1984

אבד לי הנייד. אז הלכתי לקבל מכשיר חלופי, בשביל זה יש ביטוח. פקידה מטופחת וחיננית טיפלה בי יפה מאוד, בנימוס ובזריזות. לבסוף הלכה להביא את המכשיר החלופי. כשראיתי את המכשיר שהביאה, שאלתי: "זה משומש?"
"זה מחודש," היא אמרה, וצחקה. "כלומר כן, משומש, אבל קוראים לזה מחודש."
"אה," אמרתי, "זה מין doublespeak כזה."
הפקידה זקפה גבה וחייכה בנימוס.
"את יודעת," הסברתי. "כמו ב-1984, של ג'ורג' אורוול. מכירה את הספר?"
"לא. מה זה?"
"המדינה שולטת בשפה. לכל דבר יש שם יפה, למרות שהמציאות מכוערת. לדוגמא, משרד השלום עוסק בניהול המלחמה."
"עצוב, זה כמעט נשמע מציאותי."
"כן, זאת ביקורת פוליטית."
"איך אמרת קוראים לספר? מאה שמונים ושבע?"
"לא, אלף תשע מאות שמונים וארבע. השנה 1984. זה היה רומן עתידני כשהוא נכתב, בשביל אורוול 1984 היה העתיד הרחוק."
"מגניב. נשמע מעניין."
"כן."
עמדתי לספר לה על המדבקה שאחד הידידים של המשפחה הדביק על הרכב שלו ב-1983, זאת שהיה כתוב בה, "Are you ready, George?" פתאום קלטתי שב-1984 היא בטח עוד היתה בחיתולים, אם בכלל היא היתה קיימת. 1984 זה לפני יותר מעשרים שנה. ואני זקנה טרום-סנילית שמטרטרטת לה במוח על איזה ספר פרה-היסטורי. או שאולי הצלחתי לעניין אותה מספיק כדי לקרוא אותו?
שתקתי. שילמתי, הודיתי לה, לקחתי את הטלפון המחודש שלי והלכתי הביתה.
כעבור כמה דקות צפצף המכשיר המחודש: קיבלתי SMS.
"תודה שביקרת במשרדנו. נשמח לשרת אותך בעתיד. שרות לקוחות, האח הגדול."

פוסט זה פורסם בקטגוריה איך פגשתי את. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

21 תגובות על 1984

  1. אני הגיב:

    הבטוי בספר הוא
    NEWSPEAK
    ובתרגום העברי "שיחָדַש"

    ונדמה לי שאתמול הקרינו ב"יס" את הסרט עם ג'ון הארט

  2. גילי הגיב:

    הספר של אורוול הוליד את הביטוי doublespeak, גם אם אינו מופיע בו במדויק. Doublespeak זאת הכלאה בין Newspeak לבין doublethink, שני ביטויים מספרו.

    אגב, הידעתם שהביטוי המדויק:
    Elementary, my dear Watson.
    לא מופיע באף אחד מספרי שרלוק הולמס?
    שרט באטלר בספר לא אומר,
    Frankly my dear, I don't give a damn?
    ודורותי בספר לא אומרת,
    I don't think we're in Kansas anymore?

  3. אלון הגיב:

    המילה "אלמנטרי" מופיעה פעם אחת בספרי שרלוק הולמס, ואם אני לא טועה, המשפט "it's alive" לא מופיע בספר "פרנקנשטיין", אלא רק בסרט.
    ולגבי 1984, אני בתיכון אילצתי את המורה שלי לספרות,שהגישה אותי גם לבגרות ונולדה אי אלו שנים לפני 1984, לקרוא את הספר כדי שתוכל לבדוק לי מבחן

  4. 2+2=5 הגיב:

    זכינו בפיסת-המידע החשובה הזו,בעניין שרלוק,בקריאת האפוס המופתי "המקרה המוזר של הכלב".
    ובנוגע לחלף עם הרוח,נובמת,הסרט,גם אם אני לא אוהב סרטים כאלה,הוא סרט קלאסי,אחד כזה שאי-אפשר לתאר את הקולנוע ההוליוודי בלעדיו.
    הספר?
    נו,טוב. יותר טוב שלא נגיד כלום.סתם ספר זניח,שללא הסרט שנעשה על-פיו,היה צולל מזמן לתהום הנשייה.
    אגב,דיסטופיות,את "אנחנו",של זמיאטין,קראת?
    המקור וההשראה ל-1984,ועולם חדש ,אמיץ,וגם,נראה לי,שהמקור הזה עולה בהרבה על הספרים שנכתבו בהשראתו.
    לפחות מבחינה ספרותית.
    בנוגע ל-1984,הספר נראה לא פעם,לצערנו,די רלוונטי לארצנו הקטנטונת.
    מישהו אמר "בערות היא כוח",ולא קיבל?

