סיפורי פיות

 

הפיה לילי      כתבה ואיירה מוניקה פינסטרבוש, גיל 4 ומעלה, שוקן.
סודות ממלכת הפיות      כתבה מג קליבון, איירה לוסי קליבון, גיל 5 ומעלה, הוצאת מטר, 39 שקלים.
חטיפת פיות השיניים      כתבה ענת קופמן, איירה הילה חבקין, כיתה ג' ומעלה, ידיעות אחרונות, 58 שקלים.
ווינטר בלו, ילדת-פיות      כתבה אשכר ארבליך-בריפמן, כיתה ה' ומעלה, ידיעות אחרונות, 64 שקלים.
כל הפיות שבעולם     כתבה ואיירה סאלי גארדנר, גיל 6 ומעלה, הוצאת כנרת, 58 שקלים.
 
מה קטן, ורוד, ומפזר נוצצים? ספר על פיות, כמובן. הפיות, כך נראה, הן שיא האופנה. בכל חנות מתנות אפשר לקנות עכשיו פסלונים קטנים וחמודים של פיות, וגם ארונות הבגדים של הילדות מתמלאים לאחרונה קישוטי טול ואפליקציות של פיות. מי שביקר פעם באחת מחנויות "יער הפיות" יודע שזאת לא סתם חנות, אלא חוויה שלמה ומושכת מאוד לילדות קטנות: ממש כמו לפסוע לרגע ליער קסום. והנה גם מדף הספרים משופע פיות יפות ונוצצות. אבל לא כל מה שנוצץ הוא זהב ספרותי.
על "הפיה לילי" כבר כתבתי כאן את ביקורתי המסתייגת: כולו עוסק בנסיונותיה של לילי להשיג שמלה יפה לנשף, כי שמלה מתאימה זה הכל. ערכים דומים משתקפים בספר "סודות ממלכת הפיות", ובו מסופר בין היתר על נסיכות הפיות, שהן "אוהבות להתפנק ולבזבז כסף על עצמן… לקנות בגדים ופרחים ולהתקשט בהם". מלבד התיאור המבחיל הזה, הספר אינו אלא חיקוי מדולל וחומרני למדריכי הפיות הקלאסיים מאת סיסלי מרי ברקר, שציוריה הם בסיס לדימוי החמוד של פיות כיצורים זעירים ופרחוניים.

גם סופרות ישראליות עלו על אופנת הפיות, ולאחרונה יצאו לאור שני ספרים לקוראות בוגרות יותר: "ווינטר בלו, ילדת פיות" מאת אשכר ארבליך-בריפמן (כיתה ה' ומעלה), ו"חטיפת פיות השיניים" מאת ענת קופמן (כיתה ג' ומעלה), שניהם מקושטים באיורים העדינים והקסומים של הלה חבקין. בספר "חטיפת פיות השיניים" אנחנו פוגשים את עם הגמדיצים: הבנים עובדים כשומרי ראש, טייסים, ותעשיינים, והבנות עובדות כמלבישות, מאפרות, תופרות וטבחיות; גיבור הספר יוצא להציל את פיות השיניים, כי בלעדיהן אף ילד לא יקבל מתנה כשתיפול לו השן. אותי הספר שיעמם, ונטשתי אותו קצת אחרי האמצע. בספר "ווינטר בלו, ילדת פיות" השוביניזם והחומרנות קצת פחות בוטים, אבל קריאה בספר היא כמו טביעה בשלולית של סכרין. יותר מכל הזכיר לי הספר הזה ניסיון לשדרג את אווירת "דובוני איכפת לי" לגיל העשרה. בנוסף, יש משהו מרגיז בספר מקור ישראלי, שנכתב מראש משופע לועזית כאילו היה ספר מתורגם.
בסך הכל נחלתי אכזבה מספרי הפיות: גם אם הכריכה שלהם שובה את העין והלב, נעימה ועדינה, אין זו ערובה שהתוכן לא יהיה רדוד, משעמם ואפילו גס. אציין רק ספר אחד שהפתיע לטובה: "כל הפיות שבעולם – מדריך מהאגדות". סאלי גרדנר המחברת, הבינה כנראה שאנחנו חיים בעולם ממוסחר, ובחרה להפוך את הספר שלה לפרודיה על המסחור הזה: קטלוג שבו הכל עומד למכירה. הספר עושה צחוק מכל הקונבנציות השגורות של סיפורי הפיות, ובו זמנית מנצל את המשיכה שלנו לאותן שבלונות. התוצאה: ספר שהוא לא סתם יפה לעין, אלא גם שנון ומשעשע. 

