רק לינקים: אחד יפה, אחד מפחיד

פשוט כי אין לי זמן היום לכתוב באריכות. מתברר שוועדה של הכנסת דנה היום בהצעה לפיקוח על תכנים של ספרי ילדים. גם אם רק בבלוג של כנרת שמו לב לזה, ההצעה הזאת מפחידה אותי, מאוד. מה עושים כדי להבטיח שזה לא יגיע לשלב חקיקה? אמא'לה. נראה לי שאיאלץ לכתוב מכתב לחבר כנסת, מעורבות פוליטית חסרת תקדים מבחינתי.

 

וגם, בטאייפיי נערכה תערוכה של מאקטים לפי הסרט "הטירה הנודדת של האול", עליו כתבתי קצת ברשומה האחת לפני אחרונה. הנה תמונה לדוגמה – מגניב, נכון? אגב, התרגום הושלם ונמסר לעריכה.

 

 

 

פוסט זה פורסם בקטגוריה הרהורים. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

14 תגובות על רק לינקים: אחד יפה, אחד מפחיד

  1. אביגיל הגיב:

    נגדו הוא אריה בלילות, שהקדשת לו רשימה בעבר.
    אכן, טיפשי ומפחיד.
    קשה לי להאמין שזה יגיע לכדי חוק, אבל אולי אני נאיבית.

  2. רז הגיב:

    לא קראה את בטלהיים.
    מצד שני, זה גם מזל גדול. אם היא היתה קוראת את בטלהיים, כנראה שהיא היתה יוצאת נגד הפרסום של כל ספר ילדים בארץ, נקודה.
    מעבר לזווית המשעשעת-משהו, בדיוק אתמול התפתח דיון קצר באחד הפורומים (מדע-בדיוני ופנטסיה של אורט) אחרי פרסום הלינק לכתבה הזו:

    http://www.nrg.co.il/online/11/ART/885/961.html

    (עוסק בעיתונות לילדים, לא בספרות לילדים, אבל העקרון זהה)

    אני טענתי בדיון ההוא שמה שמופיע שם הוא אכן לא סימפטי, אבל אין שום סיבה לגלגל את העיניים למעלה. גם ספרות הילדים החילונית בישראל הכילה, עד לא מזמן, מסרים מהסוג הזה. האם לטקסטים כאלה הועדה שנדונה בבלוג המקושר צריכה לשלוח ידיים?
    אם כל הגועל-נפש שטקסט כזה מעורר, אני מאמין שלא.

    ושני אגבים, גילי:

    1) "הטירה הנודדת" זה השם הסופי של הספר?

    2) מאחר וקראת לא-מזמן את פריי (לפי מה שכתוב פה בצד של הבלוג) – בזמנו, לפני התואר השני כשעוד היה לי זמן לנשום, עשיתי ניתוח מדוקדק של הסדרה על כל המשתמע ממנה עבור אחד מאתרי המעריצים של באפי בארץ. עדיין זמין (עם ספוילרים לבאפי ואנג'ל, עד הסוף המר של שתי הסדרות) פה:

    http://www.geocities.com/brb14_buffy5/th/fray.html

  3. ספלינטור הגיב:

    גם בערוץ 2 שמו לב לזה היום אחר הצהריים, וראיינו את מאיר שלו (הקלטתי, עוד לא ראיתי. הוא מן הסתם הסביר בדרכו הרהוטה כמה הבל יש בדבר).

  4. איילת הגיב:

    מזכיר לי ויכוחים נושנים על אם זה טוב או לא להחזיק בבית את "יפתח המלוכלך" או "מקס ומוריץ" שמאוד אהובים במחוזותינו. הואיל ואנחנו הדור שגדל על זוארץ זו, ספר מגוחך וכל השאר, אנחנו מעודדים גם ספרות כזו על מדפינו, שנאמר – בלי לדעת מה זה רע, איך נדע מה זה טוב?
    בכל מקרה, אם זה באמת יגיע לכדי חקיקה, זה עצוב מאוד ואני לא חושבת שמכתבים לחברי כנסת יוכלו לשנות משהו. השאלה מה הביא לזה, שרת חינוך פשיסטית שדוחפת לחינוך ציוני ערכי נכון ויאה או שמא תפיסות חרדיות מפחידות של אייטולות מקומיות. שאלה נוספת היא – האם זה באמת משנה?

  5. איילת הגיב:

    אני לא חושבת שזוארץ זו וספר מגוחך על כל המשכיו וגרורותיו הם ספרות רעה.
    ההפך הוא הנכון.

  6. מישהי עם ניק מתחכם הגיב:

    אכן, חס וחלילה שילדים ישמעו משהו על יחסי מין ולו ברמז. בסוף הם עוד ישקלו לעשות את זה כשיהיו גדולים.