    ובנוגע לפקידה שלך,זה לא הגיל,זה התרגיל.
    אם היא היתה חובבת ספר,וקוראת מושבעת,היא היתה מכירה את הספר,בלי שום קשר לגילה.
    נו,שוין,היא תמיד תוכל לקבל משרה אצל עדי סטימצקי.

  5. איילת הגיב:

    בהשוואה למשל לכל מיני תגובות טוקבק בנוגע לדודו גבע זצ"ל, מהדור שלא ידע את יוסף.
    יש לי כל מיני תובנות על 1984 ועל טלפונים סלולריים, אבל אני לא אסגיר סודות בינתיים.
    ובכל אופן, 1984 לא נמצא עדיין בגדר קריאת חובה לבגרות?

  6. זדודנט בסקנדריה הגיב:

    מי שהפחיד את אורוול היו מחרימי הספרים.
    מה שהפחיד את הקסלי היה היום בו לא תהיה סיבה להחרים ספר שכן לא יהיה מי שירצה לקרוא בו.

    (זה על פי ניל פוסטמן, ציטוט מהזיכרון כך שאולי אני קצת משבש

  7. אולימפיה הגיב:

    רשימה נחמדה. חוש הומור בריא יש לבחורה הזו (וגם יפה לראות כמה מהר היא הפנימה).
    צחקתי הרבה

  8. יאן הגיב:

    אורוול קרא לספר 1984 אבל כיוון ל 1948, שנת כתיבתו.
    התופעות המתוארות בו לא היו עבורו דבר עתידני, אלא רק עיבוד של המציאות הסובייטית של הזמן.
    הוא חשש שנצחון סובייטי על המערב (בסיוע החסידים השוטים של ברית המועצות בארצות המערב) יביא תופעות אלה לכל מקום בעולם.

    ה SMS שקיבלת מעיד שכנראה מישהו בשירות הלקוחות הכיר את הספר.

    קראתי את 1984 בעברית ואני לא זוכר מונח מקביל ל doublethink. היה "חשובפשע" אבל זה בטח לא זה.

  9. שורוק הגיב:

    1984 הוא לא עיבוד למציאות הסובייטית של זמנו. כאשר הוא כותב את 1984 הוא מביט על לונדון של אחרי המלחמה. זו המציאות שעליה הוא מתבסס ולא המציאות הסובייטית.

  10. יאן הגיב:

    המציאות הקשה של לונדון שלאחר המלחמה נתנה אולי השראה חזותית כלשהי, אבל כל עניין מהותי שבספר (השיחדש, שכתוב ההיסטוריה, שבירת הפרט וכו') שואב השראה מהטוטליטריות בת הזמן.
    אורוול כתב: (תרגום שלי) "כל שורה…שכתבתי מאז 1936 כוונה, במישרין או בעקיפין, נגד הטוטליטריזם ובעד דמוקרטיה סוציאליסטית, כפי שאני מבין אותה"

    נא לזכור שברית המועצות לא היתה משהו זר ומרוחק עבור אורוול. סוכניו של סטאלין הרגו את חבריו לנשק ואיימו להרוג אותו במלחמת האזרחים בספרד ב 1936. הסגידה של הקומוניסטים במערב לברית המועצות היא נושא שכיח בכתיבתו הפוליטית, וללא ספק אחד הדברים שהרגיזו אותו ביותר, כסוציאליסט. לאחר המלחמה היה אורוול כה מוטרד מהאפשרות של השתלטות הסובייטים על המערב עד ששיתף פעולה בסתר עם משרד התעמולה הבריטי והעביר לו רשימה של קומוניסטים בריטים, שהיו אמינים בעיניו. (האסוסיאציות לימי מק'ארתי מטעות, איש מהאנשים ברשימה לא נפגע. הנקודה המרכזית היא עצם שיתוף הפעולה. בין הסובייטים לבין המערב, אורוול ידע במי הוא בוחר).

