עשה ואל תעשה בקידום ספרך ברשת

כתבתי כאן כבר על מקרים בודדים שבהם נעשה, ככול הנראה, קידום של ספר באמצעות פורומים וטוקבקים ברשת, בצורה שהיא בעיני טיפשית ופסולה. מתברר, לפי התגובות, שזה נושא חם. הסבו את תשומת ליבי לעוד מקרה כזה, מהימים האחרונים.
 
לא נראה לי שחרם נגד הוצאת ספרים זאת או אחרת יביא לתוצאות הרצויות, שהן מניעת פרסומים פסולים ברשת. למען האמת, אני די בטוחה שכל עוד קיימת אפשרות להמליץ על ספרים ברשת, יהיו אינדווידואלים שינסו לקדם את הספרים שלהם באמצעות ההמלצות בכל מיני דרכים טיפשיות. הבעיה היא לא עצם הקידום של הספר, שהוא לכשעצמו יכול להוות תרומה לפורום, אלא האופן שבו זה נעשה. מה שמפריע לי, ולאנשים כמותי, זה לא המה אלא האיך. האינטרנט יכול להיות כלי נפלא לקידום ספרים, אם עושים זאת בדרך מושכלת ומתחשבת. גם הקוראים ירוויחו מפרסום נבון וממוקד. לפיכך ניסיתי לנסח כמה כללי אצבע לפירסום וקידום ספרים באמצעות האינטרנט. אתם מוזמנים להביע את דעתכם, להציע כללים נוספים או לחלוק על הניסוחים שהצעתי.
 
1. לא לשקר. האנונימיות של האינטרנט מפתה אותנו לפעמים ללבוש דמות אחרת, להעמיד פנים שאנחנו מישהו אחר. כל עוד אנחנו עושים את זה לשם שעשוע פרטי, זאת הסטייה הפרטית שלנו, והשלכותיה נופלות עלינו. אבל העמדת פנים למטרות שיווק, זאת רמאות, חד-וחלק. חוק האמת בפירסום תופס גם באינטרנט. אין דבר שעכברי הרשת שונאים יותר משקרנים, וקשה לעבוד על עכברי אינטרנט ממולחים. אנחנו מריחים שקרנים מרחוק: למען האמת, אנחנו פרנואידיים כל-כך שאנחנו לפעמים נטפלים גם אל אורחים תמימים. אם אתם אנשי שיווק, יחצ"נים, סופרים, קרובים או חברים של סופרים, מו"לים, או כל אדם שיש לו קשר לספר שאותו ברצונכם לקדם, המדיניות הנבונה ביותר היא פשוט להזדהות. הקוראים יעריכו את זה.

2. להביא דברים בשם אמרם. גם כשאתם מצטטים המלצה של מישהו אחר, חשוב להגדיר מה הקשר של אותו אדם לספר ולסופר. ברור שיש ערך גבוה יותר להמלצה של מבקר בלתי-משוחד מאשר להמלצה של אמא של הסופר: אבל גם המלצה של אמא של הסופר יכולה להיות משעשעת, אינפורמטיבית, או נוגעת ללב. אם לא קראתם את הספר, אל תגידו שהוא נפלא. אבל שום דבר לא מונע מכם לכתוב, "התרשמתי מהביקורות החיוביות בספר, לדוגמא דעתה של X שכתבה שהוא ספר נפלא". ותנו קישור. מלת המפתח היא אמינות.

 

3. להיות אותנטים. אם אתם ממליצים על ספר, עדיף שזה יהיה ספר שבאמת קראתם ואהבתם. מבחינת הטון, נסו להמליץ כמו שהייתם ממליצים על ספר לחברים שלכם, למישהו שאתם מעוניינים לחלוק איתו חוויה משותפת. אבל אל תזייפו סחבקיות כשיושבי הפורום אינם חברים שלכם.