    מה אומר, אני מקווה שזה לא יעבור את שלב הדיון. כאילו שאין לועדה לזכויות הילד בעיות אמיתיות לדון בהן.

  7. גילי הגיב:

    הזה כמה ימים מראש, או שבחיי שהייתי עושה מאמצים להגיע אליו, ובחיי שלא היה לי זמן לזה השבוע. טוב לדעת שזה עושה גם חדשות ברמה של ערוץ 2, תודה, ספלינטור. אביגיל: אכן נחרדתי במיוחד מהמחשבה שמישהו חס וחלילה עלול להשתמש בביקורת שלי על "אריה בלילות" כראיה להצדיק צנזורה של הספר. איפה זה יגמר? "דירה להשכיר" עוסק בגזענות, "מיץ פטל" מעודד לצריכת ג'נק פוד, "מעשה בחמישה בלונים" מלמד ילדים גישה תבוסתנית לחיים… איזו איוולת. ניק, גם אני מקווה שזה לא יעבור את שלב הדיון.

    רז: רשמית, הספר אמור להיקרא כמו הסרט, וחברת ההפצה כנראה החליטה לקרוא לספר "הטירה המרחפת של האול". לי קשה מאוד עם השם הזה, מהסיבה הפשוטה שהטירה לא מרחפת. אני מאוד מקווה שתהיה לי איזו השפעה בעניין.

    ואת מי שכחתי? איילת, טה אמו מון אמור, נשיקות בבית.

    גילי

  8. טלי הגיב:

    וגילי- אם את יוצאת למאבק (עצומות,מכתבים,עניינים)-את יכולה בהחלט לקחת אותי בחשבון.
    כמה חבל שלא ראיתי את תגובתו של מאיר שליו,מחכה שיגיב גם בכתב ומקוה שהוא לא יתקפל.
    אני הגעתי ל"אריה בלילות" עצמו אחרי שקראתי את יעל דר ולכן לא יכולתי להתעלם מהרמיזות אבל זה כתוב ככה שלילד לא יהיה שמץ של מושג שמדובר שם על מין(אגב- בדיוק כמו כיפה אדומה).אוי,כל כך נמאס לי מועדות מלוקקות שחושבות שכל צרותינו נעוצות במערכת החינוך(שעליה יש לי אוקיאנוס של ביקורת קשה- שלא יהיה ספק),בטלויזיה,בספרי ילדים ולא,חלילה,במציאות שהם משקפים,מייצגים,מושפעים ממנה.אריה בלילות הוא ספר מורכב וקיצוני,לא רק בגלל הרמיזות המיניות אלא גם בגלל שיש שם ילד ש"מחנך"את הוריו ואומר להם מה לעשות ומה לא.כמבוגרת-הרגשתי שהספר כתוב היטב,מעניין,חכם ומצחיק וגם מטריד ומשונה קצת. שני הילדים שראו וקראו בו אצלי,וחזרו אליו שוב בהנאה גדולה,פשוט נהנו מהסיפור וחשבו שזה ספר מצויין.נכון,בספרים של לפני 20 שנה,למשל, קשה היה למצוא ספר בו ילד קובע עבור הוריו מה לעשות ומה לא (בעצם גם זה לא נכון-לפני עשרים ומשהו שנה היה לי הספר ,שהטריד אותי כילדה,"קטנה גדולה"בו ילדה הופכת לגדולה ומטפלת בהוריה שהופכים קטנים….)אבל אז גם היה נדיר יותר למצוא במציאות ילדים שאומרים להוריהם מה לעשות.
    הסיבות לתהליך הזה ,הבעד,הנגד, ההשלכות-כל אלה ראויים לדיונים נפרדים. אבל זו המציאות,וספרי ילדים,בין השאר, משקפים מגמות קיימות.
    אישית (סליחה איילת…) אני שונאת את יהושע הפרוע (הידוע בשם יפתח המלוכלך) אבל לצנזר בחוק?!? להוריד מהמדפים? חס ושלום! הרבה יותר חכם לעודד ילדים לקריאה ביקורתית, קריאה שמטילה ספק ובודקת מה לקחת ולאמץ מכל ספר ומה לזרוק לעזאזאל.
    אה,סליחה, שכחתי-לחנך זו עבודה קשה, הרבה יותר פשוט לחוקק חוקים ולצנזר…
    ועוד הערה אחרונה ודי לאיילת-חלק מהחרדים אמנם לא מכניסים לבתיהם ספרים חילוניים(אגב,ממש לא כולם),אבל למיטב ידיעתי הם ממש לא מתערבים בתכנים של ספרים חילוניים.לקיצוניים שביניהם ממילא חלק גדול מהספרים פסול ולא רלבנטי, ולרבים אחרים אין עניין "לחנך" את החילוניים,בודאי לא בספרים שאף אחד לא מכניס לאף אחד אחר הביתה.