 

פוסט זה פורסם בקטגוריה התפרסם בלאישה. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

16 תגובות על סיפורי פיות

  1. cheshercat הגיב:

    ולמעשה הוא לא כותב בכלל כי אם מאייר אבל כשמדברים על ספריי פיות חייבים להזכיר את בריאן פראוד.
    http://www.worldoffroud.com

    ספרו Faeries עוסק במוצא הפיות ובסוגים השונים של פיות "ויצורים פייתיים אחרים".
    http://www.worldoffroud.com/www/faeries/faeries/index.cfm

    הספר Good Faeries/ Bad Faeries מגיש בהיפוך פיות מסוגים שונים (חלקן מוכרות וחלקן מומצאות קצת יותר) ומחלקן עפ"י מעלליהן.
    http://www.worldoffroud.com/faeries/faeries/goodbad/index.cfm

    בשני הספרים העיקר הם הציורים המופלאים שרבים מהם (במיוחד אלו מהספר הראשון) הם ההשראה (או התוצר) מעבודתו על היצורים בסרטו של הנסון Labyrinth.

    sara: she bit me
    hogel: what did you think faeries do?
    sara: nice things
    hogel: shows what the hell u know
    (ציטוט חופשי ממוחי הקודח)

  2. גילי הגיב:

    פראוד מייצג תפישה קצת אחרת של הפיות, לא כיצורים תמימים, טהורים ומלאכיים, אלא כשדונים שעלולים אף להיות מסוכנים. וזה לעומת כל הספרים שעליהם כתבתי למעלה, ובהם מוצגות הפיות בצורה הכי שמאלצית. הפיה השמאלצית האולטימטיבית היא בעיני טינקרבל של פיטר-פן, ואפילו לטינקרבל יש מזג רע והרבה פלפל שמאזן קצת את המתיקות.

    אולי אני טועה, אבל נראה לי שאת השראתו פראוד שאב בעיקר מיצירותיו של ארתור רקהם ( http://www.bpib.com/illustrat/rackham.htm ), ופחות מיצירותיה של סיסלי מרי ברקר.

  3. גילי הגיב:

    או מודל חיקוי לפראוד, היה הספר הסקנדינאבי על הגנומים, שמתאר את הגנומים מזווית זואולוגית/אנתרופולוגית:

    http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/0810909650/104-4229160-2954319?v=glance

  4. גילי הגיב:

    הספר שתרגמתי לאחרונה, "בחצות הלילה", הוא ספר ריאליסטי על ילדה שמפתחת הערצה כלפי אמן מסויים, שיצירותיו מזכירות משהו בין יצירותיו של בראיין פראוד ליצירותיה של מרי סיסלי ברקר…

  5. רז הגיב:

    את סדרת הקומיקס Aria, אודות פייה המנהלת חנות למוצרי ניו-אייג' בעולמנו, סדרה שמכילה לא-מעט עקיצות שנונות על ז'אנר סיפורי הפיות. ליאה כתבה ביקורת על הסדרה ב-ISF:

    http://www.isf.co.il/article.asp?ref=681

    ובאקט מיסיונרי טיפוסי, השאילה לי את ארבעת החוברות והרומן הגרפי שמתלווה אליהן. מהסיפור בחוברות לא ממש התרשמתי, אבל הרומן הגרפי, נכון לכרגע, מבדר למדי.
    ובכל מקרה, האמנות מרשימה מאוד.

  6. טל הגיב:

    שלום!
    רציתי להביע גם את דעתי לגבי הטור הזה.
    ראשית כל, אני לא רואה שום דבר רע בפיות. כל הספריה שלי בחדרי מלאה ביצורים קסומים, קראתי המון ספרים עליהם, ואני חייבת לכותב/ת ש"ווינטר בלו – ילדת הפיות" הוא ספר מדהים. גמרתי לקרוא אותו תוך כמה שעות ספורות.

    יום אחרי, שבאתי להכין את עבודתי על ספר קריאה, ישר בחרתי בו. במהלך חיפושי באינטרנט אחר מידע אודות המחבר, כל אתר אמר שהוא סיים את הספר גם במס' שעות.

    לכן, אני לא רואה שום דבר רע בנושא, ואני חושבת שיש למחבר/ת הטור הזה עוד הרבה מה לקרוא.

    חג שמח,
    טל

  7. נגה. הגיב:

    אני בהחלט מחבבת פיות (על דלת החדר תלוי לי מגנט עם הכתובת "תנו לפיות לחיות"), אך הספרים שציינת אכן משעממים ושטחיים.
    את ווינטר קיבלתי בשנה שעברה לבת-המצווה, והתאכזבתי קשות.
    ההתחלה שיעממה אותי לחלוטין – ההמשך טוב יותר. כלומר, זה פשוט אסון, סוסי-הפלא קיבלו כאב בטן!
    האם תוכלי להעלות על דעתך אסון גדול מזה?
    אה, כמובן, יש – היא שכחה להכין עוגה למסיבה!

    העובדה שאותו פול לא מצא חן בעיניה של ווינטר מיד כשראתה אותו הייתה צפויה מאוד. כמובן שאם אותו דיימונד יורה בהם, זאת שתיפול תהיה ווינטר. כמובן שלקמליה יהיו תלתלים זהובים, וכמובן שהיא ושאר הפיות יגיעו בדיוק ברגע הנכון להציל את ילדי-הפיות.
    כמובן שהם אלה שיצילו את ארץ-קסם (והאם יש שם מיוחד ומקורי מזה?) ובכלל כל הספר צפוי.
    אין שמץ הסבר כיצד ידעו הפיות להגיע בדיוק ברגע הנכון, ואף-אחד לא מביע סקרנות לגבי כך.
    ספר שטחי וזבלי לחלוטין.

