יכווץ אסלן לאלתר!

שנה טובה לכולם!

הלכתי לקנות כמה ספרים כמתנות חג. (לאסנת העוזרת שלי את "גשר ציפורים" מאת בארי יוגארט, כי עוד לא נמצא מי שלא אהב את הספר הזה; לחמי בעלי את "סיפור האבן", ספר ההמשך ל"גשר ציפורים", כי שנינו כבר מתים לקרוא אותו, ואת "מתים להתפרסם" כי שנינו ג'אנקים של תוכניות ריאליטי.) בעודי עומדת בתור לשלם על הספרים, ניגש אבא עם ילדו (אולי בכיתה ד' או ה'?) וביקש את הספר "אחיינו של הקוסם", מאת ק"ס לואיס. המוכרת גלגלה את עיניה למרום ואמרה, "תגידו למורה שהספר א-ז-ל. הוא אזל אצלנו בחנות. הוא אזל בהוצאה. אין להשיג אותו!"
מתברר שמורה באחד מבתי-הספר באזור (אולי "בלפור"?) החליטה לתת את הספר הזה כקריאת חובה לשתי כיתות שהיא מלמדת. בלב תל-אביב מסתובבים עכשיו כשמונים ילדים ומחפשים את הספר, שאזל.

  • הילד הראשון מהצ'כונה שיצור איתי קשר, יקבל את הספר בהשאלה.
  • איזה יופי שמישהו בחר ללמד דווקא את הספר הזה! הוא לא ציוני, לא חינוכי, לא היסטורי, ולא "חשוב" – רק סבבה של ספר.
  • אני בכל-זאת הייתי פותחת ב"האריה המכשפה וארון הבגדים", במקום "אחיינו של הקוסם". יש שתי אסכולות בעניין זה. אסכולה אחת גורסת שאת ספרי תולדות נארניה צריך לקרוא בסדר שבו הם נכתבו, ולפיכך "האריה המכשפה וארון הבגדים" הוא הראשון. האסכולה השנייה גורסת שצריך לקרוא אותם לפי סדר התרחשותם, ואז "אחיינו של הקוסם" הוא הראשון. אני בעד קריאה בסדר הכתיבה, כי לדעתי בכל-זאת זה הסדר שבונה את הרצף המותח והמהנה ביותר. כמובן בתנאי שאת "הקרב האחרון" בכלל לא קוראים, אלא מסתירים עמוק עמוק בתוך הפריזר (ומי שצפה בפרק המתאים של "חברים" ידע בדיוק למה אני מתכוונת). סדר ההתרחשות מעט בעייתי, גם כי הוא דורש שבאמצע הקריאה של "האריה המכשפה וארון הבגדים" תניחו את הספר בצד ותקראו את "הסוס ונערו" עד תומו, ורק אז תמשיכו בקריאה…
  • מעניין אם הלימודים בבית-הספר יכולים להשניא גם ספרים חביבים באמת.
  • איך ספר כזה אוזל בהוצאה? ספר כזה צריך להיות במלאי תמיד. זאת קלאסיקה. וברור לי שעולה כסף להחזיק אותו במחסנים, ועולה כסף להדפיס מחדש – אבל הנה, עובדה, עדיין יש ביקוש. ועוד יהיה.
  • כמה חבל שהספר לא במלאי, ובשנה הבאה אותה מורה אולי תתייאש ולא תהיה יצירתית כל-כך בבחירות שלה…
  • עוד יתרון של "האריה המכשפה וארון הבגדים": לאחרונה כנראה הודפסה עוד מהדורה של הספר, כי רק לפני חודש ראיתי ערימה גדולה למכירה בחנות "צומת ספרים". בכריכה רכה.
  • איזה מין שילוב ביזארי ולא מוצלח זה: הכריכה הרכה, יחד עם הפורמט הגדול של ספרי "מחברות לספרות". בכלל אני לא מבינה, מה פתאום מדפיסים ספרי קריאה לנוער בפורמט גדול כל-כך. זה מכביד על הקריאה העצמאית, קשה להכניס ספר כזה לתיק, הופך את הקריאה בדיסקרטיות לבלתי אפשרית – לדעתי, הפורמט הגדול בכריכה קשה משדר שזה ספר לילדים קטנים, או אלבום שנועד לקשט את המדף. לעומת זאת בכריכה רכה נראה הפורמט הגדול כמו חוברת עבודה לקיץ. ואם כבר נראה כמו ספר לימוד, למה שלא ישמש ככזה? לתשומת לב המורה בבית-הספר בלפור.

