם יתומה מסכנה, החליטו לאמץ את כל הילדים "האבודים, האומללים והנטושים", וכולם חיו בעושר ואושר – סוף הסיפור. האם השודדים טובים או רעים? האם אימוץ הילדים היה מעשה כפרה, או גחמה אנוכית? סוגיות מוסריות כגון אלו בכלל לא עולות לדיון בספר, המספק רק עלילה, ומקמץ גם בפרטיה: מדוע נאמר על דודתה של היתומה שהיא היתה "רשעית", ומה עלה בגורלה? ומה עלה בגורלם של כל קורבנות השודדים? וכיצד גדלו הילדים בטירת השודדים? כל אלה שאלות מתבקשות שאינן זוכות למענה בספר. הקמצנות הסיפורית הזאת מלבה את יצר הסקרנות, ומגרה את הדמיון פי עשרות מונים מאותם ספרים נדושים שמגישים לנו עלילה שגרתית ומוסר השכל לעוס. האיורים אף הם מוסיפים עניין ודרמה, וניתן להבין מדוע זכה טומי אונגרר בפרס אנדרסון ("פרס נובל הקטן") לאיור ספרי ילדים. זוהי הוצאה מחודשת עם תרגום חדש לספר שנחשב קלאסי, ובהחלט שווה להכירו.

פוסט זה פורסם בקטגוריה התפרסם בלאישה. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

5 תגובות על "שלושת השודדים"

  1. ירון הגיב:

    אנחנו קוראים אותו כבר כמה שנים – ושני ילדים – בתרגום מאנגלית.

  2. נגה. הגיב:

    לי אישית נראה שספר חסר רגשות ותוכן ממשי לא יכול להיות מעניין, אך אני מניחה שאפשר לסמוך על המלצתך.
    הרגע נזכרתי שבכיתה ב', כאשר הלכנו כל הכיתה לספרייה, הספרנית אמרה משהו על הספר הזה… או שמישהו המליץ עליו… אני לא ממש זוכרת.

  3. טובה הגיב:

    הם מצויינים!!!!!!!!! אהבנו מאד את התרגומים החדשים שלו לספרי אריך קסטנר. ולא פחות אהבתי את ההקדמות שהוא כתב.

  4. נגה. הגיב:

    אני יודעת שזה לא קשור, אבל יש לי שאלה. ראיתי מודעה על הרב-שיח במוזיאון ישראל, ולפי הכתוב, תהיי את שם (בין השאר). אני חושבת להגיע אבל זה לא תלוי רק בי. בכל אופן, רציתי לוודא שזה לא יכלול ספויילרים על הספר השישי. אמנם הוא יצא חמישה ימים קודם לכן, אך אני אשתדל לקרוא אותו לאט כדי שלא יגמר מהר מדי, ואני מעדיפה להפסיד הכל מאשר לשמוע ספויילרים יותר ממה ששמעתי (גילו לי מי ימות, מי יהרוג אותו, מי הנסיך חצוי הדם ומי יהיה עם מי).

  5. גילי הגיב:

    לגבי ספויילרים: אני לא יכולה להתחייב בשם אנשים אחרים, ולא אשחק שם שוטרת ספויילרים. על אחריותך…

כתיבת תגובה