    לסיום, אתן חיזוק נוסף לטענתי ש 1984 נסוב על נושא המדינה הטוטליטרית, וללא ספק מושפע מדמותה של הבמדינה הטוטליטרית הגדולה והמאיימת בזמן כתיבתו, היא ברית-המועצות. חיזוק זה הוא העובדה שספר נוסף שכתב אורוול לאחר המלחמה, "חוות החיות", הוא בבירור אלגוריה לקורות ברית-המועצות לאחר המהפכה.

  11. בנו הגיב:

    לא להכיר את 1984, אני לא מדבר על לקרוא, אלא להכיר, זו כבר באמת בורות.
    ובנוגע לשלושת ה'הידעת', לא, לא ידעתי. וזה מעניין איך שההיסטוריה משכתבת את יצירות העבר אפילו בפרטים הקטנים.
    ובנוגע לחלף עם הרוח, נאמר לי על ידי בריטי קשיש חובב ביוגרפיות היסטוריות מושבע, כי המשפט המקורי (ויכול להיות שזהו המשפט שרשום בספר, או לחילופין המשפט שהיה רשום בתסריט) הוא:i don't give a dame
    הכוונה היתה למטבע או חרוז בעל ערך נמוך במיוחד שהשתמשו בו לסחר עם האינדיאנים בעיקר. כלומר, המשפט המקורי הוא, "מותק, אני לא שם לירה".
    רק שזה נשמע בדיוק אותו דבר כמו הקללה, וכך המשפט קועקע בזיכרון. באותה תקופה הרעיון של קללה בקולנוע או בטלוויזיה היה בלתי נתפס.
    אגב, האם את יודעת איפה נשמעה הקללה הראשונה בטלוויזיה?

  12. גילי הגיב:

    תגובותיכם הפעם ענייניות ומעניינות כולן. ממש כיף.
    עשיתי מניפולציה אחת בסיפור שכנראה לא הובנה ככזו: בכל זאת על האסאמאס היתה חתומה סלקום, לא האח הגדול. אבל זה כל-כך הרבה פחות משעשע. המעקב הזה אחרי תנועותיי, וגם כל השיחה הסהרורית, לרגע הבהירו לי עד כמה אני חיה בעולם עתידני. זדודנט בסקנדריה, תודה על הציטוט בעניין אורוול והאקסלי: זה מצלצל לי מוכר מאוד, ואולי גם קינן לי איפשהו בראש כשייחסתי גם את בורותה של המוכרת לאותה תחושה עתידנית.
    לגבי damn/dime, איאלץ לצפות בסרט ולהקשיב היטב. יש דווקא הבדל מאוד בולט בהגיית המילים הללו, ונדמה לי שאני זוכרת היטב שהשורה היא damn, אבל לא אשבע לזה בלי לבדוק.

  13. Rogatka הגיב:

    אין לך מושג עד כמה אפשר לעקוב אחר תנועותיי, תנועותייך ובעצם אחר תנועתו של כל מי שמצוייד ומנוייד.

    יחד עם זאת, הנה קיבלת מושג עד כמה רחוקים האנשים במערכת מהבנת הפוטנציאל הגלום ביכולת המעקב הזו. מי שלא יודע על 1984, לא יחשוב להשתמש בכוח הזה שיש לו.

    וזהו ההבדל בינינו לבין 1984, בינתיים. לפעמים, הבורות משתלמת.

  14. איילת הגיב:

    הנושא שהעלית חם מאוד כרגע בסביבתי הקרובה. כל מכשיר סלולרי משדר אות שנקלט במערכות לווין ולמעשה אפשר לעקוב אחר המכשיר ולזהות את מקומו בסטיה של מטרים בודדים.
    אחת הביקורות הקשות שהועלו כנגד הג'ימייל – האי מייל של גוגל היתה שע"י סריקת ההודעות של המשתמשים (למטרות הפרסום) מפיקה החברה פרופילים מדויקים עד כדי הצטמררות על כל אחד מהמשתמשים. תיאורית קונספירציה אחרת השלימה את התמונה ע"י כך שהראתה שת"פ אפשרי בין גוגל לארגונים פדרליים בארה"ב.