 

שתהיה לכולם שנת אושר, בריאות ושלווה.

פוסט זה פורסם בקטגוריה הרהורים. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

17 תגובות על יכווץ אסלן לאלתר!

  1. אנגלמן הגיב:

    להחזיר את חדוות הקריאה לדור המולטימדיה

  2. כרמית הגיב:

    כי אצלם אוזלים גם ספרים שאפשר למצוא בקלות יחסית בחנויות אחרות… (אפילו ישנים).

  3. איילת הגיב:

    א. מעניין אותי אם זו בחירה של המורה או שמא מופיע כאופציה בחוזרים של משרד החינוך. זכורה לי מורה בתיכון שבי"א לימדה אותנו במסגרת שעת מחנך את התפוז המכני וזכתה לביקורת נוקבת מצד ההנהלה.
    האם יתכן שמשרד החינוך מודע לאיכותם של ספרים כגון סדרת נארניה? האם יבוא יום וילמדו בתיכון את מדריך הטרמפיסט?

    ב. ואולי דווקא מה שצריך אלה מחנכים שיפנו ילדים לספרים טובים באמת. כמי שעשתה בגרות מורחבת בספרות ולקחה כמה קורסים בחוג לספרות (כמה שזה לא היה, זה היה יותר מדי), לא זכור לי אף ספר אחד שקראתי כי אמרו לי ונהניתי ממנו. רק אלה שהיו בגדר המלצה, זכורים לי לטוב.

    ג. ולא קשור – בביקורים האחרונים שלי בצומת ספרים, בכמה סניפים שונים, נתקלתי בבורות מדהימה של המוכרים בכל הנוגע לספרות ילדים. אז אולי חיפשתי דברים לא שגרתיים (סבתא סורגת לאורלב ועוד שניים שאת מחבריהם אני לא זוכרת) ואולי באמת רשתות הספרים מעדיפות תיכוניסטים בשכר רעב על פני מוכרים מנוסים שמכירים קצת יותר.

  4. שי הגיב:

    גילי, אי זוכר את הפרק ההוא של חברים. פרק ענק:]
    ריצ'ל באה לבקש חלב ומצאה ספר בתוך הפריזר של ג'ואי … אח, פרק ענק.=)

  5. ד הגיב:

    כולה היא סידרה מקסימה שעכשיו אני נהנית ממנה מחדש עם בתי בת השש וחצי. אנחנו קוראות ביחד וגם מקשיבות לדיסקים עם הסיפור השלם (כל ספר מוקרא על ידי שחקן אחר) באנגלית.

    אני מאד מבינה למה הספרים לא שולבו במערכת החינוך בישראל – בספרים האלה מוטבעת עמוק מיתולוגיה נוצרית עם רמיזות לברית החדשה, ובמערכת החינוך מתנגדים לכל רמז בדל ושמץ של תרבות נוצרית. אני אישית, כאמור, לא חושבת שיש בזה משהו מזיק. אבל מי שפוחד…

  6. ד הגיב:

    אפשר להשיג את "אחינו של הקוסם" בחנויות צומת ספרים ואחרות מחוץ לתל אביב.

