הצעת חוק: פרסומות בקלטות ילדים

זוכרים את נושא הפרסומות בקלטות הילדים?

 

ובכן, חבר הכנסת חמי דורון מ"שינוי" החליט להגיש הצעת חוק, לפיה "פרסום סמוי ללא ידוע מראש יחשב כהטעיה כמשמעה בחוק הגנת הצרכן". כלומר, אם הבנתי נכון, החוק מחייב את מפיקי הקלטות לגילוי נאות: אם תוכן הקלטת משלב פרסומת, תהיה חובה לציין זאת בצורה בולטת מראש (לדוגמה, סימון על עטיפת הקלטת: "קלטת זו מכילה פרסומת למוצר X").

 

העוזרת הפרלמנטרית של ח"כ דורון צלצלה אלי אתמול לספר לי על הצעת החוק. אמנם לא הייתי מעורבת בניסוח ההצעה, ולא פניתי בעצמי לאף גורם ממשל בעניין זה, אבל אני מרגישה שהיתה לי יד בדבר, שכן הנושא בא לתשומת ליבו של ח"כ דורון דרך הפרסום שניתן לו בעיתון מעריב ובאתר NRG, בעקבות הרשומה שכתבתי פה בבלוג. שלא תגידו שבלוגרים לא יכולים לשנות את העולם.

 

כולי תקווה שעם או בלי קשר להצעת החוק, חברות ההפקה יתחילו לציין על עטיפות הקלטות, שהקלטות מכילות פרסומות. אם הן אינן מתביישות בפרסומות הסמויות, הרי שלא צריך להיות להן חשש שגילוי נאות ירתיע את הקונים. ואם נראה לחברת ההפקה שגילוי נאות לגבי התוכן הפרסומי ירתיע את הקונים, על אחת כמה וכמה: הנה הוכחה שהגיע הזמן לחדול מהנורמה המגעילה הזאת.

 

התכוונתי לכתוב מכתבים לחברות ההפקה בעצמי, אבל כוונות לחוד ומעשים לחוד: עם כל העומס של אתם-יודעים-מה, וכל ימי החג בלי גן, פשוט עוד לא הגעתי לזה. אבל זה נשכח, ועוד אפעל בעניין. ובינתיים אני חוזרת ופונה אל ההורים בקרבכם, להמשיך לאסוף בשבילי מידע על קלטות שמכילות פרסומות סמויות, כדי שאוכל להמשיך לעדכן את הרשימה. גם אם לא תעבור הצעת החוק, וגם אם חברות ההפקה ימשיכו לצפצף ציפצוף ארוך, לפחות כדאי שיהיה מידע מרוכז ברשת לכל אותם הורים שמבקשים להימנע מרכישת קלטות המכילות פרסומות.

 

* כתבה מ"הארץ" בעניין הצעת החוק שהוגשה היום

* כתבה של מגזין "מעריב" (אוף, אני לא מוצאת את הקישור. אבל זה היה מתישהו בסוף יולי).

* הכתבה של NRG

* כתבה באתר שינוי

 

ולראייה שלא אני המצאתי את הסיפור הזה, כתבה משנת 2002.

 

פוסט זה פורסם בקטגוריה פרסומות בקלטות ילדים. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

7 תגובות על הצעת חוק: פרסומות בקלטות ילדים

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    נהדר שיש שכר לעמלך, עכשיו צריך להמשיך ללוות את הצעת החוק עד מימוש וכתמיד- אם צריך לחתום על משהו, תקראי לי.
    ואולי באמת תספרי לאנשי "רשימות" הנחמדים שהם הפסיקו לכתוב שאני טלי? אני מוחה!

  2. חגית הגיב:

    אם נניח שברוב הקלטות יש פרסומות – במה בדיוק יעזור הסימון? האם ילד בן 3 או 4 יבין שמדובר בפרסומת ולא יבקש מאמא לקנות לו במבה או ביסלי?
    או שאני אשב ואסביר לו שזה שכל הילדים בקלטת לובשים בגדים של פוקס קידס זה רק בגלל שפוקס שילמו להם??

  3. Anne of green gables הגיב:

    הילד שלי מת על הפיציקט של רינת, וצופה בזה 7 פעמים ביום.
    כל פעם שמגיעים לחלק של מסיבת יום ההולדת, והיא מחלקת ממתקים של עלית, עולה לי הדם לראש.
    שלא לדבר על זה שאי אפשר להעביר קדימה את הפרסומות שבתחילת הקלטת.
    אני נשבעת חגיגית, שאם אני אראה סימון של פרסומות סמויות על קלטת, אני לא אקנה אותה.

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    קודם כל, נראה לי שאן ענתה, הסימון מיועד בעיקר להורים שיידעו לא לקנות את הקלטת. מעבר לזה- לדעתי בהחלט אפשר להסביר לילד בן 3-4 שכל הילדים לובשים בגדים של פוקס כי הם קבלו כסף מפוקס או להסביר לו בחנות, בסופר וכו' שאת לא קונה את המוצר המסויים הזה דוקא כי הפרסומת הרגיזה אותך.
    נכון- בילדות שלנו זה לא היה ככה, אבל גם לא היינו חשופים לכזאת כמות של פרסומות ומניפולציות מסחריות. לטעמי, כל עוד הילד חשוף לפרסומות הוא צריך גם לקבל "חיסון" שיסביר את המניפולציה שעומדת מאחורי זה, כמובן שבהתאם לרמת ההבנה שלו. וברור שקלטות נקיות מפרסומות זה "יותר עדיף", על זה אין בכלל שאלה…
    טלי.

  5. גיליה הגיב:

    בסדרת הספרים (הלא רעה) מנהרת הזמן / גלילה רון פדר, הגיבורים אוכלים ביסלי ושותים קולה בכל אחד מן הספרים. מעצבן מאד

  6. גילי הגיב:

    תודה שהבאת לתשומת ליבי. (הספרים מונחים אצלי, אבל לא טרחתי לקרוא אותם).

  7. anne of green gables הגיב:

    לא מזמן קראתי את "ההזדמנות האחרונה" של הרלן קובן.
    הגיבור נפצע וכואב לו, והוא אומר שהוא חייב לקחת כדור "ויוקס", ומהלל את התרופה כמה שהיא טובה.
    למי שלא יודע, ויוקס היתה תרופה נגד כאבים, שלפני שנה ומשהו הורדה מהמדפים, כי גרמה להתקפות לב בחולים מבוגרים.
    כשקראתי את זה, תהיתי אם הסופר קיבל כסף מהחברה בשביל לכתוב את זה, ועד כמה זה נראה לא רלבנטי, ואף מצחיק, כעת.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s