  15. Rogatka הגיב:

    איילת, אנחנו יכולים להיות בטוחים ששיתוף הפעולה קיים כבר היום (קונספירציה היא מילה עדינה ותמימה למה שמתרחש כבר זמן רב) – בין חברות האשראי ודומיהן לבין גורמים בטחוניים ואחרים: מכרה המידע הוא עצום. אני בטוח ש"קלסתרון אופי" שלי יושב במאגרי חברות שונות שמוסרות אותו לכל המרבה במחיר: יעיד דואר הזבל האלקטרוני הממוקד שאני מקבל בנושאים שרלוונטיים לי מאוד, ממקורות שמעולם לא פניתי אליהם.
    יש כמה אפשרויות להילחם בתופעה, האחת היא ביטול הצרכן שבך – למעשה התנזרות והתנתקות (תשלום במזומן בכל מקום)- פתרון קצת פרנואידי מדי ולא ישים בדורנו, אפשרות אחרת היא בניית זהות צרכנית בדויה. עדיין קימת בעייה של זיהוי לפי אמצעי תשלום…
    אולי נקים תא-מורד, נגד חשיפת הצרכן?
    אז,תני לי את האי-מייל שלך… ופרטים אישיים. מה? מס' נעליים? בטח! זה רלוונטי בהחלט. כל פרט יעזור לי..

  16. גילי הגיב:

    להזכירכם, בעלי עובד בחברה שתכלס מייצרת ציוד מעקב והאזנה. לפני זמן מה העבירו לו, למטרות עבודה, בדיקה בטחונית: התברר שהחוקרים יודעים פרטים מתוך התיק הרפואי של בננו הפעוט – מידע שאמור להיות חשאי, ושאין בו שום עניין בטחוני. עם זאת, הם הופתעו לשמוע שאישתו היא המתרגמת של אתם יודעים מה, מידע שהוא לכאורה נגיש לכל, ושיש לו חשיבות בטחונית עליונה במאבק נגד כוחות השחור של וולדמורט.

  17. טלי הגיב:

    אבל הוקל לי לשמוע ש"האח הגדול" זו תוספת שלך.
    שלא הופיעה באס.אם.אס. המקורי…
    כבר לפני כמה שנים גיליתי שבתלושי ההנחה בסופר פארם מקפידים לתת לכל צרכן הנחה על מעט מוצרים שהוא צורך ולא ובעיקר על מוצרים שאין שום סיכוי שיקנה. באופן קבוע סבתא שלי נהגה לתת את תלושי ההנחה לחיתולים שקבלה לחברתי שהיו לה אז תינוקות וכך הצלחנו לדפוק את המערכת, לפחות קצת.
    גילי- זהירות! צריך לבדוק שאין בעבודה של בעלך אף אחד שעובד בשירותו של אדון האופל ו/או אף אחד שיפיץ את התרגום לפנייך באופן פיראטי. אבל אל דאגה- הם הרי קוראים כל מילה שאנחנו כותבים כאן. לא? (היי, חבר'ה…)
    הדרגה הכי מפחידה של שליטה שכזאת שנתקלתי בה,בספרות,תודה לאל, היא מעין יישות שהתחילה את קיומה כתוכנת מחשב בשם ג'יין באחד מספרי סדרת אנדר המופתית של אורסון סקוט קארד.כמה טוב שזה רק מד"ב.או שמא…

  18. איילת הגיב:

    זה לא יעזור.
    אנחנו פשוט צריכים לחסל את כל מי שנותן אותנו בחינם.

    גילי, למה עניין אותם לחשוף את העובדה שהם יודעים? כדי להראות שהם יודעים?

  19. שיר הגיב:

    באמת כץבו שם "האח הגדול"?

    כמה משעשע.

  20. צביץ הגיב:

    היי גילי
    פעם ראשונה שלי כאן, ואני חייב לומר שממש קסמה לי השהות🙂

כתיבת תגובה