  7. רונן הגיב:

    הוא ספר די זוועתי.
    "האריה המכשפה וארון הבגדים" הוא דבר טהור, "הנסיך כספיאן" נהדר, "המסע בדורך השחר" מרתק, "כס הכסף" מצויין וגם "הסוס ונערו" אינו קוטל קינים.
    אבל בתוך הסדרה הנהדרת הזו, שירבב לואיס 2 ספרים שאינם ראויים למאכל אדם. הגרוע מבין השניים הוא "הקרב האחרון", אך גם אחינו של קוסם רחוק מלהיות ספר טוב…

    מה גם, שהוא אומנם לא ציוני, אבל הוא בהחלט הרבה יותר מדי נוצרי…

  8. מישהי הגיב:

    אהבתי, למרות שהוא היה סופני מדי ומוגזם. את הסוס ונערו, לעומת זאת, חיבבתי פחות.
    אבל בכל זאת זו הסידרה האהובה עלי.

  9. דפנה הגיב:

    גדלתי על "האריה, המכשפה וארון הבגדים" ואני לא יודעת כמה פעמים קראתי אותו, אבל אף פעם לא היה לי עותק של הספר. עכשיו רציתי לרכוש לי אותו וגיליתי שהוא משווק
    רק בפורמט החדש והגדול שבעיני הוא זוועתי.
    אולי למישהו יש עותק במהדורה הישנה שהוא מוכן למכור?

  10. גילי הגיב:

    מדי פעם אפשר להשיג בחנויות יד שנייה את הספר בפורמט הישן, אבל הוא עולה המון כסף (100 עד 200 שקלים). חכי עוד שנתיים שלוש, להערכתי עם צאת הסרט ידפיסו את הספר שוב.

  11. יעל הגיב:

    לאיזה גילאים מיועדת הסידרה?
    היא מיועדת גם לקוראים יותר מבוגרים?

  12. גילי הגיב:

    זו שאלה שתמיד קשה לענות עליה. לדעתי הסדרה מתאימה בעיקר לגילאי 11-13 פלוס מינוס, אבל יש לה גם הרבה מעריצים מבוגרים יותר, אפילו מבוגרים מאוד. עצתי: פשוט נסי! מקסימום לא תהני, את לא חייבת להמשיך…

  13. רועי הגיב:

    נהנתי מאוד מהסדרה של ממלכת נרניה אבל יש בה גם הרבה מסרים נוצריים.חבל שאין הרבה מורות כמו בבלפור

  14. אפרת מאור-אגמון הגיב:

    השנה (תשס"ו) האריה המכשפה וארון הבגדים נכנס למצעד הספרים, מה שאומר, או מדויק יותר יש לקוות כי בעקבותיו (ובעקבות הסרט שיוצא בקרוב לאקרנים) ירוצו לקרוא (ולקנות) גם את שאר הספרים בסדרה, ואני בטוחה שההוצאה תטרח להדפיסם מחדש לרגל הארוע…

  15. סופי הגיב:

    נהנתי מאוד מספרי נרניה (אם כי אין לי את כס הכסף והקרב האחרון), אבל עד היום אין לי שמץ של מושג באיזה סדר הם מופיעים… מישהו יכול לכתוב לי בבקשה את הסדר הנכון(לפי סדר הכתיבה?)🙂

  16. לילוש הגיב:

    אני מסכימה איתך לחלוטין בנוגע לספר "הקרב האחרון". רצוי היה שייגנז.

  17. ורד=] הגיב:

    הסדר הכרונולוגי של הסדרה: אחיינו של הקוסם\
    האריה, המכשפה וארון הבגדים
    הסוס ונערו
    הנסיך כספיאן
    המסע ב"דורך השחר"
    כס הכסף
    הקרב האחרון.

    סדר הכתיבה (שלפיו אני קראתי): האריה, המכשפה וארון הבגדים
    הנסיך כספיאן
    המסע ב"דורך השחר"
    הסוס ונערו
    כס הכסף
    אחיינו של הקוסם
    הקרב האחרון.

כתיבת תגובה