 

4. לכבד את מנהגי המקום. בפורום מבוסס מתפתחת תרבות דיון, לפעמים גם שפה פרטית. לאנשים מבחוץ זאת אולי נראית כמו קליקה בלתי חדירה, אבל רוב הפורומים יקבלו בברכה מישהו שמגלה נכונות אמיתית ללמוד ולאמץ את מנהגי הפורום. לעיתים קרובות חוקי ההתנהלות בפורום מתפרסמים באתר קבוע: שווה לקרוא אותו לפני שמנסים לפרסם הודעה בפורום לא מוכר. אבל אם אין לכם זמן ללמוד את החוקים של כל פורום בנפרד, אתם עדיין יכולים לנהוג בנימוס כלפי תושבי הפורום. תחשבו שאתם אורחים בביתם של אנשים אחרים, אנשים שיש להם מנהגים משלהם, אולי תרבות זרה לגמרי. הציגו את עצמכם כאורחים מזדמנים והסבירו את מטרת ביקורכם. התנצלו מראש על כל חריגה מהנוהג שאולי תבצעו בלא יודעין.

 

5. לא להפריז בסופרלטיבים. "זה הספר הכי טוב בעולם"! לא אמין, לא עושה חשק לקרוא. אפשר להגיד את זה על כל ספר, וזה יהיה נבוב וחסר כל ערך באותה מידה. חפשו את הדרך הייחודית להגיד למה וכמה הספר נפלא. לא להתבייש גם להגדיר למי הספר הזה אולי לא מתאים, ולמנות הסתייגויות ובעיות שיש לכם עם הספר. אל תבליטו כל מילה שנייה! זה צועק בעיניים. ומאותה סיבה, גם לא להפריז בסימני קריאה!!!!!

 

6. לספק מידע. האם הספר הוא חלק מסדרה? מה עוד כתב אותו סופר? לאיזה ספר אחר הוא דומה? לאיזה גילאים הוא מיועד? האם הוא זכה בפרסים? אם תורגם, מי המתרגם? כמה הוא עולה? כמה עמודים? איפה אפשר להשיג אותו?

 

7. להגיב. הדבר הכי טוב שיכול לקרות לכם בעקבות הודעה בפורום, הוא שיתפתח דיון. תחזרו להודעה שלכם, תבדקו אם מישהו הגיב. אם שאלו שאלה, תענו עליה. הודו למי שהשלים מידע נוסף, או תמך בהמלצתכם. השתתפו בדיון.

 

8. לא לריב. לא להתווכח, לא להתנצח. הסיכון באינטרנט הוא שכל אחד יכול להביע דעה, גם מי ששנא את הספר, וגם כל מיני מטומטמים ובורים ורעי לב ובעלי אינטרסים. אל תיגררו לויכוחים טיפשיים. אל תגיבו בכעס לכל אידיוט שמתגרה בכם. אם תשמרו על תרבות דיון מכובדת, אתם תצאו מזה יותר טוב, וההמלצה שלכם תרוויח אמינות.

 

9. לא להציף. מספיק לפרסם פעם אחת בכל פורום, יותר מזה זאת הטרדה. כמוכן, אותם אנשים נוטים לפקוד פורומים אחרים באותו נושא, ועדיף לא לפרסם את אותה ההודעה בכל הפורומים שיכולים להיות רלוונטיים. עדיף להתמקד רק באותם הפורומים, שבהם אתם באמת ובתמים רוצים ומסוגלים להמשיך ולהשתתף בדיון.

 

10. לצ'פר.  אם אתם מקורבים לסופר או להוצאה, אולי תזרקו איזה צ'ופר לקוראים? עותק חינם לראשון שיצור קשר? הנחה למי שיגיד שהגיע מהפורום? משהו? זה רק יכול להועיל.

    פוסט זה פורסם בקטגוריה הרהורים. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

    20 תגובות על עשה ואל תעשה בקידום ספרך ברשת

    1. Rogatka הגיב:

      אני בשלב המחשבה
      כיצד להוציא לאור.

    2. עזי הגיב:

      לפחות לך יש רק ארבעה לאווים!

      ומה תעשי, גילי, כדי שמקדמי הספרים ינהגו לפי כללים אלו?

    3. גילי הגיב:

      ובדרך כלל אין לאנשים כוח לחנך בכל פעם מחדש את הנודניק התורן. אם נתקלתם במישהו כזה, תגידו לו "נו, נו, נו", ותשלחו אותו לכאן, שיקרא את הרשימה וילמד. לדעתי, 70 אחוזים מה"חוטאים" פשוט לא קולטים עד כמה מה שהם עושים הוא מיותר, מעצבן, ובגדר תקיעת גול עצמי. הסבר רציונאלי וסבלני יעזור להם פלאים. ה-30 אחוזים שנותרו לא ילמדו גם אם ידפקו להם בפטיש על הראש, הם סוג של טרולים.