  8. אלמונית הגיב:

    רק רציתי לומר, שבתור ילדה בת 14 שרק עכשיו קראה את ווינטר בלו ילדת פיות, נהנתי מאוד.
    בספר שררה תחושה של קסם ואני גם יודעת שחברות רבות שלי נהנו באותה מידה ממנו.
    לדעתי, הוא לא היה רדוד כלל- הוא ספר נפלא.
    יכול להיות שבשבילך הוא גם מידי- הרי הוא מיועד לבני נוער ולא למבוגרים.
    ובתור "בת נוער" (שגם קוראת מספיק ומבינה קצת בספרות) לגיל שלי הוא לא היה רדוד כלל. הוא היה כליל, מהנה וכמו שכבר אמרתי- מלא בקסם.

    אני ממליצה.
    אלמונית.

  9. ליאת הגיב:

    זאת סדרה!
    היום קניתי את הספר השני בסדרה: ווינטר בלו ילדת פיות, טווי החלומות. אני מתה לקרא אותו כבר. הספר הראשון היה מדהים!!!

    יש גם אתר:
    http://www.winterblue.co.il

  10. ווינטר הגיב:

    היי, מה הסדר של הספרים ווינטר בלו? (דרך אגב אני ררק בת עשר ואני נהנהת מזה)

  11. עדי הגיב:

    ווינטר בלו, ילדת פיות –
    אבני הכוח – ספר 1
    טווי החלומות – ספר 2
    ענקי האבן – ספר 3
    סופת הקסם – ספר 4

  12. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    זה גם מה שעצבן אותי בווינטר בלו. בהתחלה חשבתי שזה ספר מתורגם בגלל שמות הדמויות והמקומות. אחר כך קצת "נברתי" באינטרנט וגילית שזה ספר ישראלי. התבאסתי קשות…

  13. עדי הגיב:

    ווינטר בלו, ילדת-פיות, היא סדרה מצליחה, יפה, שנונה, מתוחכמת, מרתקת, מושכת, קסומה וחכמה! אני בטוח כי כל בן נוער יוכל להפיק ממנה הנאה מירבית, ואם את לא אהבת את הסדרה (מה שמצביע על טעמך הכושל, או על גילך המופלג) אין זה סיבה להכפיש כך את שמה של הסדרה הטובה, או את המחברת המ-ד-ה-י-מ-ה של הספר, הלא היא אשכר ארבליך בריפמן, שהיא נחמדה וחכמה, עוזרת ומייעצת. היא בעלת קהל מעריצים אינטיליגנטי כישרוני ורחב להפליא,
    וקנאה בכשרונה המולד לא מצדיק הטחת עלבונות ברבים. הספר הרביעי סדרה, סופת הקסם, עתיד לצאת בראשית יוני 2007, והשבוע ממש יצא לאור ספר נוסף פרי עטה, ללא קשר לסדרת ווינטר, "אניס, מכפשה מתחילה" בסדרת פרוזה צעיר. גילי, את האמת – אכזבת אותי.
    עדי.

  14. נועה הגיב:

    אני קניתי את כל הספרים בסדרה וסיימתי לקרוא את כולם ומרוב שנהנתי אני מתחילה לקרוא את כל הספרים שוב מההתחלה…אני ממש אהבת פיות ויש לי אוסף של 61 פיות בחדר…

  15. עמית הגיב:

    אני חושבת שאני היחידה מכל פורום ווינטר בלו שהביעה את דעתה על מה שכתבת על הסדרה,אני יכולה לפנות בכל עת לסופרת ולהודיע לה מה כתבת.אז הפעם,אני אהיה הנציגה של הפורום.בושה וחרפה!אם אכשר הייתה קוראאת מה את כותבת את על הסדרה שלך היא הייתה מתפחלצת!כאילו שהספר כלך הפיות שבעולם כזה טוב!
    הנה הרשימה המלאה של הספרים בסדרה:
    ווינטר בלו ילדת פיות-אבני הכוח
    ווינטר בלו ילדת פיות-טווי החלומות
    ווינטר בלו ילדת פיות-ענ-ענקי האבן
    ווינטר בלו ילדת פיות-סופת הקסם
    ווינטר בלו ילדת פיות-איח הדרקונים
    ווינטר בלו ילדת פיות-בנות הים הזהובות
    ווינטר בלו ילדת פיות-יוצא במרץ.
    אני משתתפת בפורום של ווינטר בלו,ועכשיואני אשלח הודעה לאשכר על מה שכתבת!

  16. מייקס. הגיב:

    עמית? בשביל מה זה טוב? דבר ראשון, יש כ"כ הרבה ביקורות על ספרים, היו מליוני ביקורות על ווינטר בלו ואשכר יודעת על חלקם ועל חלקם לא.
    אם את שולחת לה את זה יצאת ממש מטומטמת. כאילו את רוצה להראות לה ששונאים אותה. שיהיה, אין סיבה לזה בכלל. אבל אוקיי.

כתיבת תגובה