  9. איילת הגיב:

    כשחשבתי על חוגים חרדים לא חשבתי על "פשוטי העם" אלא על הקיצוניים שיושבים בכל מיני ועדות חינוך ומקבלים החלטות. יכול להיות שידם בדבר ויכול להיות שלא. בכל מקרה, אני חושבת ששרת חינוך פאשיסטית זה הרבה יותר גרוע.
    אני זוכרת שכילדה, אחד הספרים על המדף היה "הלב". אמא שלי העריצה אותו ואני לא סבלתי אותו. החלטה כזו של מניעת ספרים זורקת אותי ישר לאותו חלק עיוור של הערצת המדינה וקצת מפחיד.
    ובנוגע ליהושע פרוע, מקס ומוריץ ודורית הגפרורית, אנחנו מסכימות בגדול שהכל זו שאלה של טעם אבל חשובה הנגישות לכל אותם טעמים שונים.
    גילי, פורים שמח לחד קרן ולאריה בהתאמה. כולי תקווה שאין יותר מדי חילוקי דעות בבית ואני מחכה לתמונות.

  10. גילי הגיב:

    אני מניחה שזו פליטת מקלדת.

    החד-קרן קרוי במחוזותינו "סוס קסמים" (ליתר דיוק "סוס קממים"). רועי עדיין מתלהב ממנו מאוד ולא מוכן להתחפש לשום דבר אחר. טלי כבר הלכה היום לגן בתור צפרדע, אצל רועי מתחפשים רק מחר. עוד נותר לנו לראות מי יישבר קודם: האם רועי הוא זה שייכנע ויסכים ללכת בתור טיגריס/בוב הבנאי/סיני/שעון, או שאבא של רועי הוא זה שייכנע ויסכים לקבל את המהלומה לגבריותו הכרוכה בזה שבנו בכורו יסתובב בגן שלוש וחצי שעות לבוש בתחפושת ורודה. (נחשו מה דעתי בעניין.)

    ובאשר לאמא ולאבא: אותה תחפושת שלפני שלוש שנים לא זיכתה אותם אפילו במקום של כבוד בתחרות התחפושות במסיבה של העבודה של אבא, נשלפה מהארון, נוערה קלות, והפליגה הישר אל המקום הראשון בתחרות השנה, והפרס: סופ"ש זוגי במלון. היאח, הידד לבועה שנתפקעה לה! (התחפשנו לטווידלדי וטווידלדם, כיאה למימדינו .)

  11. איילת הגיב:

    וכורך הולה הופ סביב המותניים.
    שיתן לילד להיות מאושר כמה שעות, מה יש? תציעי לו לצאת מהבית ולא לראות את זה בכלל.
    חוצמזה, הוא יתפס כאב נאור וקול בעיני הגננת.

    וכן, זו היתה פליטת מקלדת. ודאי שצפדע.

  12. cheshercat הגיב:

    בדיוק אמרתי היום לבן זוגי, שיחיה, שלא פלא שבארה"ב של בוש, בה כל אחד יכול להיות בעליו הגאה של כלי נשק, הפלות הן טרפה והומואים הם נבלה, מחזיקים אנשים מחוברים לצינורות גם כשהם לא רוצים בזה.
    למה שאנחנו נהיה שונים. השלב הבא – איסוף ספרי נרניה וחומריו האפלים בככר העיר ושרפתם בשל מסרים נוצריים. כי למה לעצור בילדים כשאפשר גם למנוע את השחתת נפש הנוער. ומדוע להסתפק בפקוח על ספרים שעומדים לצאת לאור כשאפשר גם להשמיד ספרים לא חינוכיים שנמצאים על המדפים.
    פקוח מהסוג המוצע הוא מהדרכים היותר חשוכות שאנחנו עשויים לצעוד בהן, ובמבט קליל לעבר נתן לראות שדרכים כאלו לא הובילו מעולם למשהו טוב.

    ובנימה אחרת – גילי, היה כ"כ ברור מי תהיה בסוף הצפדע.

  13. טלי הגיב:

    האם זה "בחוקים" לשאול למה הילדים מתחפשים…
    אתך במאבקך הצודק למען החדקרן וכל הכבוד לנאמנות לעם הצפרדעים. חג שמח ומבדח!!!!

  14. קורא נילהב ביתר הגיב:

    מה זה?!?! אני לא מוכן, הספרים הם החיים שלי, ואני מתנגד לכל צנזורה על ספרים, אולי הגבלת גיל, אבל לא יותר.

כתיבת תגובה