    4. טלי הגיב:

      אני אשתדל להפנות לכאן מפרסמים מהסוג המתחזה.
      אישית, זה לרוב גורם לי לרתיעה עזה מהספר.

    5. אסתי הגיב:

      ואם אתה מפרסם שלא תשכח את הספור המופלא על הארנב המכובס (של הדוד סילרד).

    6. אסתי הגיב:

      הכללים שלך מתאימים בכלל לנושא כתיבת תגובה מתורבתת, לא רק לקידום ספרים. יושר, אמינות, קצת נימוסין … נשאר רק לקוות שיקראו המגיבים ויפנימ(:.

    7. מוקי צוף הגיב:

      לפעמים אופן ההתבטאות חשוב יותר מתוכן הדברים עצמם. ספרות זה דבר מלהיב ולא הייתי רוצה שסופרים ואנשי שיווק ובני משפחותיהם יפסיקו להתלהב בשם איזה קוד נימוסין של כוסיות

    8. ויל שקספיר הגיב:

      אני בשלב המחשבה של כיצד לכתוב את "מלחמה ושלום".

    9. רז הגיב:

      התפרסמה לפני כמה חודשים רשימה דומה בעקבות מקרה דומה:

      http://www.tapuz.co.il/tapuzforum/main/Viewmsg.asp?forum=161&msgid=38573846

      אגב, הסופרת שכתבה את הספר שנדון בתחילת הפתיל ההוא ("לונאריס: הכניסה לעיר האסורה"), דווקא כן נכנסה אחר-כך לפורומים השונים, הודיעה על הספר שלה בצורה מנומסת, הזדהתה, וכו'.

    10. גילי הגיב:

      וסליחה, בוג'י, אילו קראתי את זה מראש לא הייתי טורחת לכתוב בעצמי, פשוט הייתי מפנה אל מה שכתבת וזהו!

    11. ספלינטור הגיב:

      הקישור שלך לתפוז מקשר לפורום ולא להודעה ספציפית, אז הוא לא ממש עוזר, כי ההודעה כבר ירדה מתחילת הפורום. אולי תמצאי אותה ותתני קישור אליה?

    12. רוצה למכור ספרים, פשוט תשלח אימיילים לכל מי שאתה יכול. מתוך אלף, שתיים יקללו אותך, חמש יבקשו ממך לא לשלוח להם יותר אימיילים, 500 לא יקראו בכלל, וארבע יקנו את הספר.

      אבל זה הופך להיות אסור, וככל שעובר הזמן פחות ופחות יעיל.

      ברשת מה שהכי חשוב זה להיות וכמה שיותר, זה לא ממש נחמד. וגם אני הפסקתי לעשות את זה, אבל אי שם בשנת 2000 כשהוצאתי ספר באנגלית זה עזר לי למכור כמה עשרות עותקים (זה היה ספר שירים)

      ….

      כל השאר לא יעזור הרבה.

    13. יהושע עציון הגיב:

      אורך חיי המדף של מודעה בפורום פעיל הוא כ-12 שעות. מי שישמע לעצתה של גילי בסעיף 4 שלעיל, וינהג בנימוס, קרוב לוודאי שמודעתו תחלוף מבלי להותיר כל רושם. הדרך היחידה למשוך תשומת לב היא לעורר שערוריה קטנה. אין ברירה, מי שמפרסם מודעות בפורומים חייב להיות מוכן לשכשך במדמנה

    14. גילי הגיב:

      אם לא תנהג בנימוס, יש הרבה פורומים שבהם פשוט ימחקו את הודעתך, ואז חיי המדף שלה יהיו אולי 12 דקות.

      רוצה לעורר תשומת לב? תכתוב הודעה ממש מעניינת. תהיה מקורי, תפתיע את הקוראים. תציע עותק במתנה ל-3 הקוראים הראשונים שיגיבו בפתיל. יש הרבה דרכים לעורר עניין וסקרנות גם בלי לעצבן.

    15. יהושע עציון הגיב:

      עקרונית, את צודקת, אבל הדבר תלוי באופי הפורום ובעיקר במנהלו, הן לא כל הפורומים הם מקום זך וטהור כפי שאפשר אולי להתרשם מדבריך. למרבה הצער, מספר הפורומים הספרותיים הפעילים הוא מצומצם מאוד, והרוצה לעורר ענין בעבודתו אינו יכול להרשות לעצמו להתפנק, ולברור רק את הראויים בעיניו. אין מה לעשות, המבקש לפרסם מודעות בפורומים חייב להיות מוכן לשכשך במדמנה, ולהתפלל שיצא נקי

    16. גילי הגיב:

      אבל אם כל אחד ינהג נימוס ודרך ארץ בחבריו, העולם לא יחדל להסתובב על צירו, ולכולם יהיה יותר נעים בו. אני עומדת על דעתי שכללי האצבע שפירטתי למעלה יטיבו בסופו של דבר לא רק עם הפורומים אלא גם עם המבקשים לפרסם בהם. וזו תגובתי גם למשה בן הראש, שרק עכשיו הבחנתי בהודעתו למעלה.

      אני בכל אופן יודעת שמעולם עוד לא קניתי ספר שפורסם בצורה גועלית ואגרסיבית בפורומים. יש ספרים שבנוגע אליהם זה עניין של עיקרון ומודע לא אקנה אותם בגלל הסלידה שאופן פרסומם עורר בי, אבל את רובם פשוט לא זכרתי, כי צורת הפרסום הזאת היא בסופו של דבר גם לא אפקטיבית. לעומת זאת, כן הלכתי וחיפשתי ספרים שעליהם נכתבו המלצות כנות, רהוטות ומעניינות.

    17. יהושע עציון הגיב:

      לגילי, כדי להראות לך עד כמה אינך צודקת אביא שתי דוגמאות מנסיוני. לפני זמן מה התפרצתי בצורה די גסה לתוך דיון שנערך ב"אייל הקורא" בנושא מתמטי, וחוללתי שערוריה קטנה. בעקבות הודעתי, התפתח דיון שכלל יותר ממאה תגובות. הדיון היה לעיתים סוער למדי, אך מעולם לא התפתח לחילופי מהלומות מתחת לחגורה. לעומת זאת, באתר אחר, נהגתי בדרך שאת ממליצה, והצעתי לעשרת חובבי התנ"ך הראשונים שיתקשרו אלי עותק ללא תשלום מספרי "ספר הכפירה – פירוש לתנ"ך". לא חלפה אלא שעה קלה, וכבר יודתה לעברי האבן הראשונה בדמות ההודעה: הרקע להצעה: גב' עציון: "הבטחת לי שתפנה שני מדפים כבר לפני שבוע". גם נסיונותי החוזרים להעלות לדיון בצורה מכובדת ונימוסית נושאים שקשורים בעבודתי נתקלו במטר אבנים דומה. הוא אשר אמרתי: יש פורום ויש פורום
      אני מסיים בזאת את חלקי בדיון, ומותיר לך את זכות המענה האחרון
      בברכה
      יהושע עציון

    18. גילי הגיב:

      יש פורומים ויש פורומים. את סינדרום הטוקבקיסטים גסי הרוח והטיפשים אני לא צריכה לתאר פה. ולכן המלצתי עומדת: ללמוד להכיר קצת את המקום שבו עומדים לפרסם מודעה. יש פורומים שבהם אוהבים ויכוחים סוערים, יש פורומים שפשוט לא מגיע להם לקבל התייחסות מכובדת. גם הודעות שלי, אותן כתבתי לפי (לדעתי) מיטב כללי הנימוס, נמחקו כלאחר יד או זכו לתגובות גסות רוח ומתנכלות – בפורומים מסויימים. אבל בפורום אחר הודעה דומה הניבה תגובות הרבה יותר אוהדות. לפעמים זה גם עניין של מזל.

      מחשבה אחת: אולי להציע עשרה ספרים, זה קצת יותר מדי, ובאמת יוצר רושם שאתה להוט להיפטר מהם. והרי מוכרת התופעה שספר שמתומחר במחיר "זול מדי" מקבל סטיגמה של ספר פחות איכותי.

    19. ארז הגיב:

      גילי, תעשי לי פוטר.

    כתיבת תגובה

    הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

    הלוגו של WordPress.com

    אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

    תמונת Twitter

    אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

    תמונת Facebook

    אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

    תמונת גוגל פלוס

    אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

    מתחבר ל-%s